Roky downsizingu sú, zdá sa, definitívne za nami. Napokon, s príchodom novej metodiky merania spotreby paliva a emisií WLTP zdvihové objemy spaľovacích motorov už stihli trochu podrásť. Ukázalo sa totiž, že extrémne škrtenie objemov funguje len v laboratóriu. To je ale nič oproti tomu, čo sa bude diať v blízkej budúcnosti s príchodom ešte prísnejších emisných limitov Euro 7 v roku 2026. Tie si vyžiadajú totálnu zmenu koncepcie motorov a paradoxne, pôjdu tak trochu proti logike znižovania emisií CO2. Nezmysel? Ak by to netvrdil technický šéf vývoja Porsche 911 Frank-Steffen Walliser, asi by sme sa na tom len pousmiali.
Lenže ono je to pravda. Človek, ktorý stojí za najlepším športovým autom planéty, pre austrálsky magazín WhichCar doslova povedal: „Znie to šialenie, ale ak budeme chcieť dodržať všetky požadované štandardy, budeme musieť spáliť viac paliva.“ Walliser totiž upozorňuje, že nová norma prinesie obmedzenie litrového výkonu, teda kilowattov, ktoré pripadajú na jeden liter zdvihového objemu motora. Ten sa ale v posledných rokoch zvyšoval na rekordné hodnoty, pretože výkon motorov rástol popri zmenšovaní ich objemu. A to vďaka preplňovaniu. Paradoxne, za všetkým opäť stáli emisie.
Pri nových pravidlách, ktoré chcú privrieť nožnice medzi laboratórnou a reálnou spotrebou, budú musieť podľa Wallisera prijať výrobcovia motorov opačnú stratégiu. Ak nebude možné zvyšovať výkon na liter, bude musieť rásť objem valcov. „Predpokladám, že motory plniace normu Euro 7 budú mať o 20 % väčší objem ako tie súčasné. Veľa výrobcov navyše prejde zo 4-valcov na 6-valce a zo 6-valcov na 8-valce,“ avizuje paradoxnú budúcnosť Walliser. Zároveň ale upozornil, že nové opatrenia budú v rozpore so snahou znížiť emisie CO2. Splniť tieto regulácie si preto vyžiada montáž väčších katalyzátorov.
„ Ak hovorím o väčších katalyzátoroch, myslím tým, že bude tri- až štyrikrát väčšia ako tie súčasné. Výfukové trakty vozidiel sa zmenia na chemické továrne,“ predvída Walliser. Tiež tvrdí, že éra atmosférických motorov sa skončí. „V súčasnosti vidím riešenie náročných úloh novej normy len cestou preplňovaných motorov.“ Tým atmosférickým dáva nanajvýš desať rokov. „My sa ale nikdy nevzdáme. Urobíme všetko pre to, aby Porsche 911 malo, tak ako vždy, 6-valcový motor. Nezastavíme sa, ani keby to znamenalo začať s úplne čistým hárkom papiera,“ uzavrel rozhovor Walliser pre austrálsky magazín WhichCar.