V Austrálii varujú vodičov. Ak neodstavia autá, vyradia ich z evidencie!

Kauza smrtiacich airbagov Takata nemá konca. Napriek tomu, že môžu zabíjať, tisíce majiteľov postihnutých áut to ignoruje. Austrálske orgány im hrozia vyradením vozidiel z evidencie.

15.05.2020 12:00
debata (4)
Napriek výzvam automobiliek sa tisíce... Foto: Youtube
Takata - airbag NADI 5-AT Napriek výzvam automobiliek sa tisíce austrálskych majiteľov vozidiel s nebezpečnými airbagmi Takata dodnes nezaujímalo o ich výmenu alebo o odkúpenie vozidla automobilkou. Ohrozujú nielen seba ale aj ostatných účastníkov premávky.

Už vlani sme vás informovali o tom, že zoznam nebezpečných airbagov Takata sa rozšíril aj o staršie bezpečnostné vankúše typu NADI 5-AT vo vozidlách, ktoré boli vyrobené aj pred viac ako dvadsiatimi rokmi. Druhé kolo kauzy prepuklo v Austrálii po dvoch nehodách, z toho jednej fatálnej, ktoré jasne dokázali, že okrem už známych 35 miliónov chybných bezpečnostných vankúšov sú tu ďalšie, ktoré môžu zabíjať. Ako prvé zareagovalo BMW, ktoré austrálskym majiteľom dotknutých vozidiel oznámilo, že autá nesmú používať a že automobilka sa postará o ich odvoz do servisu. Zároveň im ponúklo zaplatenie všetkých nákladov, ktoré im vzniknú za náhradnú mobilitu počas opravy.

Ukázalo sa však, že dodávky nových airbagov pre autá vyrobené v rokoch 1997 až 2 000 môžu trvať niekoľko mesiacov a tak sa BMW rozhodlo, že vozidlá od majiteľov radšej odkúpi. Postupne sa k BMW v Austrálii pridali ďalšie značky ako Audi, Honda, Ford, Mitsubishi, Mazda, Toyota, Lexus či Suzuki. Celkovo sa počet postihnutých vozidiel vyšplhal na 78 000. No keďže akcia bola dobrovoľná, nie všetci majitelia výzvu poslúchli. Svoje nebezpečné autá používali, a čo je horšie, stále používajú. Podľa údajov austrálskeho združenia automobilového priemyslu (FCAI), ktoré celú akciu koordinuje, bolo na konci februára na austrálskych cestách v prevádzke stále viac ako 10 000 nebezpečných vozidiel.

Z toho 8 585 s airbagmi NADI 5AT a 2 611 s rovnako nebezpečnými airbagmi Alpha, montovaných do ďalších áut v rokoch 2001 až 2004. Šéf FCAI Tony Weber uviedol, že ide o tie najnebezpečnejšie typy vankúšov. „Sú najhoršie z najhorších a je alarmujúce, že toľko majiteľov vozidiel, ktoré predstavujú veľké riziko pre verejnú bezpečnosť sa nezaujímalo o výmenu alebo výkup ich áut. Toto nie je príbeh o jednom alebo dvoch stratených vozidlách v Austrálii,“ uviedol. „Hovoríme o tisíckach áut, z ktorých niektoré môžu mať aj dva nebezpečné airbagy, čo znamená, že riziko fatálnej nehody je dvakrát vyššie. Ak by sa všetky postihnuté autá stretli v Perthe, došlo by k dopravnej zápche," reagoval Weber.

Združeniu zjavne dochádza trpezlivosť a tak FCAI majiteľom hrozí zrušením registrácií ich vozidiel, čím by sa prevádza dotknutých áut stala okamžite nelegálna. Čo je ale zaujímavé, z iných kútov sveta sa takéto ostré slová neozývajú, hoci Takata dodávala svoje airbagy NADI 5-AT do výrobných závodov po celom svete. Vyrobené vozidlá sa tak museli dostať nielen do Austrálie ale aj do Európy, USA, Kanady, Japonska alebo Číny. Otázka teda znie, kedy automobilky zareagujú? Podľa niektorých zdrojov vraj už zisťujú rozsah problému. O nejakej veľkej zvolávacej akcii v súvislosti s novoodhalenou rizikovou sériou airbagou Takata sme však napríklad v Európe nepočuli.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Austrália #airbagy #Takata
Články podľa značiek