ACEA: Elektromobily pandémia nezasiahla, lámu rekordy. Nafta padá

Európske registrácie áut v prvom štvrťroku silne poznačil koronavírus. Je tu však svetlá výnimka. Batériové autá totiž doslova excelovali. Zvýšili nielen svoj podiel, ale dokonca aj počet predaných kusov.

18.05.2020 06:00
debata (10)
Autá do zástrčky dosiahli napriek brutálnemu... Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia RS iV - 2020 Autá do zástrčky dosiahli napriek brutálnemu poklesu registrácií áut v Európe významný rast. Výrobcov to môže ochrániť pred pokutami za prekročenie flotilových emisií.
Výrobcovia ešte len počítajú miliardové straty spôsobené koronavírusom, ktorý položil výrobu a predaj áut takmer na lopatky, no je tu jeden svetlý bod. A veľmi významný, pretože hrá do karát znižovaniu flotilových emisií, za ktorých nedodržiavanie hrozia automobilkám obrie pokuty. Podľa údajov združenia ACEA došlo totiž k výraznému rastu predaja batériových vozidiel, kde patria elektromobily aj plug-in hybridy. Hoci registrácie áut v 27 sledovaných európskych krajinách padli v prvom štvrťroku 2020 o hrozivých 55,1 %, keď sa predalo len 567 308 kusov, autá s alternatívnymi pohonmi si koronakrízu akoby nevšímali.

Polepšili si nielen z hľadiska podielu na trhu, ale aj kvantitatívne. Za tri mesiace sa k zákazníkom dostalo 167 132 kusov nabíjateľných vozidiel, čo znamená o 100,7 % viac v medziročnom porovnaní. Vydobyli si až 6,8–percentný podiel, vlani to bolo pritom len 2,5 %. Z toho čisté elektromobily narástli o 68,4 a plug-in hybridy až o 161,7 %. Zaujímavé ale je, že elektromobily predbehli počtom predaných kusov plug-in hybridy. Darilo sa aj full-hybridom a mild-hybridom, teda elektrifikovaným autám bez možnosti nabíjania. Tie zlepšili svoje štatistiky o 45,1 percenta v porovnaní s rokom 2019. K zákazníkom ich zamierilo až 232 525 kusov.

Hviezdou medzi elektromobilmi sa sa stala... Foto: Consumer Reports
Tesla 3 - brzdy Hviezdou medzi elektromobilmi sa sa stala nepochybne Tesla 3. Pre tento elektromobil sa napríklad v kritickom marci rozhodlo až 15 502 zákazníkov, čo ju katapultovalo na druhú priečku najpredávanejších áut v Európe.

Je len pochopiteľné, že rast popularity elektrických áut znamenal ústup tých klasických. Najmä naftových. Registrácie dieselových áut na úrovni 738 392 kusov znamenajú, že majú v súčasnosti len 29,9 % podiel, ešte vlani to bolo 33,2 %. Predaj naftových áut klesal na všetkých významných trhoch. Napríklad v Taliansku (-49,8 %), Francúzsku (-36,6 %), Španielsku (-33,8 %) či Nemecku (- 23 %). Podobne to bolo s čisto benzínovými autami, ktorých predaje sa medziročne znížili o 32,2 % z takmer dvoch miliónov na 1,3 milióna kusov. Rast predaja elektrifikovaných áut je celkom pochopiteľný. Stojí za ním rozširujúca sa ponuka modelov.

Nielen mild-hybridných a full-hybridných, ale najmä plug-in hybridov a čistých elektromobilov. Na trhu pribudol Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Honda e, Mazda MX-30 a mnoho ďalších, ktoré sa postavili k zavedeným hráčom ako Teslám či elektrickým modelom Mercedesu-Benz, Audi, BMW, ale aj kórejských značiek Kia a Hyundai. Najviac elektromobilov sa predalo v Nemecku, až 26 030 kusov, čo je o 63 % viac ako rok predtým. Nasleduje Veľká Británia a Francúzsko. Nórsko, ktoré elektromobilitu podporuje dlhodobo, je na štvrtej priečke.

Podiel vozidiel podľa druhu pohonu (1. – 3. 2020)

Benzín 52,3 % 1 300 000
Nafta 29,9 % 738 392
Hybridy (mild-hybridy) 9,4 % 232 525
Batériové vozidlá 6,8 % 167 132

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #plug-in hybridy #predaj áut ACEA
Články podľa značiek