Dacia 1300 je jednou z legiend socializmu. Tento licenčný Renault 12 vládol nielen rumunským cestám. Vyvážal sa do mnohých socialistických krajín vrátane bývalého Československa. Z montážnych liniek závodu v Mioveni neďaleko Pitešti schádzal s rôznymi obmenami a pod rôznym označením od roku 1969 až do roku 2004. Vyrábal sa teda neuveriteľných 35 rokov. Napriek tomu, že tisíctristovka morálne zastarala a celú svoju kariéru bojovala s poruchami, až kým ju „nezožrala“ korózia, nechala v krajinách za železnou oponou svoju stopu. Napokon z Dacie 1300 vzniklo viac ako dva milióny exemplárov.
Vymazať z histórie ju jednoducho nejde. Okrem sedanov existovalo aj kombi, pikap a tiež málo známe kupé 1410 Sport. A aj keď hovoríme o histórii starej niekoľko desaťročí, mnohým nedáva tento rumunský symbol socializmu spávať. Zvlášť Rumunom, dokonca tým mladým, ktorí v čase najväčšej slávy Dacie 1300 ani nežili. Zrodilo sa tak už niekoľko virtuálnych návrhov ideového nástupcu. V roku 2014 sa pochválil svojou predstavou novodobej interpretácie mladý rumunský grafik Alexandru Bogdan Maris a pred troma rokmi zas ilustrátor Marius Flitar.
Teraz sa k tejto dvojici pridáva ďalší nadšenec Ticarat Alexandru-Calin. Daciu 1300 vidí v budúcnosti ako luxusné 4-dverové kupé. V porovnaní s predošlými vizualizáciami sa však nedrží historickej ikony tak úpenlivo. Jeho štýl je podstatne uvoľnenejší. Možno aj preto dostala jeho dizajnová štúdia autonómny názov Dacia Sentry. Autor navyše ráta s čisto elektrickým pohonom. Na rozmeroch naozaj nešetril. Sentry má mať na dĺžku 5 040 mm, čo by znamenalo, že bude dlhšie ako Mercedes-Benz triedy E. O to viac prekvapí skromným rázvorom náprav – len 2 851 mm, ktorý ladí skôr s nižšou strednou triedou.
Dizajn síce vyzerá ohromujúco, ale v Pitešti a ani materskom Renaulte by sa z neho asi nepotešili. Je jasné, že proporčne je toto auto mimo reality. Jeho obrovský predný previs by si vyžadoval prevádzku len na hladkých diaľniciach. A tie veru v Rumunsku rátajú zatiaľ len v desiatkach kilometrov. Navyše do tohto auta by sa nedalo nastúpiť bez kontaktu hlavy s karosériou. Môže za to prudko sklonený predný stĺpik. Lepšia situácia by nebola ani vzadu. A to nehovoríme o tom, že na Dacii Sentry by nebolo možné sťahovať žiadne z bočných okien. Tie zadné by sa nezmestili do dverí a tým predným by vtom zabránil atypicky zošikmený stredový stĺpik.
Sentry je jednoducho iba sen a je dobré, že ním aj ostane. Dacia sa síce v posledných rokoch posúva vpred a zavádza moderné technológie tak v oblasti bezpečnosti, ako aj emisií, a dokonca pripravuje svoj prvý elektromobil Spring, ale stále je jej hlavnou zbraňou bezkonkurenčná cena. Luxusný a hriešne drahý elektromobil s dĺžkou nad päť metrov tak rozhodne neprichádza do úvahy. Napokon v luxusnom segmente sa dnes nedarí ani materskému Renaultu. Nie je napríklad vylúčené, že súčasná generácia Talismanu bude tou poslednou. „Nahnuté“ to má aj legendárny Espace. Cesta Dacie k luxusnému modelu by bola preto drahá, tŕnistá a bez záruky úspechu.