Čínsky Xpeng dráždi Teslu. Kopíruje všetko, aj jej web

Čínsky výrobca elektromobilov sa inšpiráciou americkou Teslou netají. To, čo však predvádza, je doslova ťahaním tigra za fúzy.

12.06.2020 10:00
debata
Xpeng P7 je naozaj efektný elektromobil.... Foto: Xpeng
Xpeng P7 - 2020 Xpeng P7 je naozaj efektný elektromobil. Nezaprie však inšpiráciu Teslou, vrátane výsuvných kľučiek dverí.

Na krádeže duševného vlastníctva čínskymi automobilkami sme si už zvykli. Patrí to ku koloritu tamojšieho automobilového priemyslu. Česť výnimkám. Tou však rozhodne nie je ambiciózny čínsky výrobca elektromobilov Xpeng, ktorého vzorom je americká Tesla. Ani to netají. Tvrdí, že pri vývoji svojho elektrického sedanu Xpeng P7 využil maximum patentov, ktoré Tesla pred časom uvoľnila pre konkurentov. Na tom nie je, samozrejme, nič nelegálne, no Tesla má Xpeng napriek tomu v zuboch už dlhšie. Dôvodom je spor o systém autonómneho riadenia, ktorý Tesla nazýva Autopilot.

Xpeng totiž do svojich radov zlákal Kuang-č Cchaoa, ktorý bol jedným z kľúčových vývojárov autonómnych systémov Tesly. Americká strana ho obvinila, že pred odchodom z firmy ukradol zdrojový kód Autopilota a poskytol ho Xpengu. Číňania to odmietajú, dokonca zverejnili 12 000 dokumentov, ktoré majú toto obvinenie odvrátiť. Dôveru Tesly si tým však iste nezískali. Najmä po tom, čo Xpeng predstavil svoj sedan P7, náramne podobný Tesle 3 či S. Niektorí ho označujú doslova za klon amerického originálu. Odvaha čínskej automobilky však išla ešte ďalej. Stačí si otvoriť jej webové stránky.

Ak sa pozriete na stránky čínskeho Xpengu... Foto: Xpeng
Xpeng vs. Tesla Ak sa pozriete na stránky čínskeho Xpengu (hore), budete si chvíľu myslieť, že ste na stránkach Tesly (dole).
Xpeng vs. Tesla Foto: Xpeng
Xpeng vs. Tesla Xpeng vs. Tesla

Grafika a štruktúra webu automobilky opäť pripomína stránky Tesly. Asi by ste si ich pri letmom pohľade pomýlili. V pozadí je P7 rútiace sa po ceste v rovnakom uhle ako Tesla 3 na stránkach amerického výrobcu. A pod obrázkom sa nachádzajú hlavné parametre. Ak zídete nižšie, objaví sa zoznam bezpečnostných prvkov s technologickým obrázkom podvozka s integrovaným batériovým blokom, opäť evokujúci amerického konkurenta. Pre Teslu môže byť Xpeng v Číne naozaj nebezpečný. Nielen tým, že používa jej zbrane, ale najmä tím, že ich dokáže zákazníkom ponúknuť lacnejšie.

Pritom Tesla investovala v Číne miliardy dolárov, aby výstavbou svojej prvej zahraničnej Gigafactory v Šanghaji znížila na cenu modelu 3. Na začiatku bol k dispozícii za 377 000 jüanov, no po spustení výroby koncom minulého roka klesla cena na 299 050 jüanov. Do tretice Tesla znížila cenu na 291 800 jüanov, aby sa mohli záujemcovia uchádzať o štátnu dotáciu. Spolu s ňou tak Číňania zaplatia za Teslu 3 s dojazdom 429 km (NEDC) len 271 550 jüanov, čo je 33 933 eur. Problémom však je, že Xpeng P7 dostanú Číňania za 229 900 jüanov, čo je o 5 205 eur menej. Ale pozor, umožňuje dlhší dojazd – až 568 km.

Čínsky konkurent je tak výrazne lacnejší a aspoň na papieri má lepšie parametre. Hanbiť sa nemusí ani za dizajn a za schopnosť autonómneho riadenia na úrovni SAE3, podobne ako Tesla. Uvidíme, či aktivity Xpengu napadne Tesla na súde. Malo by to byť logické, keďže čínsky trh považuje americká automobilka za kľúčový a nepotrebuje na ňom konkurentov, ktorí ušetrili na tom, že vo svoj prospech využívajú nelegálne jej drahé know-how a rokmi budovaný imidž.
Xpeng P7 - 2020
Xpeng P7 - 2020
+13Xpeng P7 - 2020

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #Tesla #Xpeng #Xpeng P7
Články podľa značiek