Hrozivý marec: Predaje áut v Európe padli pod 50 %. Tak zle ešte nebolo

Najnovšie štatistiky Európskeho združenia automobilových výrobcov (ACEA) sú hrozivé. A to najhoršie máme ešte len pred sebou. Finančná kríza z roku 2008 bola pravdepodobne len prechádzkou v ružovej záhrade.

22.04.2020 18:00
debata (12)
Zavreté predajne áut z dôvodu spomalenia... Foto: ACEA
ACEA - predaj áut Zavreté predajne áut z dôvodu spomalenia šírenia nákazy COVID-19 sa podpísali na drastickom poklese predajov áut v Európe.

Európske združenie automobilových výrobcov konečne zverejnilo hrubé údaje o marcových registráciách áut v 27 sledovaných krajinách. Tretí mesiac v roku sa na týchto trhoch predalo 567 308 nových vozidiel. Vlani v marci to bolo 1 264 569, takže pokles predstavuje 55,1 %. A to sa jednotlivé trhy z dôvodu pandémie uzatvárali až v polovici mesiaca. Padli všetky krajiny, najviac ale Taliansko, ktoré bolo zničujúcou pandémiou zasiahnuté ako prvé. V marci vírus zdecimoval tamojšie predaje o 85,4 %. Vo Francúzsku to bolo o 72,2 a v Španielsku o 69,3 %. Nemecko síce zaznamenalo menej extrémny vývoj, no registrácie sa i tak znížili o 37,7 %. Podobne to bolo na Slovensku, kde koronavírus zrazil odbyt o 45,6 %

Graf ACEA porovnáva registrácie osobných áut v... Foto: ACEA
ACEA - predaj áut Graf ACEA porovnáva registrácie osobných áut v Európe v posledných dvanástich mesiacoch.

Čo je horšie, predajne slabý bol pritom aj začiatok roka. V prvom mesiaci padli európske registrácie o 7,5 a v druhom o 7,4 %. To ešte nik poriadne o zničujúcom vplyve koronavírusu netušil. Dílerstvá áut boli otvorené a naplno bežali aj linky automobilových výrobcov. Takže prvý štvrťrok sa skončil výsledkom 2 480 855 predaných áut, čo je 25,6 % menej ako vlani. V Taliansku to bolo o 35,5, Francúzsku o 34,1, Španielsku o 31,0 a v Nemecku o 20,3 % menej. Na Slovensku sme si štvrťročne pohoršili o 20,6 %. Aby sme si uvedomili, o akých číslach tu hovoríme, porovnajme dnešnú situáciu s ekonomickou krízou, ktorá odštartovala v roku 2008.

Predaje áut vtedy poklesli maximálne o 7,8 %, pričom trvalo až do roku 2014, kým začal európsky trh opäť rásť. To najhoršie nás ale ešte len čaká. Mesiac apríl sa niesol od začiatku v znamení zavretých dílerských sietí. Predaj cez internet pôvodné čísla vykompenzovať iste nemohol. Takže je pravdepodobné, že nás vo štvrtom mesiaci čaká viac ako 90 % prepad. Automobilky by síce do konca roka mohli stratu v produkcii dohnať, napríklad maximálnym využitím produkčných kapacít na tri zmeny alebo skrátením podnikových prázdnin, no problémom je, že ani po tom, čo sa epidemiologické opatrenia zmiernia, ľudia sa do autosalónov hrnúť nebudú. Ekonomicky zneistené obyvateľstvo kúpu vozidiel odloží.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Európa #ACEA #predaj áut #registrácie áut
Články podľa značiek