Nissan chystá záchranný plán. Zúži ponuku a možno zavrie fabriku

Nissan vstupoval do koronakrízy s podlomenými kolenami. O to väčšie sú dosahy. Má vraj však riešenie. Bude tvrdé, ale má priniesť výsledky.

21.05.2020 13:00
debata
Závodu Nissanu v Barcelone, kde vzniká pikap... Foto: Nissan
Nissan - výroba Sunderland Závodu Nissanu v Barcelone, kde vzniká pikap Navara, hrozí zatvorenie. Naopak, ten v Sundrelande čaká rozmach spojený s výrobou SUV a crossoverov značiek Nissan a Renault.

Nissan sa potáca na okraji priepasti už viac ako rok. Od medializovaného zatknutia jeho bývalého šéfa Carlosa Ghosna dostali udalosti rýchly spád. Predaje a tržby Nissanu klesali, samozrejme, aj z iných dôvodov. Koronakríza nemohla prísť pre Nissan v nevhodnejšom čase. Ešte poriadne nestihol rozbehnúť predaj nového nádejného Juke, tobôž očakávanej novej generácie Qashqaia, a už musel riešiť straty spôsobené uzavretím fabrík pre pandémiu. Situácia bola natoľko vážna, že sa v médiách objavili správy o stiahntí Nissanu z Európy. Podobne, ako to už urobil v minulosti napríklad Chevrolet alebo nedávno prémiová divízia Nissanu – Infiniti. V Európe končí totiž len desatina produkcie tohto globálneho výrobcu.

Nakoniec sa však scenár o ukončení európskych aktivít nenaplní. Nissan má v zálohe záchranný plán, vďaka ktorému sa má postaviť opäť na nohy a ušetriť 300 miliárd jenov. Automobilka ho predstaví 28. mája, ale agentúra Reuters už priniesla niekoľko informácií. Bezbolestný proces to rozhodne nebude. Nissan chce využiť väčšiu synergiu s aliančným Renaultom. Má sa tak stať napríklad v závode v britskom Sunderlande, ktorý bude strediskom pre produkciu SUV. Ten prejde z trojzmennej len na dvojzmennú prevádzku. Vyrábať sa tu bude nielen nový Juke a Qashqai, ale aj sesterské modely Captur a Kadjar. Tieto nahradia výpadok za kompaktné modely Infiniti Q30 a QX30.

Veľkou otázkou je však budúcnosť podniku v španielskej Barcelone, kde z liniek schádzali pikapy Nissan Navara, Renault Alaskan a Mercedes-Benz triedy X. Ako vieme, stuttgartské „iks“ končí po tom, čo nenaplnilo očakávania. Podobne je to s odbytom jeho francúzskeho súrodenca. Držať fabriku v chode kvôli predajom približne dvoch tisícok Nissanov Navara ročne, nebude pravdepodobne rentabilné. Už dnes nie sú kapacity podniku využité. Je tak možné, že Nissan španielsky závod zavrie, čo by znamenalo nielen 3 000 prepustených zamestnancov, ale aj koniec Navary. A ak nie, musel by sa tento renomovaný pikap dovážať z Thajska.

Ohrozené sú v súčasnosti aj ďalšie nerentabilné modely. Napríklad kupé 370Z či ikonické GT-R. Na zábavu teraz jednoducho nie je čas. Kasu musia plniť najmä žiadané SUV a crossovery, ku ktorým sa pridá nový X-Trail a elektrický crossover na báze štúdie Ariya. Nissan má pritom dostať v rámci aliancie s Renaultom túto oblasť pod svoje krídla. Renaulty v triede SUV sa tak stanú „preznačkovanými“ Nissanmi. Naopak, Renault má byť lídrom v oblasti úžitkových áut a Nissan ho bude nasledovať. Podľa agentúry Reuters sa tento návrh šéfa Nissanu Ashwaniho Guptu o rozdelení úloh partnerov v Európe stretol s pozitívnym prijatím.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan
Články podľa značiek