ACEA: Predaje áut v Európe sa zrútili. S poradím značiek to ale ‘nezamávalo‘

Napriek dramatickému poklesu odbytu nových áut v Európe o 25,6 % nie je rebríček najúspešnejších značiek až taký odlišný ako v závere vlaňajšieho roka. Na čele je stále Volkswagen a Renault. Najviac sa prepadol Opel a Ford. Porsche, DS a Lexus si však polepšili.

30.04.2020 02:00
debata (11)
Aj napriek koronakríze ostal Volkswagen... Foto: Volkswagen
VW Golf - 2020 Aj napriek koronakríze ostal Volkswagen neohrozeným vládcom európskeho automobilového trhu. Ani štvrťročný prepad o 24 % mu v tom nezabránil.

Podľa údajov Európskeho združenia automobilových výrobcov (ACEA) sa v marci predalo v 27 sledovaných krajinách 567 308 nových vozidiel. Vlani v marci to bolo 1 264 569, takže pokles predstavuje dramatických 55,1 %. Samozrejme, dôvodom bol koronavírus, respektíve opatrenia na zabránenie šírenia pandémie, ktoré doslova zmrazili predaje áut. Stačilo na to pol mesiaca, keďže autosalóny sa začali zatvárať až v polovici mesiaca. Tento prepad poznamenal aj celkové štatistiky za prvý štvrťrok. Pritom ani v januári a vo februári nemali automobilky čo oslavovať. V prvom mesiaci sa pre kúpu nového auta rozhodlo o 7,5 a v tom druhom o 7,4 % menej zákazníkov. Takže do hrozivého marca, keď naplno prepukla koronakríza, vstupovali s podlomenými kolenami.

Ford bol ešte vlani tretím najúspešnejším... Foto: Ford
Ford Puma - 2019 Ford bol ešte vlani tretím najúspešnejším výrobcom v Európe. No jeho pád o 37,9 %, jeden z najväčších, ho odsunul až na deviatu priečku. Podobne to bolo s Opelom, ktorý si pohoršil o 42 % a padol zo šiesteho až na 12. miesto.

Výsledkom je, že v prvom štvrťroku dodali automobilky zákazníkom 2 480 855 vozidiel, čo je o 25,6 % menej ako vlani. Spomeňme niektoré veľké trhy. V Taliansku to bolo o 35,5, vo Francúzsku o 34,1, v Španielsku o 31,0 a v Nemecku o 20,3 % menej. Na Slovensku sme si napríklad štvrťročne pohoršili o 20,6 %. Toto sú čísla, ktoré pripomínajú situáciu po finančnej kríze, ktorá odštartovala koncom roka 2008. Pandémia zasiahla čísla takmer všetkých automobiliek. Prepady na úrovni 30 % patria k tým lepším. Napriek tomu sa poradie najúspešnejších výrobcov až tak veľmi nezmenilo, ak ho porovnáme s rebríčkom, s ktorým automobilky uzavreli vlaňajší rok.

Doteraz stále rastúca Dacia sa musela uskromniť... Foto: Dacia
Dacia Duster TechRoad - 2019 Doteraz stále rastúca Dacia sa musela uskromniť až so 16. priečkou, keď sa jej európske registrácie prepadli o 41,9 %.

Európskym lídrom je naďalej Volkswagen. Predal síce o 24 % menej áut (295 680 ks), ale na čele ostal i tak s obrovským náskokom. Druhému Renaultu sa podarilo udržať pozíciu aj napriek prepadu o 31,8 %. O tretiu priečku však prišiel Ford. Takmer 38-percentný pokles registrácií preň znamenal pád až na deviate miesto. Jeho pozíciu si hneď „uchmatol“ Peugeot pred Mercedesom-Benzom, ktorý stratil „len" 13,5 % zákazníkov. Hoci prémiové značky končili vlaňajšok v tesnom závese, BMW skončilo tentoraz na siedmom mieste. Dostala sa pred neho Škoda aj Toyota. Prvú desiatku uzatvára Audi a Ford.

