Carlos Ghosn nemusí byť ‘netvor‘. Prichádzajú dôkazy o jeho nevine

18.06.2020 16:30

Bývalý šéf aliancie Renault-Nissan, ktorý utiekol pred japonskou justíciou do Libanonu, môže dúfať v lepší koniec svojho "hollywoodskeho" príbehu. Z interných emailov Nissanu, ktoré vyplávali na povrch, totiž vyplýva, že mohol byť skutočne obeťou sprisahania.

Carlos Ghosn má nádej, že sa raz dostane z...
Carlos Ghosn má nádej, že sa raz dostane z Libanonu bez toho, aby bol zatknutý na základe medzinárodného zatykača vydaného japonskou justíciou. Autor: SITA/AP

Carlos Ghosn, jeden z najvplyvnejších manažérov v automobilovom priemysle, bol koncom roka 2018 zatknutý v Japonsku a spolu so spolupracovníkom Gregom Kellym, obvinený z finančných machinácií, najmä z podhodnotenia finančných príjmov a využívania prostriedkov firmy na osobné účely. Vo väzení strávil 130 dní, následne bol prepustený na kauciu a v decembri vlaňajšieho roka utiekol priam hollywoodskym spôsobom do Libanonu, ktorý nemá s Japonskom podpísanú dohodu o vydávaní zločincov.

Ghosn od začiatku tvrdil, že je obeťou sprisahania predstaviteľov Nissanu, japonskej vlády a japonskej justície. Dôvodom mala byť jeho snaha o väčšie prepojenie Nissanu s Renaultom, v ktorom by Nissan opäť ťahal za kratší koniec a viac kompetencií padlo do rúk francúzskej časti aliancie, v ktorej má svoj vplyv aj francúzska vláda ako najväčší akcionár Renaultu. Nissan už dávno trpel „komplexom“, že v Renaulte vlastní len 15 % balík akcií, čo mu nedáva žiadne hlasovacie práva, kým malý Renaul je držiteľom 43-percentného balíka vo veľkom Nissane.

Od Ghosnovho úteku sa snaží japonská justícia o jeho zadržanie a postavenie pred japonské súdy. Naposledy aj vyhrážkou Libanonu, že Japonsko bude vetovať finančnú pomoc zadlženej krajine zo strany Medzinárodného menového fondu, ak Ghosna nevydá. Ten však v Japonsku neverí na rýchly a spravodlivý proces. Nissan všetky Ghosnove vyjadrenia o sprisahaní poprel, no na svetlo vyplávali informácie z internej emailovej komunikácie niektorých vysokopostavených predstaviteľov Nissanu, ktoré dávajú, ak sú pravdivé, Ghosnovi nádej na lepšiu budúcnosť.

Z tejto komunikácie, ktorú zverejnil web autonews.eu, totiž vyplýva, že mohlo skutočne dôjsť k cielenej diskreditácii Ghosna na základe plánu, ktorý pripravoval Nissan niekoľko mesiacov pred zatknutím svojho niekdajšieho bosa. Už v polovici roka 2018 vedúci kancelárie riaditeľa Nissanu Hari Nada, informoval emailom Hitoshiho Kawaguchimu, zodpovedného za vzťahy japonskej automobilky s vládou, že je potrebné „neutralizovať jeho iniciatívu, než bude príliš neskoro“. V komunikácii pritom Carlosa Ghosna označoval iniciálami CG.

Kawaguchi mal tiež upozorniť vtedajšieho šéfa Nissanu Hirota Saikawu, že bližšie prepojenie oboch značiek neprinesie žiaden úžitok a varoval ho, že by to mohlo viesť k jeho odvolaniu. „Môže spôsobiť zásadný rozkol, ktorého sa môžete stať obeťou“, píše sa v komunikácii. Nada mal navyše spustiť interné vyšetrovanie Ghosna, v rámci ktorého navštívil Brazíliu a Libanon, aby preveril stav firemných rezidencií v týchto krajinách, ktoré Ghosn využíval. Je totiž rodený Brazílčan a detstvo strávil v Libanone.

Zároveň Saikawovi naznačil, že bude treba vyrukovať s vážnejšími obvineniami, ako len s Ghosnovými podhodnotenými príjmami v podkladoch pre burzu cenných papierov. Inak sa Nada obával, že zosadenie Ghosna z funkcie by nemuselo byť pre verejnosť akceptovateľné. Odštartovať tak mala mediálna kampaň, „aby došlo k dostatočnému zničeniu reputácie CG“, napísal Nada. Ten sa mal tiež zaslúžiť o zatknutie Grega Kellyho, Ghosnovho spolupracovníka, ktorý sa síce nemal ničoho dopustiť, ale mohol by svedčiť v prospech Ghosna. Kelly je dodnes zadržiavaný v Japonsku.

Ak by sa tieto informácie potvrdili, mohol by mať Ghosn šancu vymaniť sa zo svojho libanonského „väzenia“. Nech už ale jeho príbeh akokoľvek, kauza svetového formátu zatiaľ nikomu nepomohla. Renault a Nissan sa pred pár týždňami i tak dohodli na užšej spolupráci, ale zmeniť vlastnícku štruktúru zastavením aktivít Carlosa Ghosna, sa Japoncom nepodarilo. Samotný Saikawa odstúpil z funkcie šéfa Nissanu po tom, čo vyšli najavo jeho rozprávkové odmeny. Nada síce v Nissane naďalej pracuje, ale na nižšej pozícii.

Najväčšou obeťou kauzy je tak samotný Nissan. V predchádzajúcom fiškálnom roku vykázal stratu 6,3 miliardy dolárov. Išlo o najhoršie výsledky za posledných 20 rokov. Od zatknutia Carlosa Ghosna padla hodnota spoločnosti na polovicu. Nachádza sa tak temer v situácii, v akej ju v roku 1999 prevzal Carlos Ghosn. Tomuto manažérovi Renaultu sa podarilo finančnou injekciou a radikálnou reštrukturalizáciou odvrátiť bankrot japonskej automobilky, jednej z pých japonského priemyslu, a priviesť ju do čiernych čísiel.

Išlo o jednu z najbrilantnejších záchranných akcií v automobilovom priemysle. Ako vidieť, Japonci, ktorí by videli Ghosna najradšej v pozícii egocentrického „psychopata“, ktorý sa neštíti mrhať firemnými prostriedkami na svoj rozmarný životný štýl, na to rýchlo zabudli. Bez Ghosna by však dnes žiaden Nissan neexistoval. A možno sa tak aj stane. Samotný Ghosn mu totiž zo svojho libanonského azylu predpovedal bankrot do troch rokov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Renault #Nissan #Libanon #Japonsko #Carlos Ghosn
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek