Renault musí šetriť. V ohrození je Alpine, Mégane aj viacero fabrík!

Koronakríza núti automobilky k radikálnym škrtom. Nevyhne sa im ani Renault. Je možné, že na čiernej listine sa ocitne hneď niekoľko fabrík a modelov.

27.05.2020 12:00
debata (3)
Títo usmievaví zamestnanci prídu s najväčšou... Foto: Alpine
Alpine - výroba v Dieppe Títo usmievaví zamestnanci prídu s najväčšou pravdepodobnosťou o prácu. Jednou fabrík, ktorá má zavrieť brány je aj závod v Dieppe, kde Renault len pred troma rokmi odštartoval výrobu reinkarnovaného kupé Alpne A110.

Aliancia Renault-Nissan nie je práve v dobrej kondícii. Problémy sú síce spojené najmä s jej japonskou divíziou, ktorá už chystá záchranný plán, ale ani tú francúzsku neminú radikálne škrty. Renaut navyše nevstupoval do koronakrízy v najlepšom, hoci má na trhu nové zbrane v podobe Clia a Capturu. Mnohé naznačuje pôžička vo výške piatich miliárd eur, ktoré majú pomôcť prekonať dôsledky pandémie. To však stačiť nebude. Aj Renault preto chystá veľkú „nákladovú rošádu“. Z kola von musí ísť všetko, čo je nerentabilné.

Automobilka plánuje ušetriť v nasledujúcich dvoch rokoch dve miliardy eur. Podľa webu Automotive News Europe je v ohrození hneď niekoľko modelov aj fabrík. Dočasná šéfka Renaultu Clothilde Delbos bude nekompromisná, čo naznačil jej nedávny výrok, že v oblasti úspor nebude existovať „žiadne tabu“. Hoci bude plán oznámený až o niekoľko dní, už dnes sa šušká o konkrétnych krokoch. Je možné, že Renault zavrie závod v Dieppe, kde len pred troma rokmi obnovil výrobu úžasného kupé Alpine A110. Lenže na hry dnes nie je čas.

Otázkou je, čo sa stane so samotným autom, keďže jeho produkciu zabezpečuje len tento závod a sťahovanie výrobnej linky by bolo drahé. V každom prípade má prísť o zamestnanie približne 400 ľudí. Na čiernej listine je aj závod v Morbihane s ďalšími 400 zamestnancami a v Choisy-le-Roy, kde pracuje 250 ľudí. Šušká sa aj o linkách vo Flins, z ktorých dnes schádza ambiciózne Clio. Samozrejme, samotné Clio sa o budúcnosť báť nemusí, no väčší Mégane to má „nahnuté“. A celkom bez rizika nemusia byť ani MPV Espace a Scénic, nehovoriac o luxusnom Talismane – modely, ktoré celkom nenaplnili očakávania automobilky.

Dni sčítané môže mať aj pikap Alascan, vyrábaný v Barcelone spolu s Nissanom Navara a Mercedesom-Benz triedy X. Nemci už totiž oznámili, že s pikapom končia, a sesterský Nissan nemá záujem na udržaní tejto prevádzky, keďže Navara nie je pre firemnú kasu až taká kľúčová. V prípade čierneho scenára by teda v portfóliu Renaultu ostali len Clio, Captur a väčší Kadjar. A, samozrejme, elektromobily, v ktorých je Renault silným hráčom a ktoré by mu pomohli vyhnúť sa obrím pokutám za prekračovanie emisných noriem.

Nový šéf Renaultu Luca de Meo, bývalý riaditeľ Seatu, ktorý zasadne do kresla v lete, hneď po tom, čo mu vyprší konkurenčná doložka zmluvy s koncernom VW, to veru nebude mať ľahké. Pri šetrení ho čaká boj, nevynímajúc ten politický, pretože francúzska vláda, ktorá je najväčším akcionárom Renaultu, sa bude prizerať prepúšťaniu tisícov zamestnancov len s veľkou nevôľou. Francúzsky premiére Edouard Philippe Renaultu už Renaultu odkázal, aby automobilka „vzala do úvahy krajinu, ktorá ju hostí a ktorá jej umožňuje prežiť.“ Neúspech Renaultu v udržiavaní zamestnanosti by bol totiž automaticky aj neúspechom vlády.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #šetrenie #Renault #koronakríza
Články podľa značiek