Euro NCAP: Crashtesty čakajú veľké zmeny. SUV dostanú zabrať!

Bezpečnostné konzorcium Euro NCAP po dvoch rokoch opäť aktualizuje metodiku. Nepôjde o drobnosti. Niektoré pravidlá sa menia po 23 rokoch!

25.05.2020 06:00
4
Náraz do deformovateľnej prekážky so... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - 2020 Náraz do deformovateľnej prekážky so 40-percentnýmm prekrytím bude minulosťou. Nahradí ho test simulujúci stret s pohybujúcim sa vozidlom.

Najzásadnejšou zmenou nových pravidiel je vynechanie tradičného nárazu do deformovateľnej bariéry so 40-percentným prekrytím. Táto skúška sa pritom v laboratóriách vykonávala posledných 23 rokov! Dôvodom je, že takýto typ nárazu celkom nezodpovedal realite na ceste, kde sa vodiči stretajú skôr s pohybujúcimi sa prekážkami. Čelné zrážky s protiidúcimi vozidlami majú pritom na svedomí najviac obetí na ľudských životoch. Tento test nahradí nárazový test s mobilnou bariérou, ktorá bude simulovať stret dvoch vozidiel.

Posudzovať sa pritom bude nielen ochrana posádky vozidla ale aj vplyv jeho prednej časti na zranenia ľudí v druhom vozidle a to pri rýchlosti 50 km/h a s 50 % prekrytím. To bude poriadny oriešok najmä pre populárne SUV, ktoré „ohľaduplnosťou“ k ostatným účastníkom kolízie nevynikajú. Ich väčšia hmotnosť a robustnosť ich totiž pri strete stavia vždy do jednoznačnej výhody. Väčšinu následkov si odnesie posádka menšieho a ľahšieho vozidla, bez ohľadu na počet hviezdičiek. Ďalšou zmenou je použitie novej vyspelejšej figuríny Thor pri hodnotení zranení dospelej posádky.

Druhým najnebezpečnejším typom nárazu je bočný náraz, takže aj v tomto teste Euro NCAP sprísňuje požiadavky. Hodnotiť sa nebude len zranenie vodiča či spolujazdca ale aj zranenia, ktoré pri bočnom náraze vznikajú vzájomnou interakciou. Očakávať tak môžeme masový nástup stredových airbagov, ktoré vytvoria bariéru medzi prednými sedadlami. Aj naďalej sa bude klásť dôraz na asistenčné systémy. Tak napríklad brzdové asistenty, teda autonómne brzdy, budú musieť preukázať svoju účinnosť v ochrane áut, chodcov a cyklistov nielen v priamom smere, ale tiež pri odbočovaní, preraďovaní a cúvaní. Ďalšie body bude možné získať za monitoring únavy vodiča.

Oveľa väčší dôraz plánuje Euro NCAP klásť na to, čo sa stane po zrážke. Spolu s medzinárodnou asociáciou hasičov a záchranárov (CTIF) vypracovalo metodiku, ktorá posúdi funkčnosť systému núdzového volania eCall. Najmä rýchlosť a objem prenosu informácií, ktoré dokáže odoslať záchranárskym zložkám. Pri pozitívnom hodnotení budú výrobcovia odmenení bodmi v kategórii asistenčných systémov. Euro NCAP tiež informuje, že chystá aj ďalšie menšie zmeny. Tie sa dozvieme neskôr, podobne ako výsledky nových sérií crashtestov, pretože pandémia koronavírusu skúšky zastavila. Najbližšie hodnotenia tak bruselská organizácia zverejní koncom leta.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
4 debata chyba
Viac na túto tému: #nárazové testy #Euro NCAP #crashtesty
Články podľa značiek