
Heinz Macchi patril vo Švajčiarsku k popredným predajcom áut. Obchodovať s nimi začal už v šesťdesiatych rokoch a postupne sa vypracoval na jedného z najväčších dílerov v tejto bohatej krajine. Zastupoval značky od British-Leylandu cez Saab až po Mazdu, Nissan či Hondu. Biznis mu išiel tak dobre, že vo Švajčiarskom Roote postavil ohromný komplex „Rontal Park AG“ s plochou 13 000 štvorcových metrov, ktorý okrem dvojposchodového showroomu obsahoval napríklad aj motokárovú dráhu. Počas svojej kariéry prepadol zberateľskej vášni. Autá teda nielen predával, ale aj zhromažďoval.
Podivné však bolo, že sa bohatý biznismen neorientoval na vzácne veterány, ktoré by boli skvelou investíciou, ale v podstate na bežné modely. A keďže tento koníček trval dekády, začalo sa šuškať o obsesii. Potom prišla tragická udalosť, keď Macchi prišiel o svoju manželku a syna. S touto ranou sa nedokázal nikdy vyrovnať. Psychicky sa zrútil, skončil s obchodom a doslova sa zavrel medzi svojimi autami. V tomto momente sa v spoločnosti Auto Macchi zastavil čas. Macchi sa doslova zabarikádoval vo dvoch podzemných podlažiach, ktoré pripomínali skôr betónový bunker.

Ako bežal čas, z veľkého bohatstva sa stali veľké dlhy. Po smrti Macchiho sa spoločnosť dostala do konkurzu. Až v roku 2014 sa ukázalo, čo spustnuté dílerstvo vlastne ukrýva. Správcovia konkurznej podstaty objavili v útrobách budovy približne 240 vozidiel. Viac ako sto z nich bolo zaujímavých tým, že napriek pokročilému veku nemali najazdené takmer žiadne kilometre a neboli nikdy prihlásené. Išlo vlastne o nové autá, ktoré Macchi nikdy nepredal. Nachádzali sa tu najmä Mazdy, Nissany či Saaby z rôznych modelových rokov. Najstaršie z tých sedemdesiatych. Autá putovali do aukcie, o ktorú sa zaujímal aj poľský predajca klasických áut Michael Rozciecha vlastniaci firmu Klasyka Gatunku.

Odkúpil takmer polovicu vozidiel. Aj vďaka nemu sa web Carscoops dozvedel viac o celom tajomstve švajčiarskej spoločnosti Auto Macchi. „Je to veľmi smutný príbeh. Macchi bol bohatý a úspešný človek, ktorý mal prosperujúce podnikanie, ale zostal sám. Posledné štyri roky života spal v opustených autách a pálil firemné dokumenty a reklamné prospekty, aby budovu v zime vyhrial. Utopil sa v dlhoch a jeho posadnutosťou bolo strážiť svoje milované autá. Pokiaľ viem, zomrel priamo vo svojim obchodnom zastúpení,“ objasnil Rozciecha podivnú históriu pre Carscoops.

Spoločnosť Klasyka Gatunku odkúpila 86 vozidiel Mazda a tri vozidlá Nissan, z celkového počtu približne 240 áut v priestoroch. Nie všetky z nich však boli nové, pretože sa tu nachádzali bežne aj ojazdené autá s 200 000 kilometrami na tachometri. „Podľa mojich výpočtov bolo okolo 100 až 110 vozidiel vyrobených v rokoch 1975 až 1995 v podstate ako nových. Tie, ktoré sme kúpili, bolo možné po natankovaní a vložení batérie naštartovať za pár sekúnd,“ povedal upresnil Rozciecha. Medzi vzácnejšie exempláre možno zaradiť Mazdu 626 GT, ktorá mala najazdených len sedem kilometrov, alebo Saab 90 s maximálne 500 kilometrami. Ten však odkúpil holandský zberateľ.
Práve Mazda 626 GT bola dôvodom, prečo Carscoops príbeh opäť oprášil. Po tom, čo ju Poliak predal za 12 000 eur, sa totiž opäť objavila v nemeckom inzeráte. Tentoraz už s 1 500 kilometrami. Vyzerá však stále ako nová.