Kde sú tie časy, keď sa manažéri Volkswagenu chodili pozerať do Turína, ako sa vyrábajú autá. Fiat bol v sedemdesiatych, ale aj v osemdesiatych rokoch skutočnou európskou automobilovou veľmocou. Spomínate si na hity 127, Mirrafori, Ritmo, Panda, Uno, Croma či neskôr Tipo? Ešte aj v deväťdesiatych rokoch vedel zaujať Puntom, Bravou alebo Multiplou. Pod svoje krídla prevzal Ferrari a Lanciu, v osemdesiatych rokoch obohatilo portfólio Alfa Romeo a Maserati. Pod Fiat sa dostali aj talianske aerolínie Alitalia či mýtne brány talianskej diaľničnej siete. Fiat bol proste symbolom úspechu a synonymom Talianska.
Ešte v roku 1984 mal pod palcom 62-percentný podiel na domácom trhu a patril k najlepším v Európe. Od roku 1993 sa však dostal na šikmú plochu. O päť rokov neskôr padol jeho podiel na v Taliansku na 41 % a do nástupu nového šéfa Sergia Marchionneho v roku 2004 na 30 %. Lenže aj to je už minulosť. Marchionnemu sa síce podarilo zlepšiť celoeurópske čísla, už nasledujúci rok bol Fiat v pluse, ale lojalita domáceho publika chladla ďalej. Fiat si i tak v Taliansku držal do roku 2017 približne 21 %. Vlani to však bolo už len 15 %.
Dnes by bol Fiat rád aj za takéto čísla, lenže situáciu skomplikoval koronavírus. A Taliani svoju automobilku veru nepodržali. V marci padli registrácie na Apeninskom polostrove o 85 %. Tratili všetky značky, no najviac práve Fiat. Jeho podiel sa znížil na 9,9 %. No nie všetko ide na vrub svetovej pandémie. Fiat nemá totiž v rukáve žiadne poriadne eso. Jeho ponuka je beznádejne zastaraná. Panda a Fiat 500, teda jeho najpredávanejšie modely, pochádzajú ešte z konca minulej dekády. Z novej päťstovky bude čistý elektromobil, čo znamená trojnásobnú cenu a len malé šance na úspech, ktorý by plnil pokladnicu.
Modely 500L a 500X odbytom tiež neohurujú. A Tipo má aké-také postavenie len v južnej Európe. O to väčšou ranou je, že sa turínska automobilka nemôže spoľahnúť už ani na svoju niekdajšiu baštu. A ešte horšie, že na svet nemieri so žiadnymi novými modelmi, nehovoriac o SUV, po ktorých zákazníci doslova prahnú. Takže aj Taliani prechádzajú ku konkurentom. Dramatický marec to ukázal v plnej nahote. Jedinou šancou pre Fiat je naozaj len vlani ohlásená fúzia s koncernom PSA. Tomu sa podarilo dostať rýchlo do čiernych čísiel dlhé roky stratový Opel, lenže východisková pozícia talianskeho výrobcu je oveľa horšia ako bola výrobcu z Russelsheimu.