Carlos Ghosn nemusí byť ‘netvor‘. Prichádzajú dôkazy o jeho nevine

Bývalý šéf aliancie Renault-Nissan, ktorý utiekol pred japonskou justíciou do Libanonu, môže dúfať v lepší koniec svojho "hollywoodskeho" príbehu. Z interných emailov Nissanu, ktoré vyplávali na povrch, totiž vyplýva, že mohol byť skutočne obeťou sprisahania.

18.06.2020 16:30
debata (2)
Carlos Ghosn má nádej, že sa raz dostane z... Foto: SITA/AP
Carlos Ghosn Carlos Ghosn má nádej, že sa raz dostane z Libanonu bez toho, aby bol zatknutý na základe medzinárodného zatykača vydaného japonskou justíciou.

Carlos Ghosn, jeden z najvplyvnejších manažérov v automobilovom priemysle, bol koncom roka 2018 zatknutý v Japonsku a spolu so spolupracovníkom Gregom Kellym, obvinený z finančných machinácií, najmä z podhodnotenia finančných príjmov a využívania prostriedkov firmy na osobné účely. Vo väzení strávil 130 dní, následne bol prepustený na kauciu a v decembri vlaňajšieho roka utiekol priam hollywoodskym spôsobom do Libanonu, ktorý nemá s Japonskom podpísanú dohodu o vydávaní zločincov.

Ghosn od začiatku tvrdil, že je obeťou sprisahania predstaviteľov Nissanu, japonskej vlády a japonskej justície. Dôvodom mala byť jeho snaha o väčšie prepojenie Nissanu s Renaultom, v ktorom by Nissan opäť ťahal za kratší koniec a viac kompetencií padlo do rúk francúzskej časti aliancie, v ktorej má svoj vplyv aj francúzska vláda ako najväčší akcionár Renaultu. Nissan už dávno trpel „komplexom“, že v Renaulte vlastní len 15 % balík akcií, čo mu nedáva žiadne hlasovacie práva, kým malý Renaul je držiteľom 43-percentného balíka vo veľkom Nissane.

Od Ghosnovho úteku sa snaží japonská justícia o jeho zadržanie a postavenie pred japonské súdy. Naposledy aj vyhrážkou Libanonu, že Japonsko bude vetovať finančnú pomoc zadlženej krajine zo strany Medzinárodného menového fondu, ak Ghosna nevydá. Ten však v Japonsku neverí na rýchly a spravodlivý proces. Nissan všetky Ghosnove vyjadrenia o sprisahaní poprel, no na svetlo vyplávali informácie z internej emailovej komunikácie niektorých vysokopostavených predstaviteľov Nissanu, ktoré dávajú, ak sú pravdivé, Ghosnovi nádej na lepšiu budúcnosť.

Z tejto komunikácie, ktorú zverejnil web autonews.eu, totiž vyplýva, že mohlo skutočne dôjsť k cielenej diskreditácii Ghosna na základe plánu, ktorý pripravoval Nissan niekoľko mesiacov pred zatknutím svojho niekdajšieho bosa. Už v polovici roka 2018 vedúci kancelárie riaditeľa Nissanu Hari Nada, informoval emailom Hitoshiho Kawaguchimu, zodpovedného za vzťahy japonskej automobilky s vládou, že je potrebné „neutralizovať jeho iniciatívu, než bude príliš neskoro“. V komunikácii pritom Carlosa Ghosna označoval iniciálami CG.

Kawaguchi mal tiež upozorniť vtedajšieho šéfa Nissanu Hirota Saikawu, že bližšie prepojenie oboch značiek neprinesie žiaden úžitok a varoval ho, že by to mohlo viesť k jeho odvolaniu. „Môže spôsobiť zásadný rozkol, ktorého sa môžete stať obeťou“, píše sa v komunikácii. Nada mal navyše spustiť interné vyšetrovanie Ghosna, v rámci ktorého navštívil Brazíliu a Libanon, aby preveril stav firemných rezidencií v týchto krajinách, ktoré Ghosn využíval. Je totiž rodený Brazílčan a detstvo strávil v Libanone.

Zároveň Saikawovi naznačil, že bude treba vyrukovať s vážnejšími obvineniami, ako len s Ghosnovými podhodnotenými príjmami v podkladoch pre burzu cenných papierov. Inak sa Nada obával, že zosadenie Ghosna z funkcie by nemuselo byť pre verejnosť akceptovateľné. Odštartovať tak mala mediálna kampaň, „aby došlo k dostatočnému zničeniu reputácie CG“, napísal Nada. Ten sa mal tiež zaslúžiť o zatknutie Grega Kellyho, Ghosnovho spolupracovníka, ktorý sa síce nemal ničoho dopustiť, ale mohol by svedčiť v prospech Ghosna. Kelly je dodnes zadržiavaný v Japonsku.

Ak by sa tieto informácie potvrdili, mohol by mať Ghosn šancu vymaniť sa zo svojho libanonského „väzenia“. Nech už ale jeho príbeh akokoľvek, kauza svetového formátu zatiaľ nikomu nepomohla. Renault a Nissan sa pred pár týždňami i tak dohodli na užšej spolupráci, ale zmeniť vlastnícku štruktúru zastavením aktivít Carlosa Ghosna, sa Japoncom nepodarilo. Samotný Saikawa odstúpil z funkcie šéfa Nissanu po tom, čo vyšli najavo jeho rozprávkové odmeny. Nada síce v Nissane naďalej pracuje, ale na nižšej pozícii.

Najväčšou obeťou kauzy je tak samotný Nissan. V predchádzajúcom fiškálnom roku vykázal stratu 6,3 miliardy dolárov. Išlo o najhoršie výsledky za posledných 20 rokov. Od zatknutia Carlosa Ghosna padla hodnota spoločnosti na polovicu. Nachádza sa tak temer v situácii, v akej ju v roku 1999 prevzal Carlos Ghosn. Tomuto manažérovi Renaultu sa podarilo finančnou injekciou a radikálnou reštrukturalizáciou odvrátiť bankrot japonskej automobilky, jednej z pých japonského priemyslu, a priviesť ju do čiernych čísiel.

Išlo o jednu z najbrilantnejších záchranných akcií v automobilovom priemysle. Ako vidieť, Japonci, ktorí by videli Ghosna najradšej v pozícii egocentrického „psychopata“, ktorý sa neštíti mrhať firemnými prostriedkami na svoj rozmarný životný štýl, na to rýchlo zabudli. Bez Ghosna by však dnes žiaden Nissan neexistoval. A možno sa tak aj stane. Samotný Ghosn mu totiž zo svojho libanonského azylu predpovedal bankrot do troch rokov.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Japonsko #Nissan #Libanon #Renault #Carlos Ghosn
Články podľa značiek