BYD Blade Battery: Číňania predstavujú revolučné akumulátory. Vydržia cez milión km

Zlepšenia parametrov batérií sa väčšinou merajú v pár percentách. Lenže čínsky BYD prichádza s akumulátormi, ktoré posúvajú ich vlastnosti hneď v desiatkach percent.

12.06.2020 12:00
debata (4)
Nové batérie čínskej spoločnosti BXD majú mať... Foto: Pravda, Ivan Majerský, BYD
BYD - batérie Nové batérie čínskej spoločnosti BXD majú mať až o 50 % vyššiu energetickú hustotu ako klasické LFP batérie.

Čína je najväčším svetovým producentom batérií. A o tento post nemieni prísť ani do budúcnosti, hoci mnohé automobilky smerujúce k elektromobilite sa už snažia odpútať od nezdravej závislosti od dávok čínskych akumulátorov. Čínske spoločnosti investujú nielen do výrobných zariadení, ale aj do vývoja technológií. Najnovším príkladom je spoločnosť BYD, ktorá je sama producentom elektromobilov. Spomeňme SUV BYD Tang EV600, ktorým čoskoro zaútočí na Európu. Je tiež najväčším svetovým producentom elektrobusov vrátane skutočného dvojkĺbového obra BYD K12A.

Teraz sa pochválila novým závodom, v ktorom bude produkovať nové revolučné batérie Blade Battery. Ide o lítium-železo-fosfátové (LFP) akumulátory, ktoré majú v elektromobiloch zvládnuť až 1,2 milióna kilometrov. To znamená schopnosť absolvovať 3 000 nabíjacích cyklov bez toho, aby ich kapacita klesla pod 80 %. Zaujímavé sú aj ďalšie parametre. Nabíjanie z 10 na 80 % má na dostatočne výkonných nabíjačkách trvať približne 33 minút. A čo je ešte dôležitejšie, v porovnaní s klasickými LFP batériami majú mať až o 50 % vyššiu energetickú hustotu. Ten istý objem teda uskladní o polovicu viac elektrickej energie.

Nový závod na výrobu batérií zodpovedá... Foto: BYD
BYD - batérie Nový závod na výrobu batérií zodpovedá štandardami prašnosti prevádzkam, kde vznikajú LCD displeje.

Názov Blade Battery vychádza z modulárnej konštrukcie akumulátorov. Každý článok má na dĺžku 96, na šírku deväť a na výšku 1,35 cm. Tieto články sú potom do batériových paketov vkladané ako „čepele“. Excelovať majú aj bezpečnosťou, presnejšie ochranou proti vznieteniu. Testy ukázali, že aj po prerazení obalu nestúpne teplota na ich povrchu nad 60 stupňov Celzia. Nové akumulátory bude BYD vyrábať v novom supermodernom závode v Chongqing, do ktorého spoločnosť investovala 1,4 miliardy dolárov. Ročne by mal vyrobiť batérie s kapacitou 20 GWh.

Akumulátory tu vznikajú v podmienkach, ktoré zodpovedajú štandardom pre produkciu elektronických čipov či LCD displejov. To znamená klimatizované priestory so stálou teplotou 25 stupňov Celzia, vlhkosťou maximálne jedného percenta a extrémne nízkou prašnosťou. V jednom kubickom metri vzduchu je povolených iba 29 častíc s priemerom piatich mikrónov. Aby sme si to vedeli lepšie predstaviť, spomeňme, že ľudský vlas má hrúbku približne 100 mikrónov. Podnik je navrhnutý tak, aby bolo možné jeho kapacitu do budúcnosti zvyšovať.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #batérie #akumulátory #BYD
Články podľa značiek