Čo sa stalo, keď ‘profík‘ umyl auto po 37 rokoch? Takmer zázrak!

30.04.2020 16:45

Myslíte si, že ak chcete desiatky rokov starému autu prinavrátiť pôvodný lesk, potrebujete klampiara a lakovača? Omyl, niekedy na to stačí profesionálny umývač. A takým Larry Kosilla nepochybne je. To, čo dokázal so starým Mercedesom-Benz 280 SL z roku 1972, je priam neuveriteľné.

Mercedes-Benz SL 280 jazdil denno-denne 11...
Mercedes-Benz SL 280 jazdil denno-denne 11 rokov. V roku 1983 ho však majiteľ zavrel do tejto drevenej garáže, z ktorej už nikdy nevyšiel. Autor: AMMO NYC@Youtube

Niektoré autá majú naozaj zvláštny osud. O model, ktorý by niekto s láskou, mikrouterkou a profesionálnou autokozmetikou v rukách doslova rozmaznával v klimatizovanej garáži, iný stratí záujem. Taký je aj príbeh Mercedesu-Benz SL 280, ktorý zišiel zo stuttgartských liniek v roku 1971. Nádherné kupé, prezývané často „pagoda“, kvôli zvláštne klenutej streche, pripomínajúcej japonskú architektúru, si kúpil o rok neskôr americký lekár z New Yorku. Auto používal dennodenne pri jazdách do práce až do roku 1983. Potom si pravdepodobne kúpil nové, pretože „pagoda“ putovala v zime do drevenej garáže typického amerického rodinného domu a odvtedy z nej jednoducho nevyšla. Už sa zdalo, že to tak ostane navždy, lenže syn majiteľa si jedného dňa povedal, že svojmu otcovi, ktorý má dnes už 83 rokov, urobí radosť.

Profesionálny čistič áut sa musel venovať...
Profesionálny čistič áut sa musel venovať každému detailu. Okrem utierok prišli na rad aj štetce, para či dokonca ozón. Kabína bola totiž plná plesní. Autor: AMMO NYC@Youtube

Rozhodol sa najať Larryho Kosillu, ktorý je vo svete čistenia áut doslova superstar, aby auto, ktoré predstavuje časy otcovej mladosti, aspoň umyl. Larry zákazku prijal, a hoci má vo svojej kariére za sebou množstvo dobrodružstiev, na túto rozhodne nezabudne. Podelil sa o ňou s webom Carscoops. Nestáva sa totiž často, že v drevenej „šope“ nájdete automobilový poklad, typu Mercedes-Benz SL zo začiatku sedemdesiatych rokov s radovým 6-valcom pod kapotou. A ešte s pôvodným lakom, pôvodnými pneumatikami a vlastne kompletným príslušenstvom. Samozrejme, aj keď „pagoda“ stála v suchej garáži, 37 rokov je predsa len dlhá doba. No ešte skôr, ako mohol Larry posúdiť samotný stav auta, musel ho vyslobodiť.

Pod kapotou bola doslova spúšť. No nakoniec sa...
Pod kapotou bola doslova spúšť. No nakoniec sa podarilo radový 6-valec s výkonom 125 kW vyčistiť. Autor: AMMO NYC@Youtube

Nebolo to jednoduché, pretože v pneumatikách už nebol vzduch a auto bolo zahádzané náradím a všetkým, čo sa len môže v starej garáži nachádzať. Mercedes musel nadvihnúť a pod každé z kolies umiestniť konzoly s kolieskami, podobné aké používajú „profíci“ v paddockoch F1. Na dennom svetle, ktoré uzrelo kupé po takmer štyroch desiatkach rokov, sa ukázalo, že nie je nabúrané ani poškodené. Pán doktor bol asi kultivovaný šofér, hoci ho to ťahalo k výkonnému červenému Mercedesu-Benz, jednému z najlepších športových áut v tom čase. Lenže svoje urobil prach, hmyz či hlodavce. Lak pokrývala zoxidovaná vrstva, podobné to bolo s „načatým“ chrómom. Kožené čalúnenie zasa napadla neodbytná pleseň. Či už na sedadlách, palubne doske, volante či výplniach dverí.

Lak musel byť kompletne prebrúsený a naleštený....
Lak musel byť kompletne prebrúsený a naleštený. Stálo to však za to. Pôvodný majiteľ nevychádzal z údivu. Autor: AMMO NYC@Youtube

Lenže Larry je fakt dobrý. Aj so svojím kolegom sa obliekol do ochranného odevu, vrátane respirátora, pretože z kabíny sa šíril nechutný zápach. Okrem umytia prišla na rad para, handry, špongie, štetce so skrátenými vláknami a chemické prípravky. Nakoniec Larry použil na dezinfekciu interiéru ozón a vo finále kozmetiku, ktorá dala koži nový život. Karoséria bola kompletne prebrúsená špeciálnou pastou, ošetrená ochranným filmom a na záver vyleštená jemným vláknom. Výsledok? Stal sa hotový zázrak, ktorý môžete sledovať na priloženom videu. Auto vyzerá, ako keby práve zišlo z linky. Vlastným očiam neveril ani šokovaný pôvodný majiteľ, ktorý dovtedy o ničom netušil.

Lak opäť odrážal lúče slnka a interiér voňal novotou. Dojatý uznal, že si jeho spomienka na mladosť zaslúži kompletnú renováciu. Ak už nie kvôli nemu, tak kvôli jeho deťom. Technický stav totiž ostal bez zmeny. Ak sa však do práce na motore, prevodovke či elektrickej sústave pustia podobní „profíci“, akým je Larry Kosilla, bude z červeného kupé SL 280 naozaj vzácny exemplár. Práve verzia 280 bola totiž poslednou, najvýkonnejšou a najdrahšou v generácii W113, vyrábanej od roku 1961, nástupníckej po legendárnom kupé 300 SL Gulwing. Ako naznačuje číslica, 6-valec mal objem 2,8 litra, z ktorého posielal k zadným kolesám cez 4-stupňový automat 170 koní, alebo ak chcete 125 kilowattov. Na tú dobu auto snov.

Mercedes
		Benz 280 SL 1972 - vyleštený
		veterán
Mercedes-Benz 280 SL 1972 - vyleštený
		veterán
+13Mercedes-Benz 280 SL
		1972 - vyleštený
		veterán

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Veterán #Mercedes-Benz #Larry Kosilla
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek