JATO Dynamics: Predaj áut klesol najviac od vojny. Tesla však excelovala

Marcové štatistiky predaja áut v Európe zaznamenali rekordný pokles. Paradoxne, odbyt elektrifikovaných áut narástol. A Tesla doslova excelovala. Model 3 je nielen najpredávanejším elektromobilom, ale aj druhým najpredávanejším autom vôbec.

07.05.2020 06:00
debata (1)
Európa bola z hľadiska predaja áut v marci...
Tesla Model 3 - Požičovňa NextMove Európa bola z hľadiska predaja áut v marci najviac zasiahnutým kontinentom. Registrácie padli v 27 sledovaných krajinách o hrozivých 52 %.

Európa je kontinent, kde koronakríza zasiahla automobilový priemysel a predaj áut najviac na svete. Potvrdzujú to údaje analytickej spoločnosti JATO Dynamics. Ázia a USA síce tiež zaznamenali dvojciferný pád predaja áut, ale na starom kontinente to bolo v 27 sledovaných krajinách medziročne až o 52 %. V marci sa tu predalo len 848 000 kusov nových vozidiel. Registrácie klesali na všetkých trhoch. V Taliansku, vo Francúzsku, v Španielsku, Rakúsku, Írsku, Slovinsku, Grécku a Portugalsku padol objem zo 634 600 kusov v marci 2019 na 161 800 kusov minulý mesiac. Výnimkou bolo len Fínsko, Litva a Švédsko, kde bol pokles minimálny. Dané to bolo miernejšími epidemiologickými opatreniami.

Marcovou hviezdou sa stala nepochybne Tesla 3.... Foto: Motor Trend
Tesla Model 3 - 2017 Marcovou hviezdou sa stala nepochybne Tesla 3. Pre tento elektromobil sa rozhodlo až 15 502 zákazníkov, čo ju katapultovalo na druhú priečku najpredávanejších áut v Európe za VW Golf a pred Ford Focus a Renault Clio. Mimochodom, rekordy lámala aj v závere vlaňajšieho roka.

Z hľadiska segmentov boli koronakrízou zasiahnuté najviac MPV a autá nižšej triedy. Najmä z dôvodu kolapsu talianskeho trhu, ktorý je mekkou malých áut. Kategórie A a B tu zvyčajne tvoria takmer 40 % predajov. Naopak, najnižší pokles sa týka vozidiel strednej triedy (D). Aj vďaka elektrickej Tesle 3, ktorá sa stala druhým najpredávanejším autom marcového rebríčka za VW Golf a pred Fordom Focus. Registrácie SUV síce klesli o 48 % ale ich podiel vzrástol takmer na 40 %. Nie všetkým SUV sa však darilo. Kým Volvo XC40, ktoré bolo najpredávanejším prémiovým SUV, v marci kleslo len o päť percent a Range Rover Evoque o tri percentá, Audi a Mercedes zamierili do výšav modelmi e-tron (+ 86 %) a GLE (+ 213 %).

Turbulencie priniesli aj niektoré prekvapenia.... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A - 2018 Turbulencie priniesli aj niektoré prekvapenia. Tak napríklad Mercedes-Benz triedy A poskočil až na piatu priečku, takže za sebou nechal aj Škodu Octavia či Nissan Qashqai.

Z úspechu Tesly 3 a e-tronu jasne vidieť, že v marci sa napriek dramatickým okolnostiam darilo elektrickým autám. Svoje registrácie zvýšili medziročne o 15 %, na 147 500 predaných kusov a zaznamenali rekordný podiel 17,4 %, o 10,1 bodu viac ako v marci 2019. Tento rast nebol poháňaný len Teslou. Darilo sa aj elektrifikovaným modelom Mercedesu-Benz (+ 44 %), Volkswagenu (+ 240 %), BMW (+15 %), Hyundaiu (+ 25 %), Volvu (+ 79 %) aj mild-hybridným Suzuki. Z hľadiska technológie rástli najviac batériové elektromobily a plug-in hybridy. Naopak, hybridy zaznamenali pokles o 11 %. A pred čisto elektrickými autami si zachovali náskok len 10 000 kusov. Mimoriadne úspešné boli VW e-Golf, e-Up či spomínaný e-tron.

Do boja sa zapojili aj úplné novinky ako Mini Electric, Peugeot e-208 či čínske MG ZS. Spolu mali na odbyte batériových elektromobilov podiel až 17 %. I tak niet v Európe čo oslavovať. Marcové výsledky sú totiž najhoršie od roku 1938, teda od druhej svetovej vojny. „Musíme si uvedomiť, že do kritického marca vstupovalo toto odvetvie v Európe s podlomenými nohami. Pandémia koronavírusu bola len ďalšou ranou po tom, čo sa musel automobilový priemysel vyrovnávať s americko-čínskou obchodnou vojnou, nižším hospodárskym rastom a najprísnejšími emisnými normami. Na rozdiel od predchádzajúcich recesií nepôjde tentoraz len o oneskorenie nákupu,“ povedal Felipe Munoz, globálny analytik JATO Dynamics.

Najpredávanejšie autá v Európe (marec 2020)

1. VW Golf 23 757
2. Tesla Model 3 15 502
3. Ford Focus 14 502
4. Renault Clio 13 369
5. Mercedes-Benz A 13 225  
6. Škoda Octavia 13 207
7. Nissan Qashqai 13 015
8. Toyota Yaris 12 299
9. Ford Fiesta 12 216
10. Mini 11 933
     

Najpredávanejšie hybridy v Európe (marec 2020)

1. Toyota Corolla 9 710
2. Toyota CH-R 7 975
3. Toyota Yaris 5 274
4. Range Rover Evoque 4 112
5. Toyta RAV4 4 051
6. Suzuki Swift 2 310
7. Ford Puma 1 917
8. Hyundai Kona 1 958
9. Kia Niro 1 668
10. Suzuki Ignis 1 649

Najpredávanejšie plug-in hybridy v Európe (marec 2020)

1. Mitsubishi Outlander 3 461
2. BMW 3 1 998
3. VW Passat 1 799
4. Kia Niro 1 588
5. Volvo V60 1 482
6. Volvo XC60 1 168
7. Audi A3 1 165
8. Mercedes-Benz C 1 144
9. Volvo XC40 1 130
10. Škoda Superb 1 090

Najpredávanejšie elektromobily v Európe (marec 2020)

1. Tesla Model 3 15 443
2. Renault Zoe 4 298
3. VW Golf 3 434
4. Audi e-tron 3 373
5. Nissan Leaf 2 800
6. Hyundai Kona 1 782
7. BMW i3 1 766
8. Kia Niro 1 649
9. VW Up 1 452
10. Mini 1 403

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Európa #Tesla #JATO Dynamics #predaje áut #Tesla 3
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek