Ženevskému autosalónu zvoní umieračik. Ani sa niet čomu čudovať

Osud jednej z najslávnejších automobilových prehliadok je pravdepodobne spečatený. Dôvodom však nemusí byť len koronakríza.

27.05.2020 16:40
debata
V halách Palexpa sa automobiloví výrobcovia už... Foto: GIMS
Autosalón Ženeva - 2020 V halách Palexpa sa automobiloví výrobcovia už s najväčšou pravdepodobnosťou nikdy nestretnú. Ročne pritom dokázala táto prehliadka prilákať viac ako 600 000 návštevníkov a 10 000 novinárov.

Nadácia, ktorá už viac ako sto rokov organizuje autosalón v Ženeve oznámila, že v roku 2021 je uskutočnenie ďalšieho ročníka veľmi nepravdepodobné. Ide o dohru škandalózneho zrušenia tohtoročného ženevského autosalónu, len štyri dni pred jeho otvorením. Samozrejme, dôvodom bola šíriaca sa pandémia koronavírusu, ktorá už koncom februára vyčíňala v neďalekom Taliansku a prvé prípady boli hlásené aj vo Švajčiarsku. Organizátori o tom dobre vedeli, no napriek tomu do poslednej chvíle uisťovali vystavovateľov, že akcia sa uskutoční. Automobilky do Ženevy priviezli svoje expozície, čo pre ne znamenalo obrovské náklady.

Radikálne rozhodnutie nakoniec padlo na ramená švajčiarskej vlády, ktorá tesne pred otvorením prehliadky zakázala z dôvodu spomalenia šírenia nákazy všetky akcie, na ktorých sa zúčastní viac ako 1 000 ľudí. Toto nariadenie prišlo nadácii paradoxne vhod, keďže si tým umyla ruky nad zbabranou prehliadkou. Pred vystavovateľmi sa mohla odvolať na „vyššiu moc“. V skutočnosti im však otáľaním spôsobila obrovské finančné škody. Ak by padlo zodpovedné rozhodnutie o zrušení autosalónu aspoň o týždeň skôr, a to priamo od organizátorov, nemuseli straty narásť do obludných rozmerov.

Tie dnes, pochopiteľne, počíta aj samotná nadácia. Vyčíslila ich na 11 miliónov švajčiarskych frankov, čo je približne 10,4 milióna eur. To je suma, ktorá otriasla jej finančnou stabilitou. Preto nadácia požiadala ženevský kantón o pôžičku. Tá bola nakoniec schválená vo výške 16,8 milióna frankov (15,8 mil. €). Určené boli na vykrytie strát a organizáciu budúcej prehliadky v roku 2021. Nakoniec je ale všetko inak. Vo svojej aktuálnej správe totiž nadácia oznámila, že pôžičku nemôže prijať.

„Nadácia ďakuje Štátnej rade za návrh právnych predpisov s cieľom poskytnutia úveru, ale podmienky, ktoré sú s ním spojené, nie sú pre nadáciu prijateľné. Sú v rozpore so stanovami a najmä s účelom nadácie, ktorá bola sformovaná pred viac ako 100 rokmi,“ píše sa vo vyhlásení. Kanton si totiž nárokoval na to, aby organizáciu autosalónu prevzala priamo spoločnosť Palexpo, ktorej patrí ženevské výstavisko. To znamená, že nadácia by prestala byť vedúcou silou výstavy. Po tohtoročnom „trapase“ je ale takáto požiadavka legitímna. Nadácia jednoducho podcenila riziko koronavírusu.

Druhou podmienkou poskytnutia úveru, s ktorou mala nadácia problém, bol prísľub usporiadať budúci rok ďalší ročník. Splniť ho nie je naozaj ľahké. Nadácia píše, že jej najväčší partneri, má tým na mysli automobilky, „ju skutočne povzbudzujú, ale odporúčajú naplánovať ďalšiu výstavu až na rok 2022“. Otázkou je, či nejde o diplomatickú frázu, za ktorou sa skrýva skôr fakt, že automobilky ukázali organizátorom takpovediac „dlhý nos“. Byť totiž solidárny so spoločnosťou, ktorá neuváženým konaním spôsobila vystavovateľom miliónové straty, nedáva príliš logiku.

Napĺňajú sa tak odhady, že posledný ročník ženevského autosalónu bol v skutočnosti ten vlaňajší a že žiaden ďalší nebude. Ženeva mala tak či tak, podobne ako ďalšie setové výstavy áut, veľké problémy s účasťou vystavovateľov. Ak by sa aj bol v marci autosalón na brehoch ženevského jazera uskutočnil, zoznam automobiliek by bol v halách Palexpa poriadne deravý. A do plachiet Ženevy nefúka ani dramatický pokles predaja áut z dôvodu koronakrízy, ktorý vyústil do miliardových strát v automobilovom sektore .

Jednoducho, investovať do autosalónov je to posledné na čo dnes výrobcovia, prepúšťajúci tisíce zamestnancov, myslia. Navyše si počas koronakrízy naostro vyskúšali virtuálne debuty prostredníctvom sociálnych sietí, ktoré sú pre ne neporovnateľne lacnejšie. Digitalizácia marketingu je teda ďalším dôvodom, prečo zvoní podobným akciám umieračik. Nielen Ženeve. Presun termínu autosalónu v Detroite zo zimy na leto, či presun „frankfurtského“ autosalónu do Mníchova, sa preto zdá byť naivnou predstavou o lepších časoch klasických automobilových výstav.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Ženeva
Články podľa značiek