Automobilky reštartovali predaje. Začína sa boj o zákazníka

Predajcovia áut v stredu otvorili svoje predajne. Predaj áut sa tak z prostredia internetu vracia do kamenných predajní. Aký je dopyt zákazníkov, ukážu najbližšie dni. Mnoho ľudí nákup nového auta odkladá. Podľa prvých odhadov sa v tomto roku môže na Slovensku predať takmer o tretinu menej automobilov ako v roku 2019.

23.04.2020 06:00
debata (21)
V stredu bola po prvýkrát v posledných týždňoch... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Kia, predajna V stredu bola po prvýkrát v posledných týždňoch otvorená aj predajňa značky Kia v Dunajskej Lužnej.

Slovenskí importéri privítali otvorenie kamenných predajní. "Vítame návrh vlády znovuotvoriť naše autorizované predajne. Je dôležité, aby bolo zabezpečené postupné uvoľňovanie opatrení a naštartované opätovné fungovanie ekonomiky na Slovensku, ktoré pomôže zmierniť ekonomické dosahy súčasnej situácie,” informuje Lenka Kalafut Lendacká, PR manažérka automobilky Škoda.

Samotné otvorenie predajní je v rukách ich majiteľov. Renault v stredu hlásil otvorenie 90 percent všetkých predajní. "Pracujeme na tom, aby od pondelka 27. apríla bola našim zákazníkom k dispozícii celá predajná sieť autorizovaných dílerov značiek Renault a Dacia na Slovensku,” povedala Ivana Obadalová, PR manažérka Renaultu.

Pandémia koronavírusu ovplyvní predajné štatistiky počas celého roka 2020. "V dôsledku obmedzení v ekonomike a zatvorenia prevádzok predaja vozidiel spôsobných ochorením COVID-19 očakáva Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) medziročný pokles v kategórii M1 (osobné vozidlá) 31,5 percenta. Prvý odhad poklesu registrácií je optimistický variant, ktorý predpokladá reštart ekonomiky v treťom štvrťroku 2020,” informuje ZAP SR.

Predajcovia áut očakávajú, že návštevnosť predajní sa bude zvyšovať postupne. "Očakávame postupné zvyšovanie návštevnosti showroomov a preto pri tejto príležitosti spúšťame aj on-line službu Hyundai Home, ktorá umožňuje zákazníkom komunikovať s predajcom a so servisom pred fyzickou návštevou pohodlne z domu,” informuje Marek Kopča, PR manažér značky Hyundai.

Presné informácie o prvotnom záujme zákazníkov budú známe pravdepodobne až začiatkom budúceho týždňa. Očakávania importérov sú však opatrné. "Prirodzene, otvorením showroomov nevzniká dopyt, vzhľadom na aktuálnu nepredvídateľnú situáciu s COVID-19 je veľmi ťažké odhadnúť záujem zákazníkov,” uviedla PR manažérka značky Kia Mária Spišiaková.

Najpredávanejšia ostáva Škoda

V marci si status predajnej jednotky aj napriek tomu, že predajne boli časť mesiaca zatvorené, udržala automobilka Škoda. Česká značka dosiahla 20,55-percentný podiel. Na druhom mieste v marcových štatistikách skončil Hyundai s 10,25-percentným podielom. Tretie miesto patrí takisto juhokórejskej automobilke Kia s 8,48-percentným podielom.

Najpredávanejšou značkou ma Slovensku bola... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Octavia Najpredávanejšou značkou ma Slovensku bola Škoda. Nová Octavia do predajných čísel ešte výrazne nezasiahla.

Otvorenie predajní áut na Slovensku sa uskutočnilo s prísnymi hygienickými opatreniami. "Predaj a celkovo prevádzkový režim na predajných miestach SEAT naďalej podlieha prísnym hygienickým štandardom a špeciálnym podmienkam aj nad rámec podmienok stanovených vládou SR,” uviedol Peter Kincel, PR manažér značky Seat.

Jednotliví predajcovia regulujú počet zákazníkov v predajniach a dezinfikujú vystavené vozidlá. Zákazníci a personál navyše musia používať ochranné rúška a majú k dispozícii dezinfekciu.

Otvorené sú aj autobazáre

Spolu s otvorením predajní nových automobilov môžu byť od stredy otvorené aj autobazáre. V posledných týždňoch sa predaj jazdených áut tiež presunul najmä na internet. Spoločnosť AAA Auto prostredníctvom internetu týždenne predala približne 120 automobilov.

"Vzhľadom na to, že pred pandémiou sme súkromným osobám týmto spôsobom vozidlá vôbec nepredávali, považujeme to za obrovský úspech. Ukazuje sa, že aj takúto komoditu, ako je ojazdené auto, je možné predať bez toho, aby zákazník musel navštíviť pobočku vrátane predaja na úver a sprostredkovania poistenia. Tento predajný kanál chceme určite udržať aj do budúcnosti, aj keď, samozrejme, stále tvorí len asi pätinu bežných predajov,“ povedala Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva AURES Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete AAA Auto.

Aj v prípade predaja jazdených áut sú zavedené prísne hygienické opatrenia a autá sú pravidelne dezinfikované. AAA Auto navyše v stredu informoval o vysokom záujem zákazníkov. „Na prvý deň po piatich týždňoch, počas ktorých sme nemohli mať otvorené pobočky, máme zatiaľ prostredníctvom call centra dohodnutých viac ako 70 stretnutí zákazníkov s predajcami. Ľudia využívajú mimoriadne výpredajové zľavy, ktorými chceme opäť rozhýbať trh. Z dohodnutých stretnutí môžeme usudzovať, že potenciál obchodov bude behom dnešného dňa v porovnaní s posledným dňom pred nástupom pandémie, zhruba na úrovni 60 percent,“ dodáva Topolová.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #predaje áut #koronavírus
Články podľa značiek