Ruská legenda medzi dodávkami je na linkách nepretržite od roku 1956 a do dôchodku sa veru nechytá. Dokonca inšpiruje. Najnovšie z nej vznikol relatívne luxusný karavan v štýle VW California či Mercedesu-Benz Marco Polo. Na rozdiel od nich má však DNA skutočného off-roadu, takže v teréne nechá zvučných súperov ďaleko za sebou.
Foto: Pravda, Ivan Majerský, Lux Form
UAZ 2206 - Buchanka Bajkal Legendárna Buchanka sa pod rukami ruských úpravcov zmenila na praktický terénny karavan. Bajkal má dokonca výklopnú plátennú strechu. Za príplatok dostanete markízu.
Je to veterán? Ani náhodou. UAZ 2206 schádza z montážnych liniek ulianovského závodu nepretržite už 64 rokov a príliš sa nelíši od svojho originálu. V podstate je to malý zázrak na kolesách. Buchanka (bochník), ako sa mu hovorí, je totiž viac off-roadom ako klasickou dodávkou. Má rebrinový rám, tuhé nápravy odpružené listovými perami, redukciu, 4×4 aj uzávierku. Kvalita je síce zúfalá, ale toto auto dá do poriadku priemerne zručný automechanik v každej garáži. Stačí kladivo a vodka. Aj to je dôvod, prečo na Buchanku Rusi nikdy nezanevreli. A nielen oni.
Foto: Pravda, Ivan Majerský, Lux Form
UAZ 2206 - Buchanka Bajkal V prednej časti kabíny si veľa pohodlia neužijete. Motor totiž sídli priamo medzi sedadlami. Hluk a vôňa benzínu či oleja je zaručená.
UAZ 2206 má homologizáciu aj na západoeurópskych trhoch, kde sa teší v „klubovej sfére“ veľkej popularite, podobne ako napríklad legendárny motocykel Ural. Môžu za to jeho mimoriadne schopnosti. Buchanka zvládla počas svojej desiatky rokov trvajúcej kariéry rôzne úlohy. Od vojenského vozidla až po sanitku či rozvážkovú dodávku, ale s luxusným karavanom by ste si ju asi nespojili. Lenže ruská spoločnosť Lux Form sa rozhodla, že sa o takúto konverziu postará. A dala si záležať. Buchanku s prívlastkom Bajkal vybavila zdvíhateľnou strechou v štýle hriešne drahého Mercedesu-Benz Marco Polo alebo Volkswagenu T5 California.
Foto: Pravda, Ivan Majerský, Lux Form
UAZ 2206 - Buchanka Bajkal Zadná časť kabíny je komfortnejšia, ako by ste čakali. Je tu kompletná kuchynka, stôl aj dve lôžka na spanie.
V kabíne nechýba kuchynka s dresom, chladničkou,varičom ani 20 litrová zásoba vody. Posádka má k dispozícii stôl aj dve miesta na spanie s rozmermi 1 900 × 1 460 mm. Ďalší dvaja dobrodruhovia sa môžu vyspať na streche. Za príplatok vám Lux Form dodá suchú toaletu aj markízu, aby ste si urobili vedľa auta pohodlný prístrešok. Stále sa ale nezabudlo na tuhý terénny korienok tejto ruskej ikony. Aj preto je karoséria vystužená hliníkovým rámom. Odolnosť zvyšujú zosilnené nárazníky a pneumatiky BFGoodrich. Čo je zaujímavé, na jednoduchom podvozku pribudlo vzduchové odpruženie. Možno aj preto, že táto úprava nevznikla pre ruský, ale nemecký trh.
Nemci tak za zlomok ceny ich domácich luxusných karavanov získajú lacnú ruskú alternatívu, ktorá ich odvezie prakticky kdekoľvek. A ak sa niekde Buchanka oškrie, vadiť to naozaj nebude. Cena prestavby je len 600 000 rubľov (7 460 €), pričom základ stojí 750 000 rubľov (9 320 €). Ruský karavan poháňa atmosférický 4-valec s objemom 2,7 litra a výkonom 83 kW. Tomu zodpovedá aj maximálna rýchlosť 120 km/h. Akceleráciu z nula na 100 km/h výrobca ani neudáva. Veď bežná Buchanka má prevádzkovú hmotnosť viac ako 1,9 tony a verzia Bajkal s množstvom výbavy navyše bude ešte ťažšia. Ovládanie by vďaka elektrickému posilňovaču riadenia však nemalo byť také ťažké ako v minulosti.