Lada 4x4: Ruská legenda dostala v EÚ červenú. Nejde len o emisie

Lada 4x4 je prítomná v Európe od roku 1977, no čoskoro sa má stať na západ od Ruska minulosťou. Môže za to vysoká spotreba a tiež „súboj“ s Daciou.

04.06.2020 16:00
debata
Lada 4x4 absolvovala tento rok na jej pomery... Foto: AvtoVaz
Lada 4x4 - 2020 Lada 4x4 absolvovala tento rok na jej pomery veľkú modernizáciu. Európski zákazníci z nej však už asi radosť mať nebudú. Po vypredaní skladových zásob sa nové „Nivy“ už voziť do EÚ nebudú.

Zvestí o skončení predaja ruských Lád v Európskej únii bolo už viacero. Najmä z dôvodu emisných limitov. Nakoniec sa však v tomto teritóriu udržala zubami-nechtami. Ruský AvtoVaz dokonca upravil motory Vesty a Nivy tak, aby spĺňali emisnú normu Euro 6d-Temp. Lenže teraz to už vyzerá naozaj vážne. Aspoň s legendárnou „Nivou“, dnes už Ladou 4×4. Správy prichádzajú z Nemecka a podľa nich bola februárová várka dovezených "Nív“ úplne posledná, za ktorou stojí oficiálny nemecký importér značky. Žiadne ďalšie už neprídu. To by znamenalo koniec „Nivy“ po 43 rokoch.

Dôvody sú dva. „Niva“ síce plní aktuálnu normu, ale tak či tak jej 1,7-litrový atmosférický 4-valec vyprodukuje 226 gramov CO2 na kilometer. Má totiž vysokú spotrebu. To je od požadovaného flotilového priemeru 95 gramov poriadne ďaleko, aj keby sme jej skóre zlepšili podstatne úspornejšou Vestou. Lada by sa teda vystavila enormným pokutám vo výške 95 eur za každý nadlimitný gram. Nehovoriac o tom, že na budúci rok vstúpi do platnosti ešte prísnejšia norma Euro 6d, ktorú nemá šancu splniť. A potom je tu druhý dôvod.

Nová Vesta by sa možno dokázala vyrovnať s... Foto: AvtoVaz
Lada Vesta - 2016 Nová Vesta by sa možno dokázala vyrovnať s emisiami, ale do karát jej nehrá konflikt s Daciou.

Tým je potenciálna kanibalizácia s Daciou, s ktorou je Lada zviazaná cez alianciu Renault-Nissan. Jednoducho, koncern nemá záujem operovať v Európe s dvoma lowcostovými značkami, čo potvrdil už pred dvoma rokmi sám šéf AvtoVazu Yves Caracatzanis. V ponuke oficiálneho dovozcu Lád v Nemecku tak ostane len Vesta, lenže spomínaná aliančná stratégia a nová norma Euro 6d nedávajú ani jej veľa nádejí do budúcnosti. Do úvahy pripadá individuálny dovoz pre tých, ktorí by po Ladách, zvlášť „Nive“, populárnej v radoch poľovníkov, lesníkov či dobrodruhov, predsa len túžili.

Svetlom na konci tunela by mohla byť nová generácia Lady 4×4 plánovaná na rok 2022. Tá bude nepochybne úspornejšia, keďže využije práve techniku Dacie. Lenže opäť by tu ostal problém kanibalizácie s Dusterom. Budúcnosť Lady v EÚ sa tak zdá zrátaná. A to práve v čase, keď prichádza po dlhých rokoch s novým portfóliom modelov. Okrem Vesty aj s atraktívnym crossoverom Xray.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Európa #Dacia #emisie #Lada #Lada Niva #Lada 4x4 #AvtoVaz
Články podľa značiek