Výnimkou je francúzske DS. Príchod nových... Foto: DS
DS 7 Crossback E-Tense - 2018 Výnimkou je francúzske DS. Príchod nových modelov v tomto roku mu zabezpečil aj napriek koronakríze rast o 31,4 %.

Vypadol z nej ale pôvodne siedmy Opel, ktorý sa ocitol až na 12. mieste, keď si pohoršil až o 42 %. Horšie medziročné porovnanie museli „prehryznúť“ z relevantných značiek už len Dacia (- 41,9 %), Mazda (- 45,4), Jeep (- 43,7 %), Honda (- 41,8 %) alebo Alfa Romeo (45,9%) a Jaguar (- 47 %). Máme tu však aj zopár výnimiek. Existujú totiž značky, ktoré si napriek koronakríze polepšili. Kráľom je z tohto pohľadu francúzske DS, ktoré predalo o 31,4 % áut viac ako v porovnateľnom čase vlaňajšieho roka. Samozrejme, ide o výsledok jeho novej európskej ofenzívy, ktorú odštartovalo len pred časom modelmi DS 3 a DS7 Crossback. Z nízkych čísiel sa mu teda rástlo relatívne ľahko.

To však neplatí o Lexuse, ktorý je v Európe stabilnou značkou bez náhlych výkyvov. Prémiový japonský výrobca doručil zákazníkom o 1,4 % viac áut ako v prvom štvrťroku 2019. Nie je to veľký posun, ale v súčasnej situácii priam zázrak. A podobne je to s Porsche. Zdá sa, že bohatú klientelu koronavírus od kúpy neodradil. Porsche predalo o 24,1 % viac áut. Opačným prípadom je spomínaná Dacia. Jej prudký pokles, ktorý neladí s dlhodobým vzostupom rumunskej značky, naznačuje, že zákazníci, ktorí majú hlbšie do vrecka, kúpu auta odkladajú na lepšie časy. Kedy ale prídu, to nik netuší. Predajné siete sa síce postupne otvárajú, no to ešte neznamená, že ekonomicky zneistené obyvateľstvo sa pohrnie do showroomov.

Rebríček značiek podľa predajov (I. – III. 2020)

Poradie Značka Predaj (ks.) Rozdiel vs. 2019
1. Volkswagen 295 680 – 24,00 %
2. Renault 170 378 – 31,80 %
3. Peugeot 168 746 – 28,20 %
4. Mercedes-Benz 140 090 – 13,50 %
5. Škoda 139 948 – 15,20 %
6. Toyota 138 521 – 7,30 %
7. BMW 132 296 – 11,40 %
8. Audi 123 098 – 18,80 %
9. Ford 117 571 – 37,90%
10. Fiat 113 911 – 30,90 %
11. Citroën 109 686 – 30,10 %
12. Opel 105 801 – 42,00 %
13. Hyundai 91 398 – 18,30 %
14. Kia 88 379 – 11,60 %
15. Seat 88 196 – 10,90 %
16. Dacia 76 735 – 41,90 %
17. Nissan 61 206 – 27,20 %
18. Volvo 54 123 – 17,80 %
19. Mini 28 031 – 22,30 %
20. Mazda 27 509 – 45,40 %
21. Mitsubishi 26 286 – 23,10 %
22. Jeep 24 267 – 43,70 %
23. Land Rover 14 554 – 31,40 %
24. Honda 12 486 – 41,80 %
25. Porsche 12 260 + 24,1 %
26. DS 12 068 + 31,4 %
27. Lexus 8 525 + 1,40 %
28. Alfa Romeo 6 982 – 45,90 %
29. Jaguar 6 205 – 47,00 %
30. Smart 3 096 – 84,60 %
31. Lada 534 – 55,7 %
32. Alpine 191 – 83,6 %

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #predaj áut #koronavírus
Články podľa značiek