Počet elektromobilov a plug-in hybridov prudko rastie. Síce stále predstavujú len zopár percent na celkových registráciách, ale ich prírastky sú v mnohých krajinách trojciferné. Zákazníkov lákajú najmä štátne dotácie a rôzne výhody, napríklad diaľnice a parkovanie zadarmo, vstup do zelených zón miest či možnosť využívania prúdov pre mestskú verejnú dopravu. To všetko pomáha zabudnúť na vysokú obstarávaciu cenu či rôzne obmedzenia súvisiace s krátkym dojazdom či dlhými časmi nabíjania. Lenže radosť z kúpy elektromobilu môže „nahlodať“ čas.
Kým totiž auto s konvenčným motorom má aj po ôsmich či desiatich rokoch služby v podstate ten istý výkon a dojazd, pri elektromobiloch to druhé neplatí. Batérie, zväčšia li-ion, tak ako ich poznáme zo smartfónov, podliehajú totiž strate kapacity. Akumulátory sú pritom najdrahšou súčasťou elektromobilov. Pri malých elektrických autách predstavujú aj viac ako polovicu ceny. Ich degradácia preto znamená aj degradáciu zostatkovej hodnoty elektromobilu. Ani sa netreba diviť, že výrobcovia o tomto fakte neradi hovoria, presnejšie, neodpovedajú na otázky, koľko batérie v elektromobiloch vydržia, kedy ich bude treba vymeniť a koľko to bude stáť.
Na tento problém sa však pozrela veľká britská lízingová spoločnosť Select Car Leasing. Spolu s analytickou agentúrou Geotab preverila stav viac ako 6 300 elektromobilov a plug-in hybridov, ktoré financovala. Brala do úvahy mnohé faktory, ktoré so životnosťou akumulátorov súvisia. Napríklad klimatické podmienky, v ktorých boli prevádzkované, počet nabíjacích cyklov a podiel rýchlych nabíjaní, ktoré batériám príliš „nesvedčia“. Degradácia akumulátorov sa hodnotila po roku prevádzky. To znamená, že sledované boli v podstate nové autá. Napriek tomu k strate kapacity došlo.
Takto strácajú akumulátory svoju kapacitu
Najlepšie dopadol Chevrolet Bolt, ktorého batérie ostali aj po roku bez straty kapacity. Nasleduje Tesla 3 (- 0,6 %), Tesla X (- 0,7 %), Nissan Leaf ( – 0,8 %) a BMW i3, ktorého batérie stratili menej ako jedno percento kapacity. Do dvoch percent sa zmestili modely Chevrolet Volt, Tesla S, Ford Fusion Energi a VW e-Golf. Horšie na tom boli Chrysler Pacifica, Toyota Prius Prime, Kia Niro PHEV a Mitsubishi Outlander PHEV. Ich strata sa pohybovala od 2,2 do 4,1 %. Nemusí sa to zdať veľa, lenže hovoríme o strate za rok. Po piatich či desiatich rokoch bude degradácia oveľa citeľnejšia.
Select Car Leasing však priznáva, že odolnosť batérií proti znižovaniu kapacity sa pri nových elektromobiloch zlepšila. Ako príklad uvádza prvú generáciu Nissanu Leaf z roku 2013, ktorá stratila za rok hneď tri percentá kapacity. Tá nová je na tom trikrát lepšie. A to je dobré, pretože strata kapacity stojí majiteľov peniaze. Select Car Leasing sa venoval aj tomuto faktoru. Pretože jedno percento straty v Tesle S s batériami s kapacitou 100 kWh nie je to isté ako keď prídete o percento v elektromobile, ktorého „objem“ energie je štyrikrát nižší. Navyše je tu aj rozdiel v cene za jednu kWh kapacity.
Takže kým pri BMW i3 vás stojí jeho 2,8-percentná degradácia batérií po roku prevádzky len 32 libier (35,5 €), pri Tesle X znamená 0,7-percentná degradácia stratu až 554 libier (613 €). Oveľa lepšie na tom nie je ani Tesla S, Tesla 3 a dokonca ani plug-in hybridné Mitsubishi Outlander PHEV. Jeho 4,1-percentnou degradáciou prichádza majiteľ ročne o 357 libier (395 €). Treba na to myslieť, pretože elektromobil s batériami, ktoré nedokážu zabezpečiť po rokoch ani polovičný dojazd, je prakticky nepredajný a kúpa novej súpravy akumulátorov je ekonomický nezmysel. Je to, akoby ste do klasického auta po desiatich rokoch kupovali úplne nový motor aj prevodovku.