OzXcorp: Austrálčania vyvinuli zázračný príves. Trúfne si aj do terénu!

21.04.2020 16:00

Ťahanie prívesu znamená vždy zhoršenie dynamiky auta a vyššiu spotrebu paliva. Tento je ale iný, autu pomáha.

Tento príves dokáže viac ako tie obyčajné. Má...
Tento príves dokáže viac ako tie obyčajné. Má vlastný pohon, ktorý odľahčí prácu ťažnému autu. Potom si s ním môžete trúfnuť aj tam, kde normálne nemáte šancu. Autor: OzXCorp

Príves austrálskej spoločnosti OzXcorp rieši hneď niekoľko nevýhod klasických prívesov. Ťahanie tých bežných sa totiž nezaobíde bez vyššej spotreby paliva, horšej dynamiky a navyše, používanie ich vybavenia je závislé od externého zdroja. Austrálčania si ale povedali, že zo svojho prívesu urobia čosi ako polovičný elektromobil. Základom novej technológie sú li-ion akumulátory s pomerne veľkorysou kapacitou 14,3 kWh. Takou disponujú bežne plug-in hybridy, teda dobíjateľné hybridy, čo im stačí asi na 50 km jazdy v bezemisnom režime.

Príves je vybavený elektromotorom s výkonom 8...
Príves je vybavený elektromotorom s výkonom 8 kW a batériami s kapacitou 14,3 kWh. Autor: OzXCorp

Samozrejme, príves, ktorý má absolvovať na dobrodružných cestách stovky kilometrov, by si s takouto zásobou batérií nevystačil. Úlohou jeho pohonného systému, ktorý má elektromotor s výkonom 8 kW, však nie je zabezpečovať plnohodnotný pohon prívesu, ale len zmierniť odpory, ktoré s ťahaním súvisia. Takže elektrická pomoc prívesu môže trvať podstatne dlhšie a ušetriť veľkú dávku paliva. Autori však tvrdia, že v prípade potreby môže príves dokonca zlepšiť akceleráciu, keďže krátkodobo dokáže jeho elektromotor ponúknuť až dvojnásobok výkonu, teda celých 16 kW a k tomu solídnu dávku krútiaceho momentu. Navyše si sním môžete trúfnuť do terénu.

Mnohé funkcie prívesu možno ovládať pomocou...
Mnohé funkcie prívesu možno ovládať pomocou tabletu. Napríklad aj jeho pohon pri manévroch. Autor: OzXCorp

Príves je tiež schopný rekuperovať brzdnú energiu, čo je ďalšia úspora, a dokonca dobíjať batérie vďaka fotovoltickým panelom umiestneným na streche. Energia v akumulátoroch však znamená aj energetickú samostatnosť prívesu. Počas kempovania z nej môžu byť bez externého zdroja napájané spotrebiče ako vetranie, klimatizácia, varná platňa či osvetlenie. Elektrický pohon tiež umožňuje ľahkú manipuláciu s prívesom na mieste. A to veľmi jednoducho – smartfónom. Pre príves je totiž vyvinutá mobilná aplikácia.

Vďaka nej máte ďalšie možnosti, napríklad ovládať samotné spotrebiče v prívese, pretože všetky sú integrované do spoločného riadiaceho systému. Vylúčené nie sú ani softvérové updeaty, podobne ako pri modeloch Tesly. Príves tak môže napríklad zlepšovať svoju trakčnú kontrolu alebo činnosť stabilizačného a protiblokovacieho systému. Má dokonca špeciálne režimy pre jazdu v piesku, nespevnených povrchoch a vektorovanie krútiaceho momentu medzi kolesami, čo je výhoda pre bezpečnosť jazdy. Spoločnosť OzXcorp zatiaľ neprezradila cenu ani to, kedy začne svoj revolučný príves vyrábať.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#príves #OzXcorp
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek