BMW končí s 12-valcom. Aristokrat už nástupcu nedostane

Obhájiť pozíciu 12-valca v limuzíne BMW 760Li bolo v časoch honby na emisie ťažké už dnes. Preto neprekvapí, že s ním v Mníchove do budúcnosti nerátajú. Výroba pre Európu sa skončí na jeseň.

14.05.2020 16:00
debata
Vďaka 12-valcu bola vlajková loď BMW limuzína... Foto: BMW
BMW M750Li xDrive - 2020 Vďaka 12-valcu bola vlajková loď BMW limuzína 760Li napriek svojej veľkosti najrýchlejším mníchovským modelom. V zrýchlení porážala aj „emkové bavoráky“.

Ak máte chuť vlastniť jedno z posledných 12-valcových BMW a vlastne aj jeden z posledných 12-valcových modelov planéty, mali by ste sa poponáhľať. Emisné normy veľkým agregátom totiž neprajú. V posledných mesiacoch „zabili“ množstvo výkonných modelov. A čistke sa nevyhne ani BMW 760Li, jediný 12-valcový model v mníchovskej ponuke. Ako tvrdí web Bimmer Today, výroba tejto aristokratickej limuzíny sa pre Európu skončí na jeseň. A nástupca s obdobnou technikou sa nechystá. Uzavrie sa tým kapitola, ktorú BMW odštartovalo v roku 1987 vlajkovou loďou 750i s výkonom 220 kW.

Počas troch dekád kariéry vzrástol zdvihový objem tohto aristokratického srdca na 6,6 litra a výkon viac ako na dvojnásobných 448 kW. A to nehovoríme o brutálnom krútiacom momente 850 Nm. BMW 750iL sa tak jeden čas stalo dokonca najrýchlejším sériovým modelom v mníchovskom portfóliu. Zrýchlením na stovku za 3,6 sekundy nechal prepychový sedan za sebou aj „vytunené“ BMW z divízie M, až kým neprišli s pohonom xDrive. Obhájiť pozíciu tohto malobjemového modelu je však v časoch honby na emisie čoraz ťažšie a do budúcnosti v zmysle ďalších investícií do vývoja priam nemysliteľné.

Dvanásťvalcové agregáty vyrábalo BMW od roku... Foto: BMW
BMW M760Li xDrive - 2017 Dvanásťvalcové agregáty vyrábalo BMW od roku 1987. Pôvodný výkon 220 kW sa za tri dekády vyšplhal aj vďaka preplňovaniu na 448 kW.
Napriek tomu jeho smrť nepríde náhle. Motor 6,6 V12 v limuzíne 760Li si ešte bude hľadať zákazníkov v Číne a na Blízkom východe, kde emisie z výfukov netrhajú žily vládam tak ako v Európe a kde je stále dosť solventných záujemcov ochotných zaplatiť nielen za hriešne drahú 12-valcov limuzínu, ale aj astronomické dane, ktoré s kúpou takéhoto auta súvisia. Mimo starého kontinentu by tak mohol 12-valec vydržať až do roku 2023, keď príde nástupca súčasnej generácie BMW radu 7. Ako pred niekoľkými týždňami prezradil šéf BMW Oliver Zipse, špičková verzia novej generácie sedmičky dostane čisto elektrický pohon. Na benzínové a naftové motory však nezanevrie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #12-valec
Články podľa značiek