AGCS: Elektromobily sú ‘mačkou vo vreci‘. Aspoň pre poisťovne

Počet elektromobilov na cestách prudko rastie. Poisťovne z nich však majú obavy. Nekazia sa síce tak často, ale ak sa tak stane, oprava je podstatne drahšia ako pri konvenčných autách. Problémom sú najmä batérie. Kto vlastne nesie zodpovednosť za ich kvalitu a životnosť?

17.06.2020 06:00
debata (26)
Elektrické autá majú byť všeliekom na... Foto: Crawow
Crawow - test dojazdu elektromobilov Elektrické autá majú byť všeliekom na klimatickú krízu. Poisťovne ale poukazujú na ich riziká.

Doba elektrická napreduje prudkým tempom. Elektromobily síce stále tvoria len pár percent z celkových registrácií nových vozidiel, lenže ich prírastky sú každým rokom viac ako dvojciferné. Podľa medzinárodnej agentúry pre energiu (IEA) jazdilo na svetových cestách v roku 2018 približne 5,1 milióna elektrických a plug-in hybridných vozidiel. To bolo až o 2,1 milióna viac ako rok predtým. Vlani vzrástol tento počet na 7,5 milióna a do roku 2030 ich má byť 100 miliónov. To je možno dobré pre životné prostredie, aspoň lokálne, ale pre poisťovne predstavuje elektromobilita riziká, ktoré sú úplne nové. Práve tomu sa venuje rozsiahla správa poisťovne Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS).

Poisťovňa v štúdii R-EV-OLUTION tvrdí, že pri elektromobiloch nie je jasná zodpovednosť za samotný produkt a za množstvo environmentálnych a prevádzkových rizík. Tými najväčšími sú bezpečnosť a spoľahlivosť. V súvislosti s bezpečnosťou správa tvrdí, že hoci môžu byť vysokonapäťové komponenty dobre chránené, náklady za opravy elektromobilov sú už v súčasnosti výrazne väčšie ako pri klasických autách. Majú síce menej komponentov, ale ak je nutné vymeniť batériu, auto je prakticky bezcenné. Navyše sú tu vysoké sadzby za cenu práce, pretože v oblasti servisovania elektromobilov je malá konkurencia. Štúdia však priznáva, že vzhľadom na mestské využitie elektromobilov nedochádza zatiaľ k vážnym incidentom. To sa však môže zmeniť.

Najväčšie riziká elektromobilov sa skrývajú v... Foto: Audi
Audi e-tron Sportback - 2020 Najväčšie riziká elektromobilov sa skrývajú v ich drahých akumulátoroch s obmedzenou životnosťou.

Otázniky sa spájajú aj s požiarmi elektromobilov. Neexistuje síce štúdia, ktorá by dokazovala, že horia častejšie ako konvenčné vozidlá so spaľovacími motormi, no ak sa tak stane, hasenie požiaru môže kvôli batériám trvať až 24 hodín, čo je extrémne drahé. Ak navyše horí elektromobil v uzavretom priestore, napríklad v podzemných garážach, môže sa požiar ľahko rozšíriť a spôsobiť veľké škody. Poisťovňu tiež trápi životnosť batérií. Tá je odhadovaná na osem až desať rokov, lenže klesnúť môže napríklad častým rýchlym nabíjaním alebo vplyvom teplôt. Kto bude v takomto prípade niesť zodpovednosť za ich rýchlu stratu kapacity? Bude to dodávateľ alebo výrobca? Vzhľadom na vysokú cenu akumulátorov v tom musí byť pri poistení elektromobilov jas­no.

Elektromobily môžu byť tiež rizikom z dôvodu rozsiahlej digitalizácie. Predpokladá sa, že nové funkcie, ktoré elektrické autá ponúkajú, budú viesť k použitiu softvéru, ktorý bude tvoriť až 30 % ceny vozidla. Lenže to znamená aj zraniteľnosť voči kybernetickým útokom, skryté chyby či nesprávne alebo chýbajúce aktualizácie a z toho vyplývajúce zníženie bezpečnosti a prípadné poškodenia hardvéru. Riziká sú o to väčšie, že tlak na elektrifikáciu vedie k rýchlemu vývoju a nedostatočnému testovaniu. Platí to nielen pre samotné automobilky, ale aj ich dodávateľov, ktorí sú vzhľadom na zmenu pohonu často úplne noví. Viesť to môže nielen k výpadkom v dodávateľskom reťazci, ale aj k väčšej chybovosti.

A potom je tu ďalší aspekt, ktorý súvisí s vplyvom elektromobilov na životné prostredie. Samotní výrobcovia o tom neradi diskutujú, keďže podľa politikov majú byť elektrické vozidlá jedným z liekov na klimatickú krízu, lenže je známe, že ťažba surovín potrebných na výrobu akumulátorov je pre prírodu často devastačná a navyše neexistuje žiadny štandardizovaný model ich recyklácie. Podľa AGCS tak ekologický prínos elektromobilov vo veľkom závisí od toho, ako dlho vydržia v prevádzke, koľko kilometrov najazdia a aký nákladný bude ich servis. Poisťovňa výrobcom odporúča, aby pred výmenami akumulátorov za nové, uprednostňovali opravy. Inak budú elektromobily pre ekológiu skôr záťažou.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #Poisťovne #elektromobily
Články podľa značiek