Ako sa maskujú autá? Kamufláž je vraj umením

Ako skryť nový model auta pred zrakom verejnosti, keď musia predsériové prototypy najazdiť milióny testovacích kilometrov? Túto ťažkú úlohu musia zvládať špecialisti na kamufláž. Viac o nej prezradila automobilka Škoda.

29.05.2020 12:00
debata (2)
Prototypy vozidiel Škoda Enyaq iV aktuálne... Foto: Škoda-Auto
Škoda - kamufláž Prototypy vozidiel Škoda Enyaq iV aktuálne jazdia v zeleno-bielo-sivej kamufláži s trojrozmernými prvkami, ktoré rozostrujú dizajn. Uhádnuť výsledný tvar je naozaj ťažké.

Kým sa dostane nový model auta k zákazníkom, má za sebou približne štvorročný vývoj a milióny testovacích kilometrov. Predsériové prototypy jazdia pritom nielen na uzavretých skúšobných polygónoch a kdesi v opustených oblastiach za polárnym kruhom či vyprahnutej Nevadskej púšti, ale aj v bežnej premávke. A to je veľký problém, pretože dizajn novinky musí ostať tajomstvom až do premiéry. Na to, aby ostala skrytá pred zrakom verejnosti a neželanými fotografmi, slúži kamufláž. Zďaleka nejde len o fóliu nalepenú na aute. Je to celá veda, ktorej sa venuje tím skutočných špecialistov. Má ho aj česká Škoda, ktorá o kamufláži prezradila trochu viac.

Napríklad aj to, že na koncepte kamufláže pre jej prvý elektrický model Enyaq iV, ktorý je ešte stále v štádiu testov, pracovali experti 12 hodín a použili na to 18 štvorcových metrov fólie. Podobne to bolo aj s ďalšími dnes už známymi novinkami, ako Škodou Scala, Octavia, Kamiq či Kodiaq. Jedine tak je možné skryť technické inovácie, nové dizajnové prvky a detaily. Z prototypov sa dokonca odstraňujú aj logá a nápisy Škoda. Mimoriadna pozornosť sa venuje vizuálne charakteristickým dielom, kontúram alebo častiam karosérie, ako sú svetlomety, maska chladiča či zadná strana vozidla.

V poslednej etape Tour de France 2016 sa Škoda... Foto: Škoda-Auto
Škoda - kamufláž V poslednej etape Tour de France 2016 sa Škoda Kodiaq predviedla v takejto kamufláži ešte pred spustením sériovej výroby po Champs-Elysées - ako vedúce vozidlo pelotónu.

Tie sú totiž obzvlášť zaujímavé pre „lovcov prototypov“. Na prednú masku sa preto často používa nadstavba. Maskovací vzor zasa rozostruje kontúry a línie karosérie, čiastočne sa zalepujú aj bočné okná, aby nebola zrejmá ich línia. Podobné zásady platia pre interiér. Veď aj testovacie prototypy musia občas ostať na verejnom parkovisku alebo dotankovať palivo na čerpacej stanici. Na palube sa väčšinou používajú nepriehľadné textílie, ktoré podľa potreby zakrývajú jednotlivé detaily, ako je kokpit, palubná doska, centrálny displej, systém infotainmentu, stredový panel, ovládacie prvky či výduchy ventilácie. Pred pokračovaním v jazde ich však môže testovací vodič veľmi ľahko odstrániť.

Štvrtá generácia modelu Octavie sa krátko pred... Foto: Škoda-Auto
Škoda - kamufláž Štvrtá generácia modelu Octavie sa krátko pred svojou svetovou premiérou v roku 2019 predstavila v Prahe a Mladej Boleslavi v špeciálnej dvojfarebnej žlto-oranžovej maskovacej fólii.

Túto nákladnú a kamufláž používa automobilka až do premiéry, čím udržiava zákazníkov v napätí. Aj pri kamufláži ale platia bezpečnostné zásady. Každý prototyp musí mať funkčné smerovky, brzdové svetlá a všetky senzory, a to nezávisle od kamufláže či rozostrenia dizajnu. Okrem toho musia byť testovací šoféri a vývojári schopní počas jazdy plniť svoje úlohy. Preto nesmie byť fóliou obmedzený vstup vzduchu do klimatizácie a nesmú byť zalepené ani prieduchy ventilácie. Je tiež dôležité, aby bol z auta dostatočný výhľad a počas jazdy bolo vždy vidieť na prístroje. Dostupné a funkčné musia byť tiež všetky dôležité ovládacie prvky.

Pri prototypoch modelu Scala stavila Škoda na... Foto: Škoda-Auto
Škoda - kamufláž Pri prototypoch modelu Scala stavila Škoda na modrobiely prúžkovaný vzor. Vždy však platí pravidlo, že kamufláž nesmie obmedzovať senzory a svetlá. Všetko musí ostať funkčné.

Postupom času sa z kamufláže stalo čosi ako umenie. Kreativite návrhárov sa totiž podľa Škody nekladú medze. Hrajú sa so vzormi, 3D-efektami a farebnými kontrastmi, aby pozorovateľov čo najviac zmiatli. Niekedy sa v kamufláži pri pozornom pohľade objavujú nejaké správy, napríklad hashtag twitterového účtu @skodaautonews. Hotové kamuflážne fólie sa na vozidlo lepia ručne, čo je práca na niekoľko hodín. Pre mimoriadne príležitosti vyvíjajú špecialisti spolu s marketingovým oddelením špecifické dizany. Vidieť sme ich mohli v roku 2016 napríklad na SUV Škoda Kodiaq, ktoré sa v poslednej etape Tour de France prešlo po Champs-Elysées ako vedúce vozidlo pelotónu v červeno-sivo-čiernej fólii.

Štvrtá generácia modelu Škody Octavia sa zasa krátko pred svojou svetovou premiérou v roku 2019 predstavila v Prahe v špeciálnej dvojfarebnej žlto-oranžovej maskovacej fólii, a to v rámci akcie „Chyť ma, ak to dokážeš“. Kto na Facebook, Twitter alebo Instagram umiestnil svoju fotografiu maskovaného vozidla, mohol vyhrať pozvánku na svetovú premiéru. Pri prototypoch modelu Scala zasa stavila Škoda na modrobiely prúžkovaný vzor a pre elektrický Enyaq iV navrhla zeleno-bielo-sivú kamufláž s trojrozmernými prvkami. Príliš času na oddych ale kamuflážni špecialisti mať nebudú, pretože do konca roku 2022 má Škoda predstaviť celkovo desať nových elektrifikovaných modelov iV.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto #kamufláž
Články podľa značiek