Predaj áut skolaboval, pokles sa zďaleka nekončí

Pandémia koronavírusu zatvorila automobilové predajne. A aj peňaženky ľudí. Výsledkom je výrazný prepad štatistík predajov nových áut. Vozidlá sa v marci predávali menej nielen v Európe, ale aj na Slovensku. V najbližších mesiacoch výrazné oživenie čakať nemožno, pokles sa bude ešte prehlbovať.

24.04.2020 06:00
debata (9)
V Európe padli predaje o viac ako polovicu. Foto: SHUTTERSTOCK
auto, sipka, pokles, pokles predajov V Európe padli predaje o viac ako polovicu.

„Dôvodom sú reštriktívne opatrenia pre pandémiu koronavírusu. I v najbližších mesiacoch budú predaje slabšie. Síce už budú predajne otvorené, ale ľudia budú šetriť peniaze,“ hovorí Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Finlord.

V marci tohto roku bolo na Slovensku zaregistrovaných 5 013 nových automobilov. V porovnaní s minuloročným marcom ide o prepad o 45,64 percenta. Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP) sa na Slovensku pred rokom v marci predalo 9 222 áut. Registrácie malých úžitkových vozidiel sa v marci medziročne znížili o 25,74 percenta.

Najviac sa pod výrazné zníženie predajov a registrácií podpísalo zatvorenie predajní, ku ktorému došlo 16. marca. Predajne sa znovu otvorili až 22. apríla. Uzatvorenie predajní sa netýkalo len predajcov nových áut. Viac ako mesiac ostali zamknuté aj brány autobazárov. Otvorené boli len servisy.

„Európu čaká v tomto roku najhorší ekonomický pokles od druhej svetovej vojny. Je zrejmé, že domácnosti i firmy budú v najbližších mesiacoch šetriť,“ uvádza Tomčiak. Predaje automobilov sa tak podľa neho dostanú na predchádzajúcu úroveň najskôr koncom roku 2021. A aj to len za predpokladu, že záchranné opatrenia zo strany vlád a centrálnych bank budú úspešné, dodáva analytik.

Automobilové predajne boli zatvorené od 13.... Foto: SHUTTERSTOCK, Škoda-Auto
Škoda-Auto - predajňa Automobilové predajne boli zatvorené od 13. marca do 22. apríla.

ZAP očakáva, že v tomto roku celkovo klesne počet registrácií nových osobných áut o 31,5 percenta. „Prvý odhad poklesu registrácií je optimistický variant, ktorý predpokladá reštart ekonomiky v treťom štvrťroku 2020,“ informuje ZAP.

V Európe je prepad výraznejší

Spolu so znižujúcimi sa predajmi trpí výroba automobilov a tým aj slovenská ekonomika. Slovenské predajné čísla pritom budú mať na domácu ekonomiku minimálny vplyv. Omnoho väčší dosah prinesú celoeurópske predaje. A tie taktiež výrazne klesajú.

V marci klesli dokonca ešte viac ako na Slovensku. „Pre slovenskú ekonomiku je omnoho dôležitejší pokles predajov v západnej Európe, kam smeruje väčšina exportu. Toto je, samozrejme, negatívum ekonomiky orientovanej na jeden sektor, v našom prípade na výrobu automobilov. Opäť sa ukazuje, že do budúcnosti musí vláda pracovať na tom, aby sa u nás rozvíjali i iné sektory,“ uvádza Tomčiak.

Podľa Európskeho združenia automobilových výrobcov (ACEA) sa v celej Európe v marci 2020 prepadol predaj nových vozidiel o 55,1 percenta. Minulý mesiac ACEA v 27 sledovaných krajinách zaznamenala 567 308 predaných áut. Rok predtým išlo o 1 264 569 v­ozidiel.

Najviac padli predaje v Taliansku, kde sa predalo až o 85,4 percenta menej áut. Na druhom mieste je so 72,2 percenta Francúzsko a na treťom so 69,3-percentným prepadom Španielsko.

Pokles predajov sa zďaleka nekončí. V marci boli vo väčšine krajín minimálne niekoľko dní predajne otvorené. Koronavírus ekonomiku naplno zasiahol až počas mesiaca. V apríli sa bude prepad pravdepodobne len prehlbovať. V Číne sa na vrchole pandémie predalo až o 90 percent áut menej. Spomalenie odbytu bude mať dosah na celú ekonomiku.

Predaje len on-line

Slovenskí predajcovia sa snažili s predajom áut pokračovať aj napriek uzatvoreným predajniam prostredníctvom internetu. Na zmenenú situáciu zareagoval aj autobazár AAA Auto, ktorý spustil on-line predaj už v prvý deň po uzatvorení predajní. Prostredníctvom internetu spoločnosť týždenne predala 120 jazdených áut. Predajcovia a importéri nových automobilov internetové predajné čísla nezverejnili.

Internetový predaj funguje aj naďalej. Predajcovia nových aj jazdených automobilov vedia v mnohých prípadoch zabezpečiť aj testovacie jazdy a vydezinfikované auto privezú zákazníkovi priamo domov. Pre návštevu kamenných predajní platia aj naďalej obmedzenia. Časť obyvateľstva navyše prišla o časť príjmov, niektorí stratili zamestnanie úplne. Očakávať vysoký záujem zo strany spotrebiteľov o nákup auta nie je možné.

Na Slovensku kraľuje Škoda a benzín

Slováci aj v marci najviac nakupovali automobily značky Škoda. Česká automobilka dosiahla trhový podiel 20,55 percenta. Na druhom mieste skončil Hyundai. Tretiu priečku obsadila Kia.

Kým na Slovensku skončil Volkswagen (VW) až štvrtý, v Európe ide o najpredávanejšiu značku. V prvom kvartáli predal na starom kontinente 295 680 vozidiel. Druhou najpredávanejšou značkou je Renault a tretí skončil Peugeot. Škode patrí štvrtá priečka.

Spotrebitelia aj naďalej najviac verzia autám s benzínovými motormi. Na Slovensku takto vybavené vozidlá dosiahli 63,67-percentný podiel na trhu. Druhá priečka patrí naftovému pohonu. V marci bolo vybavených naftovým agregátom až 25,93 percenta všetkých predaných áut.

Elektrické, hybridné a plug-in hybridné automobily tvoria aj naďalej len minoritnú časť predajov. Hybridy bez možnosti dobíjania, kombinujúce elektrický a spaľovací motor, získali 7,2-percentný trhový podiel. Plug-in hybridy, ktoré je možné dobíjať, sa na celkovom predaji podieľali 1,08 percenta. ZAP zaznamenal 59 predaných elektromobilov, čo predstavuje 1,18 percenta.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #koronavírus
Články podľa značiek