Tesla pred rokmi ukázala, že elektromobil nemusí byť nudným mestským mini, ale luxusnou a príťažlivou limuzínou na dlhé trate. A napriek tomu, že od roku 2011, keď predstavila svoj Model S, dorazilo na trh množstvo konkurentov, nestratila svoj technologický náskok. Najnovšie to dokazuje rekordným dojazdom. Tesla S si môže totiž ako prvá na svete udávať oficiálny dojazd 402 míľ na jedno nabitie. To je po prepočte úžasných 647 km, čo už nie je ďaleko od áut s konvenčným pohonom.
Nejde pritom o hodnotu, ktorú uvádza výrobca, ale údaj, ktorý najnovšej Tesle S namerala americká agentúra EPA, ktorá používa v porovnaní s Európou oveľa prísnejšiu metodiku. Jej výsledky sú pre automobilky záväzné. Zaujímavé pritom je, že magickú hranicu 400 míľ pokorila Tesla S bez toho, aby došlo k použitiu modernejších akumulátorov s väčšou kapacitou. Ide síce o najdrahšiu, ale stále štandardnú verziu S 100 Long Rage Plus s paketom batérií, ktorý uskladní 100 kWh elektrickej energie. Tá mala doteraz v „papieroch“ dojazd 391 míľ.
Tých 11 navyše vplynulo z drobnej aktualizácie hardvéru, softvéru a úprav architektúry systému. Ako uvádza v tlačovej správe Elon Musk, inžinieri Tesly sú priam posadnutí dosahovaním maximálnej účinnosti. A práve táto posadnutosť prispela k predĺženiu dojazdu. Elon Musk je presvedčený, že túto hranicu by bola Tesla S Long Range Plus schopná prekonať aj pred aktualizáciou, no pri predošlom meraní ostal kľúč vo vozidle ešte pred samotnou jazdou, čo viedlo k zníženiu nabitia akumulátorov o dve percentá.
Nech je to už ako chce, Tesla ukazuje v tomto parametri konkurencii chrbát. Nie je to tak dávno, čo EPA namerala Porsche Taycan, ktoré je považované za prvého skutočného súpera Tesly S, dojazd len 323 km. Jeho batérie majú síce o čosi nižšiu kapacitu (93,4 kWh), ale tento rozdiel nemôže nijako ospravedlniť zaostávanie za Teslou o 324 km. A podobne je to s Jaguarom I-Pace, ktorý podľa metodiky EPA zvládne len 376 a Audi e-tron 328 km. Údaje pre Mercedes-Benz EQC nie sú v súčasnosti k dispozícii, pretože ešte v USA neabsolvoval kompletný homologizačný proces. Le oveľa lepšie na tom nebude. Tesla pritom už dnes pripravuje ďalšie zlepšenia.
Šušká sa napríklad o Tesle 3 s kapacitou 100 kWh, ktorá je ľahšia a aerodynamickejšia, takže Teslu S Long Range Plus by strčila do vrecka. Testovacie prototypy vraj už brázdia kalifornské cesty, no výrobu trojky s extrémne dlhým dojazdom zatiaľ americká automobilka nepotvrdila. V súčasnosti má Tesla 3 v najdrahšej verzii batérie s kapacitou 75 kWh a dojazd 518 km. Nie je tiež tajomstvom, že Tesla vyvíja v rámci projektu Roadrunner spolu s Maxwellom vlastné batériové články, ktoré by sa mali vyznačovať väčšou energetickou hustotou, čo opäť znamená možnosť dlhšieho dojazdu.