Súd rozhodol v prípade Herberta Gilberta, ktorý od automobilky žiadal vyplatenie plnej kúpnej ceny vozidla s nainštalovaným sporným softvérom na plnenie emisných testov. Nespokojný zákazník tvrdí, že auto v roku 2014 kúpil na základe zavádzajúcich informácií. Za vozidlo s naftovým motorom zaplatil 31 500 eur. Podľa rozhodnutia súdu mu VW musí vrátiť časť zaplatenej sumy. Pri výške kompenzácie však musia byť zohľadnené najazdené kilometre konkrétneho vozidla.
"Rozsudok Nemeckého spolkového súdneho dvora priblížil koniec emisných sporov v krajine,“ uviedol vo svojom stanovisku VW. Rozhodnutie, ktoré vytvorí precedens pre všetky ostatné prebiehajúce spory v Nemecku, môže ovplyvniť 60-tisíc rozhodnutí.
Najvyšší nemecký súd tak potvrdil rozhodnutie súdu nižšej inštancie nachádzajúceho sa v meste Koblenz, ktorý Gilbertovi priznal kompenzáciu vo výške 25 600 eur. K tejto sume sa mali pripočítať úroky. Nespokojný zákazník však trval na vyplatení plnej kúpnej sumy, preto sa odvolal. Automobilka nechcela platiť nič.
Rozhodnutie ovplyvní len súdne spory v Nemecku. V roku 2018 na Slovensku existovala iniciatíva na podanie hromadnej žaloby, ktorá však bola neúspešná. Nespokojných zákazníkov koncernu VW, ktorí vlastnili vozidlo ovplyvnené kauzou, zastrešovala Spoločnosť ochrany spotrebiteľov S.O.S. Poprad
Zo Slovenska žaloba nešla
"Do kolektívnej akcie sa neprihlásil stanovený počet majiteľov áut s manipulovaným softvérom a nenašli sme inú spoločnosť, ktorá by súdny proces financovala, preto plánovaná žaloba v Nemecku v mene Slovákov nebola podaná,“ povedala Petra Čakovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov S.O.S. Poprad. Podľa jej slov však spoločnosť sleduje dianie v iných členských krajinách, je v priamom kontakte so spotrebiteľskými organizáciami, ktoré podali na VW hromadné žaloby a v súčasnosti uzatvárajú mimosúdne dohody. "Ukazuje sa, že výrobca automobilov je prístupný mimosúdnemu odškodneniu spotrebiteľov len v krajinách s efektívne fungujúcim systémom kolektívneho vymáhania práv spotrebiteľov, ktorý na Slovensku zatiaľ chýba,“ uvádza Čakovská.
Popradská spoločnosť na ochranu spotrebiteľov plánuje na základe ďalšieho vývoja podstupovať ďalšie kroky v prospech slovenských majiteľov áut. Porsche Inter Auto Slovakia, slovenský importér vozidiel značky VW, na otázky o možnom odškodnení slovenských zákazníkov nereagoval.
Milióny áut
Ako prví mohli získať kompenzácie od koncernu VW nespokojní zákazníci žijúci v USA. V Európe automobilka pristúpila k „oprave“ automobilov. V rámci zvolávacej akcie došlo k zmene softvéru, prípadne k úpravám motora. Riešenia sa líšili v závislosti od konkrétneho typu pohonnej jednotky. Na Slovensku bola zvolávacia akcia dobrovoľná.
Úprava motorov však znamenala zvýšenie spotreby pohonných jednotiek, zníženie výkonu a zvýšenie rizika zanášania niektorých ventilov. Mnoho majiteľov sa rozhodlo tento servisný zásah neabsolvovať. Kauza Dieselgate sa prevalila v septembri roku 2015. Informácie o prítomnosti sporného softvéru v naftových motoroch nemeckého koncernu zverejnila americká Agentúra pre životné prostredie (EPA). Celosvetovo malo byť softvérom vybavených až 11 miliónov automobilov.
Problémy sa týkali naftových štvorvalcov a šesťvalcov s označením EA 189, ktoré plnili emisnú normu Euro 5. Motory používali vozidlá koncernových značiek Volkswagen, Škoda, Seat a Audi. Nemecký koncern po prevalení škandálu čelil viacerým pokutám. Jedna z rekordných padla práve v Nemecku. Miestna prokuratúra vymerala koncernu pokutu vo výške jednej miliardy eur. Kauza spoločnosť celkovo stála približne 31 miliárd eur.