Dizajnér žaloval Škodu za Kodiaq a Karoq. Na súde neuspel

Súdny spor medzi výtvarníkom Vladom Vovkaničom a automobilkou Škoda sa ťahá už od roku 2017. Dizajnér tvrdil, že český výrobca vychádzal pri vývoji SUV Kodiaq a Karoq z jeho návrhov. Súd je však odlišného názoru.

10.06.2020 06:00
debata
Tieto skice z roku 2009 a 2010 mali byť podľa... Foto: Vlado Vovkanič
Vlado Vovkanič - návrh SUV Škoda Tieto skice z roku 2009 a 2010 mali byť podľa dizajnéra Vovkaniča použité pri návrhu modelov Škoda Kodiaq a Karoq v rozpore so zákonom. Znalec mal však iný názor.

Celý príbeh Vovkanič vs. Škoda sa začal na prelome desaťročí. Dizajnér Vlado Vovkanič mal podľa svojich vyjadrení prezentovať v rokoch 2009 a 2010 českej Škode skice vlastných návrhov pre nový model SUV. V dizajnérskom centre automobilky sa vraj stretli s nadšením, no časom sa mu vrátili s odôvodnením, že Škoda neplánuje výrobu takýchto modelov. V roku 2016 však automobilka predstavila SUV Kodiaq, v ktorom Vovkanič videl mnoho prvkov, ktoré obsahovali jeho pôvodné návrhy. Celú vec sa rozhodol riešiť súdnou cestou.

Žalobu za krádež duševného vlastníctva, v ktorej žiadal priznať autorstvo dizajnu, podal v roku 2018 a o rok neskôr, keď Škoda rozšírila ponuku SUV o menší Karoq, dokonca žiadal o stiahnutie oboch modelov z predaja. Tiež napadol autorstvo dizajnu diskov kolies Vega a Triglav, ktoré tieto SUV používajú. Opäť s tým, že vychádzajú z jeho návrhov. Škoda však od začiatku odmietala akékoľvek podozrenia a tvrdila, že Karoq a Kodiaq sú výlučne dielom jej dizajnového oddelenia, na čele ktorého stál v tom čase šéfdizajnér Jozef Kabaň.

Vlado Vovkanič - návrh SUV Škoda Foto: Vlado Vovkanič
Vlado Vovkanič - návrh SUV Škoda Vlado Vovkanič - návrh SUV Škoda

„Dizajn vozidiel Kodiaq a Karoq vznikol zo samostatnej produkcie dizajnérov Škody,“ uviedol už vlani právnik automobilky Tomáš Dobřichovský. Myšlienka na vozidlá SUV vznikla podľa neho už skôr, čo je uvedené v strategickom dokumente z roku 2009. Spoločnosť zároveň spochybňuje, či je autorom predložených návrhov skutočne Vovkanič a aj to, kedy vznikli. Obe strany sa vlani zhodli, že autorstvo by mal posúdiť nezávislý znalec. Už vtedy bol ale právny zástupca Vovkaniča Peter Horáček skeptický. Tvrdil, že bude ťažké nájsť nezávislého znalca.

Dizajnér Vovkanič tiež napadol autorstvo... Foto: Vlado Vovkanič
Vlado Vovkanič - návrh SUV Škoda Dizajnér Vovkanič tiež napadol autorstvo dizajnu diskov Vega a Triglav. Tvrdí, že sú inšpirované jeho návrhmi.

Nakoniec ale Škoda znalca oslovila a ten koncom mája pred súdom Stredočeského kraja konštatoval, že „pri porovnaní umelcových nákresov s fotografiami skutočných áut nenašiel znaky, ktoré by sa dali považovať za jedinečné, a preto by nebolo možné tieto skice použiť pre skutočný dizajn áut“. Podobnosti, ktoré možno nájsť, vychádzajú podľa znalca skôr z dlhodobých prvkov, ktorými sa modely Škody vyznačujú. Ako píše web idnes.cz, sudkyňa Pavla Peltrámová uviedla, že súd dospel k názoru, že výtvory nie sú predmetom autorského práva. „Preto nemohol súd žalobe vyhovieť v žiadnom ohľade a jednotlivosťami sa už nezaoberal.“ Vovkanič netajil sklamanie, hoci už dávnejšie nevylúčil, že súd môže prehrať.

Pre idnes.cz povedal: „Budem bojovať ďalej.“ Vovkaničov zástupca spochybnil znalca, pretože ho navrhla protistrana a ten vraj skúmal dizajn len z technologického, nie umeleckého hľadiska a nezaoberal sa možnosťou inšpirácie návrhov pre dizajnérsky tím Škody. Súd tiež neuznal Vovkaničovu žiadosť o revízny posudok. „Dnešné rozhodnutie súdu je úplne v súlade s realitou,“ reagoval právnik automobilky Dobřichovský. „Znalec jasne uviedol, že maliarove návrhy nepriniesli žiadne novátorské riešenia.“ Rozsudok však ešte nie je právoplatný, Vovkanič sa proti nemu odvolá.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto #Škoda Kodiaq #Škoda Karoq #diazjn #Vlado Vovkanič
Články podľa značiek