Desiatky tisíc ľudí bez práce. Automobilky začínajú šetriť

Ekonomické dôsledky pandémie koronavírusu si začínajú vyberať daň na ľuďoch a automobilkách. Výrobcovia po celej Európe začínajú šetriť, škrtajú plány a prepúšťajú zamestnancov. Finančné problémy sa prenášajú aj na subdodávateľské firmy, ktoré taktiež posielajú tisíce ľudí na úrady práce.

02.06.2020 06:00
debata (132)
Nissan chce zatvoriť tri továrne v španielskom... Foto: Nissan
Nissan - výroba Nissan chce zatvoriť tri továrne v španielskom Katalánsku.

Jedno z najväčších šetrení oznámila francúzska automobilka Renault. Výrobca chce v rámci nasledujúcich troch rokov znížiť svoje fixné náklady o viac ako 2 miliardy eur. Súvisí s tým zužovanie ponuky modelov a prepúšťanie.

Priamo vo Francúzsku o prácu príde 4 600 ľudí. Vo zvyšku sveta Renault prepustí ďalších 10-tisíc zamestnancov. Stopku dostalo aj rozširovanie výrobných kapacít v rumunskej a marockej fabrike. Renault tak chce do roku 2024 znížiť počet vyrobených áut na 3,3 milióna kusov. V minulom roku pritom francúzska automobilka vyprodukovala 4 milióny vozidiel.

Francúzska vláda plánuje do automobilového sektora svojej krajiny naliať 8 miliárd eur. Renault má získať vládne garancie na úvery vo výške 5 miliárd eur.

Renault je okrem toho súčasťou aliancie s automobilkami Mitsubishi a Nissan. Celá aliancia plánuje pristúpiť k výraznejšiemu zdieľaniu techniky. „Nový obchodný model umožní aliancii vyťažiť maximum z aktív a výkonov každej spoločnosti, pričom bude stavať na ich príslušných kultúrach a odkazoch,“ uviedol Jean-Dominique Senard, predseda správnej rady aliancie.

K prepúšťaniu sa pridáva aj Nissan. Ten plánuje zatvoriť tri fabriky v Španielsku. V Katalánsku tak príde o prácu 3-tisíc ľudí. Podľa miestnych odborov to môže celkovo ohroziť 20-tisíc pracovných miest v dodávateľských firmách.

Aj prémiové automobilky

Problémy neobchádzajú ani prémiových výrobcov. BMW chce na úrad práce poslať 5-tisíc svojich zamestnancov. Nemecká automobilka navyše odložila svoje plány na výstavbu novej fabriky v maďarskom Debrecíne. Podľa pôvodných plánov sa stavebné práce mali začať počas tohtoročnej jari. Výstavba po novom odštartuje s ročným meškaním. BMW znížilo plán investícií na rok 2020 z 5,7 miliardy eur na 4 miliardy eur.

Britské médiá informovali, že Jaguar Land Rover rokuje s Veľkou Britániou o pomoci vo výške jednej miliardy libier. Prepúšťať plánuje aj britský výrobca McLaren, ktorý vyrába športové automobily. O prácu má prísť 1 200 zamestnancov. Prepúšťanie sa dotkne aj športového tímu Formuly 1, ktorá v tomto roku zatiaľ neodštartovala sezónu. McLaren ho zúži o 70 ľudí.

S klesajúcim dopytom zápasí aj výrobca nákladných automobilov Scania, ktorý chce znížiť počet svojich zamestnancov o 5-tisíc. Celosvetovo má švédska značka 51-tisíc zamestnancov. Tisíc pracovných miest zmizne priamo v centrále firmy.

Prepúšťajú aj dodávatelia

Na pracovné miesta v automobilkách sú naviazané ďalšie v dodávateľských firmách. So znižujúcim sa dopytom po nových automobiloch a klesajúcej výrobe sa do problémov dostávajú aj samotní dodávatelia.

Nemecká spoločnosť ZF zaoberajúca sa výrobou prevodoviek a hybridných pohonov oznámila, že do roku 2025 prepustí 15-tisíc zamestnancov. Polovica z tohto počtu má prísť o prácu v Nemecku. Celkovo tak ZF zoštíhli svoj ľudský kapitál približne o 10 percent z celkového počtu 148-tisíc zamestnancov.

Spoločnosť Continental, ktorá je výrobcom automobilových dielov a pneumatík, oznámila, že do konca tejto dekády bude aktuálnou pandémiou koronavírusu ovplyvnených až 20-tisíc pracovných miest. Continental zamestnáva v 60 krajinách 244-tisíc ľudí. Firma chce navyše od roku 2023 dosiahnuť ročné zníženie fixných nákladov o 500 miliónov eur.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 132 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #kríza #prepúšťanie #automobilky #koronavírus
Články podľa značiek