Od uvedenia Toyoty Prius v roku 1997 predala Toyota po celom svete už vyše 15 miliónov vozidiel s hybridným pohonom. Len v Európe presiahli ich registrácie viac ako 2,8 milióna kusov. A netýka sa to iba Toyoty ale aj značky Lexus. Hybridné modely si privlastnili v minulom roku viac než polovicu predaných vozidiel. V krajinách západnej Európy to bolo dokonca 63 percent. Slovensko sa na tento priemer doťahuje. Hybridy tvoria približne 45 percent predaja Toyoty a až 97 percent predajov Lexusu.
Celková ponuka vozidiel Toyoty a Lexusu s hybridným pohonom zahŕňa dnes v globálnom meradle 44 modelov. Tie nadväzujú na pôvodný Prius, ktorý sa zrodil pred viac ako 25 rokmi, keď Takeši Učijamada viedol vývojový tím pracujúci na vozidle pre 21. storočie. Cieľom bolo znížiť emisie skleníkových plynov a ďalších škodlivých látok. To sa aj podarilo, keďže súčasná hybridná technológia umožňuje vodičom absolvovať aj viac ako 50 percent jazdy v mestskej premávke s vypnutým spaľovacím motorom a teda s nulovými emisiami.
Prvá generácia modelu Prius sa predstavila v roku 1997, približne v čase ratifikácie Kjótskeho protokolu, ktorý dodal nový impulz celosvetovým environmentálnym aktivitám. Pätnásť miliónov predaných hybridných áut pomohlo podľa Toyoty znížiť emisie CO2 o 120 miliónov ton, oproti porovnateľným vozidlám s benzínovým motorom. Toyota sa vďaka tejto vízii stala celosvetovým lídrom v oblasti emisií. A to aj bez plug-in hybridov a čistých elektromobilov.
„Vďaka predaju hybridných vozidiel je Toyota na dobrej ceste splniť cieľ 95 gramov CO2 na kilometer, ktorý platí pre roky 2020 a 2021 v krajinách EÚ. Teda tam, kde sú normy najprísnejšie na svete,“ povedal Matt Harrison, výkonný viceprezident spoločnosti Toyota Motor Europe. Dobrou správou je, že Toyota stále zaznamenáva prudký nárast dopytu po hybridoch. Aj vďaka tomu, že ekologickú technológiu dokázala spojiť s emotívnym dizajnom a že je cenovo dostupná.
V tomto úsilí plánuje Toyota pokračovať. Chce ešte nižšie emisie a ešte nižšiu spotrebu ako majú vozidlá vybavené štvrtou generáciou hybridného systému. Hybridy považuje za predskokanov batériových elektromobilov a elektromobilov na palivové články, zároveň však verí, že hybridné vozidlá budú aj naďalej súčasťou širšieho mixu elektrifikovaných áut budúcnosti. Podľa Toyoty totiž neplatí pravidlo‚že „víťaz berie všetko“.
„Samozrejme, musíme pracovať na zlepšovaní parametrov batérií a znižovaní nákladov batériových elektromobilov, čo aj robíme. Ale musíme sa tiež vyvarovať ďalšieho postupu bez plánu, kým neprekonáme prekážky v súvislosti s batériovými elektromobilmi a vozidlami na palivové články. V medziobdobí môžeme prispieť tým, že aj naďalej budeme pracovať na hybridnej technológii,“ hovorí Šigeki Teraši, vedúci manažér spoločnosti Toyota Motor Corporation.
V rámci napĺňania svojej vízie v Európe plánuje Toyota do roku 2025 uviesť 40 nových alebo modernizovaných elektrifikovaných modelov s rôznymi druhmi technológií vrátane najmenej 10 čistých elektromobilov. Jadrom ponuky, pokiaľ ide o typ pohonu, budú ale naďalej vozidlá s hybridným pohonom.