Kia: Nové tepelné čerpadlo predĺži dojazd elektromobilov

Obmedzený dojazd. To je jeden z neuralgických bodov elektromobilov. O to citlivejšie treba narábať s energiou uskladnenou v akumulátoroch. Kia a Hyundai sa o to snažia zlepšeným tepelným čerpadlom.

22.06.2020 12:00
debata
Nové tepelné čerpadlo využije odpadové teplo z... Foto: SITA, Hyundai Kia
Hyundai Kia - tepelné čerpadlo Nové tepelné čerpadlo využije odpadové teplo z viacerých zdrojov elektromobilu. O to menej energie sa minie na ohrievanie energie z batérií.

Batérie elektromobilov majú v porovnaní s benzínom podstatne nižšiu energetickú hustotu. Predstaviť si to môžeme asi tak, že kým v jednom litri benzínu sa ukrýva ekvivalent 8,86 kWh energie, na uloženie tej istej energie v najmodernejších batériách potrebujeme články s hmotnosťou 33,68 kg, ktoré zaberú objem 12 litrov. Je len pochopiteľné, že ak akumulátory vyžadujú toľko miesta a sú také ťažké, ich množstvo v elektromobiloch je veľmi limitované. To znamená krátky dojazd a časté dlhé nabíjanie. Preto treba s ich energiou narábať veľmi úsporne.

Lenže ako to dosiahnuť, keď sú elektromobily ťažké, čo samo osebe znamená veľký odber, a navyše veľká časť ich kapacity padne za „obeť“ rôznym spotrebičom. Medzi tie najväčšie patrí kúrenie a klimatizácia. Tie vedia dojazd skrátiť naozaj zásadne. No je tu veľká pomoc v podobe tepelného čerpadla. To dokáže využiť odpadové teplo na kúrenie a, naopak, klimatizáciou vychladený vzduch v kabíne na chladenie akumulátorov či výkonovej elektroniky. Napriek tomu množstvo elektromobilov tepelné čerpadlo nemá. Neplatí to však pre Kiu, ktorá použila tento systém už v predošlej generácii elektrického crossoveru e-Soul.

Systém je pomerne zložitý, ale veľmi efektívny.... Foto: SITA, Hyundai Kia
Hyundai Kia - tepelné čerpadlo Systém je pomerne zložitý, ale veľmi efektívny. Najmä v chladnom počasí vie minimalizovať pokles dojazdu vplyvom kúrenia.

Aj vďaka nemu mal na ten čas slušný dojazd 180 km bez ohľadu na chladné počasie. Kia tvrdí, že vďaka tepelnému čerpadlu si už posádka nemusí vyberať, či tepelnému komfortu v kabíne obetuje dojazd, alebo predĺži dojazd na úkor komfortu. Nová generácia Soulu a sesterského Hyundaiu Kona navyše disponuje ešte účinnejším tepelným čerpadlom, ktoré zbiera odpadové teplo nielen z výkonovej elektroniky, ale z viacerých zdrojov. Napríklad aj z batériového bloku alebo zo systému pomalého nabíjania.

Takto funguje tepelné čerpadlo v... Foto: SITA, Hyundai Kia
Hyundai Kia - tepelné čerpadlo Takto funguje tepelné čerpadlo v elektromobiloch Kie a Hyundaiu.

Toto teplo sa využije na odparovanie chladiva, ktoré zmení kvapalné skupenstvo na plynné. Kompresor potom vypúšťa plyn, ktorý sa v kondenzátore opäť mení na kvapalinu. Získaná energia znamená možnosť vyhrievania kabíny teplom, ktoré by sa inak stratilo. Vďaka zlepšenému systému vetrania a kúrenia má najnovšia Kia e-Soul s batériami s kapacitou 64 kWh dojazd na jedno nabitie 452 km. Tepelné čerpadlo pomáha najmä v chladnom počasí. Dokázal to aj sesterský Hyundai Kona, ktorý dosiahol v nórskom teste elektromobilov dojazd až 405 km, čo je len o deväť percent menej, ako je jeho oficiálne udávaný dojazd.

Bol to vôbec najlepší výsledok spomedzi 20 testovaných elektromobilov z hľadiska rozdielu medzi „papierovým“ a reálnym dojazdom. Nové tepelné čerpadlo preto nájdeme aj v ďalších pripravovaných elektromobiloch Kie a Hyundaiu. Len Kia chce do roku 2025 predstaviť 11 elektrických noviniek a nie menej ich bude niesť logo Hyundaia, ktorý bude ročne predávať až 670 000 batériových vozidiel.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Hyundai #tepelné čerpadlo
Články podľa značiek