Honda predstavuje ‘baseballové‘ airbagy. Riešia veľký problém

Nový typ airbagu Hondy využíva až tri nafukovacie komory. Táto konštrukcia zabraňuje skĺznutiu hlavy z bezpečnostného vankúša. Ako prvá sa novým airbagom, ktorý tvarom pripomína baseballovú rukavicu, pochváli Acura TLX. Určený je spolujazdcovi.

25.06.2020 12:00
Novinka sa dostane do novej Acury TLX. Celkovo... Foto: Honda
Honda - nový baseballový airbag Novinka sa dostane do novej Acury TLX. Celkovo bude obsahovať osem airbagov vrátane strešného a dvoch kolenných.

Nafukovacie vankúše patria spolu s bezpečnostnými pásmi stále k najdôležitejším prvkom pasívnej ochrany posádky. Za posledné roky sa síce ich počet v autách zvýšil, pribudli napríklad medzi sedadlami predných cestujúcich či v bezpečnostných pásoch, ale ich princíp sa zásadne nezmenil. Akoby ich vývoj zaostal v tieni moderných asistenčných systémov, ktoré majú za úlohu nárazom celkom predísť, alebo ich aspoň zmierniť. Japonská Honda si však myslí, že airbag rozhodne nie je „mŕtvy“ a že je na ňom stále čo vylepšovať.

vyvinula celkom nový čelný bezpečnostný vankúš, ktorý prirovnáva k baseballovej rukavici. Odstrániť má doterajšiu najväčšiu nevýhodu airbagov. Tie totiž nielen chránia, ale pri špecifických druhoch nárazov môžu ublížiť. Typickým príkladom sú šikmé zrážky áut alebo zrážky s malým prekrytím, keď vzniká pod vplyvom bočných síl veľké riziko skĺznutia hlavy z bezpečnostného vankúša a následný náraz do bočných partií karosérie. Nekontrolovaný pohyb hlavy je nebezpečný aj pre krčnú chrbticu. Takéto prípady môžu mať dokonca fatálne následky.

Nový čelný airbag Hondy sa skladá až z troch... Foto: Honda
Honda - nový baseballový airbag Nový čelný airbag Hondy sa skladá až z troch komôr. Centrálnej a dvoch bočných, ktoré chránia hlavu pred rizikom skĺznutia. Napríklad pri obzvlášť nebezpečných šikmých kolíziách. Okrem toho je tu plachta, ktorá ešte viac tlmí náraz.

Nový airbag Hondy má preto až tri samostatné komory. Hlavná má v podstate funkciu klasického čelného airbagu, dve bočné však vytvárajú nové ochranné zóny, ktoré presahujú obrys centrálnej časti. Bočné komory sú schopné držať hlavu v stabilizovanej polohe po celý kritický čas. Aj preto použila japonská automobilka prirovnanie k baseballovej rukavici. Navyše je tu plachta spájajúca bočné komory airbagu, ktorá zachytí hlavu ako prvá a tlmí sily pôsobiace na tvár. Nový airbag použije v premiére americká Honda TLX. Určený je výlučne spolujazdcovi. Umiestniť takýto airbag do volantu by bolo problematické. Má totiž výrazne väčší objem.

Okrem nového „baseballového“ airbagu je však Acura TLX vybavená aj ďalšími inovatívnymi bezpečnostnými vankúšmi. Napríklad strešným, ktorý chráni posádku pri prevrátení vozidla a dokonca dvoma kolennými pre vodiča aj spolujazdca. Nová Acura TLX sa chystá k zákazníkom na jeseň. Samozrejme, k tým americkým. Nie je však vylúčené, že nový typ airbagu postupom času nasadí automobilka aj do ďalších modelov, vrátane európskych. Honda pripomína, že patrila k priekopníkom zavádzania airbagov. Čelné bezpečnostné vankúše zaviedla sériovo do všetkých modelov už v roku 1994.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Honda #Acura TLX #Acura
Články podľa značiek