Chce Belgicko zakázať reklamu na elektromobily?

Je to zlý vtip. Belgické strany vyvíjajú iniciatívu za zákaz reklamy na autá s hmotnosťou nad 1 400 kg. Ľahší elektromobil však ťažko nájdete.

10.06.2020 16:00
debata (5)
Zákaz reklamy na ťažké autá by mal viesť k... Foto: Renault
Renault Zoe - 2019 Zákaz reklamy na ťažké autá by mal viesť k zmene spotrebiteľského správania. Podobne ako sa zmenil pri zákaze reklamy na tabak. Problémom však je, že by sa dotkol aj čistých elektromobilov.

Koncom mája podali belgickí predstavitelia strán Ecolo-Groen a cdH návrh zákona, ktorý by zakazoval reklamu na autá, ktoré emitujú viac ako 95 gramov CO2 na kilometer, a tiež autá, ktorých pohotovostná hmotnosť prevyšuje 1 400 kg. Cieľom je meniť spotrebiteľské správanie k neekologickým autám podobne ako k cigaretám či antibiotikám. Text návrhu zákona má jasné posolstvo uprednostňovať nízkoemisné technológie a tiež obmedziť predaj ťažkých áut, najmä SUV, ktoré sú nielen nehospodárne, ale podľa tvorcov zákona nebezpečné pre ostatných účastníkov premávky. Má to však zásadný háčik.

Navrhovatelia sa odvolávajú na štatistiku, podľa ktorej bolo vlani len 16,1 % reklamy venovanej autám, ktoré produkujú menej ako 95 gramov CO2 na kilometer. V dôvodovej správe sa tiež píše, že medzi rokmi 2001 a 2016 narástla priemerná hmotnosť áut v Európe z 1 268 na 1 392 kg a výkon ich motorov vzrástol z priemerných 74 na 95 kW. Táto skutočnosť však ide práve na vrub vyššej bezpečnosti a ekológie, teda toho, čomu sa snaží napomôcť nový zákon. Autá sú priam nabité technológiami pre zníženie emisií, asistenčnými systémami a tiež prvkami, ktoré zvyšujú pasívnu bezpečnosť. To sa podpisuje pod väčšiu hmotnosť a nutnosť vyššieho výkonu.

Najviac však na návrhu šokuje limit 1 400 kg, pretože najťažšie zo všetkých áut nie sú SUV, ale práve elektromobily. Najľahšia Tesla 3 váži 1 611 kg, o modeloch S a X či o Porsche Taycan, ktoré sa približujú k dvom tonám, nehovoriac. Problémom však je, že nad 1 400 kg majú aj tie najmenšie elektromobily, napríklad Renault Zoe alebo Peugeot 208 (1 455 kg). A tiež všetky plug-in hybridy. Takže podľa návrhu by na ne nemohla byť v Belgicku reklama v žiadnych tlačených či digitálnych médiách. To by asi automobilkám, ktoré majú podľa Európskej komisie stoj čo stoj zvyšovať podiel registrácií elektrických a plug-in hybridných áut, asi nevyhovovalo.

Ak si myslíte, že zákon sa má uplatňovať v zmysle, že ak má auto emisie nižšie ako 95 g/km, môže mať hmotnosť nad 1 400 kg, ste na omyle. Vyplýva to z vyjadrenia poslankyne Sarah Schlitz za stranu Ecolo, ktorá sa na otázku smerujúcu k Renultu Zoe a Peugeotu e-208 jasne vyjadrila: „Ich reklama bude zakázaná.“ Neskôr svoje vyjadrenie zmiernila s názorom, že si je istá schopnosťou výrobcov dosiahnuť pri týchto modeloch zníženie hmotnosti! Do tretice pripustila, že text si ešte bude možno vyžadovať korektúry vrátane zvýšenia hmotnostného limitu. Nám to však skôr pripadá ako absurdná nevedomosť predkladateľov zákona, ktorí pozabudli, že elektromobil obsahuje ťažké akumulátory.

Navyše neexistujú žiadne relevantné štúdie, ktoré by dokazovali, že by vozidlá SUV alebo všeobecne ťažšie vozidlá spôsobili iným účastníkom, najmä chodcom a cyklistom, viac fatálnych zranení ako tie ostatné. Politička však tvrdí, že „na jednej strane veľa technických inovácií bezpečnosť zlepšilo, ale na druhej strane nárast hmotnosti, výkonu a výšky kapoty nových vozidiel spôsobil, že sa nepremietli do väčšej ochrany zraniteľných účastníkov cestnej premávky“. Domnieva sa tiež, že trend zväčšovania áut celkom vytlačí segment malých, cenovo dostupných a životné prostredie najmenej znečisťujúcich vozidiel.

V skutočnosti však malé a lacné autá vytláčajú z ponuky takmer nereálne emisné limity. Úroveň 95 g/km nie sú schopné splniť ani tie najľahšie a najúspornejšie modely so spaľovacími motormi. Ak majú emitovať menej CO2, musia byť vybavené nejakou formou elektrifikácie, ktorá však znamená vyššiu hmotnosť a vyššiu cenu.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Belgicko #elektromobily #zákaz reklamy
Články podľa značiek