Ľudia sa vracajú do predajní áut. Prepad je stále vysoký

Predaje nových áut sa v Európe aj na Slovensku v máji opäť výrazne prepadli. Kým v minulosti by sme pri takom výraznom poklese hovorili o katastrofe, dnes sú to dobré správy. Májový pokles predajov už nebol taký drastický ako ten aprílový. Aj napriek tomu sa predalo o polovicu menej áut ako v máji 2019.

30.06.2020 06:00
debata (10)
Predajne áut sú otvorené od 22. apríla. Foto: SHUTTERSTOCK
predaj áut, predajňa áut Predajne áut sú otvorené od 22. apríla.

Trh s novými automobilmi postupne ožíva. Predajcovia môžu stále o výkonoch z obdobia pred pandémiou len snívať. „V máji 2020 sme zaznamenali registrácie nových osobných automobilov s celkovým počtom 4 123 vozidiel, čo predstavuje oproti minulému roku s počtom registrovaných nových osobných vozidiel 9 888 pokles o 58,30 percenta,“ informuje Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP).

Slovensko tak kopíruje európsky trend spomalenia prepadu. Podľa Európskeho združenia výrobcov áut (ACEA) sa v máji predaj v celej únii medziročne znížil o 52,3 percenta. „Aj keď sa v mnohých krajinách minulý mesiac zmiernili opatrenia týkajúce sa koronavírusu, počet nových vozidiel predaných v celej Európskej únii klesol z 1 217 259 kusov v máji 2019 na 581 161 osobných automobilov v máji tohto roku,“ informuje ACEA.

K predajcom áut sa postupne vracajú aj Taliani, ktorí v apríli zaznamenali prepad vyšší ako 90 percent. V krajine sa v máji predalo takmer 100-tisíc automobilov, no v porovnaní s minulým rokom ide o pokles o 49,6 percenta. V únii na tom bol v máji najhoršie španielsky trh, ktorý za minulým rokom zaostáva o 72,7 percenta. V Európe najviac trpeli predaje vo Veľkej Británii, kde sa prepadli o 89 percent.

Najhorší bol apríl

Najväčšie prepady predajov zaznamenali krajiny Európskej únie v apríli. Na Slovensku vtedy predaje poklesli o 61,5 percenta. Priemer únie mal hodnotu mínus 76,3 percenta. Dôvodom boli prísne karanténne opatrenia, pri ktorých boli v mnohých krajinách predajne zatvorené.

Najväčší pokles predajov automobilky... Foto: SHUTTERSTOCK
auto, sipka, pokles, pokles predajov Najväčší pokles predajov automobilky zaznamenali v apríli.

Na Slovensku boli predajne áut zatvorené od 16. marca až do 22. apríla. V tom čase sa slovenskí predajcovia pokúšali predávať vozidlá zákazníkom prostredníctvom internetu. V máji dochádzalo k ďalším vlnám uvoľňovania opatrení.

Predaje sa aj napriek tomu nedostali na úroveň z obdobia pred pandémiou. Na predchádzajúce predajné výkony si automobilky budú musieť počkať minimálne niekoľko mesiacov. Spolu so spomaľovaním ekonomiky stúpa nezamestnanosť, s ktorou súvisí aj znižovanie spotreby. Mnoho ľudí a firiem nákup áut odkladá na neskôr, prípadne na neurčito. ZAP predpokladá, že v tomto roku sa na Slovensku predá celkovo o 30 percent menej áut ako v roku 2019.

Na Slovensku vedú české autá

Slováci aj v máji verili najviac českým automobilom. Najpredávanejším modelom je Škoda Fabia. ZAP zaznamenal 265 jej registrácií. Na druhom mieste skončila so 167 predanými kusmi Škoda Octavia. Tretia priečka patrí kórejskému modelu nižšej strednej triedy, ktorým je Hyundai i30. Počet jeho predaných kusov je 152. Volkswagen Golf zaznamenal len o dva kusy nižší predaj. V tomto čísle je však započítaných aj 56 kusov modelu Golf Sportsvan.

Kia Ceed, ktorá sa vyrába v žilinskej fabrike kórejskej automobilky, skončila v predajnosti na siedmom mieste so 124 zaregistro­vanými kusmi. Do prvej dvadsiatky sa dostal aj Peugeot 208, ktorý Francúzi produkujú v Trnave.

V rámci trhových podielov sa na prvých piatich priečkach striedajú značky patriace do nemeckého koncernu Volkswagen a kórejského Hyundaiu, ku ktorým sa pridáva aj Toyota. Najväčší trhový podiel si aj naďalej drží Škoda. V máji dosiahla podiel 20,96 percenta. Na druhom mieste je Hyundai so ziskom 10,02 percenta. Samotný Volkswagen má 8,29 percenta. Tesne za ním skončila Toyota so 7,64-percentným podielom a Kia s podielom 7,28 percenta.

Pandémia elektromobilom nepomohla

Aj počas uvoľňovania opatrení súvisiacich s koronakrízou Slováci najviac nakupovali autá so spaľovacími motormi. Najväčšej obľube sa tradične tešia benzínové motory, ktoré dosiahli 65,73-percentný podiel medzi všetkými registráciami nových áut.

Druhým najobľúbenejším pohonom je naftový. Vznetovým motorom bolo vybavených 21,54 percenta nových áut. Do popredia sa stále viac dostávajú hybridné modely. Kombinovaný pohon benzínového a elektrického motora malo máji 8,37 percenta predaných áut. Ďalšie necelé percento využívalo k elektrickému motoru naftový agregát. Z celkového počtu predaných áut bolo 1,33 percenta pluginhybridných. Ide o modely, ktoré je možné dobíjať.

Hybridy ťažia zo zvyšujúcej sa ponuky týchto vozidiel na trhu a z ich ceny, ktorá je výrazne nižšia ako v prípade elektromobilov. Elektrické autá dosiahli v máji trhový podiel len 0,87 percenta.

Poradie Model Počet kusov
1 Škoda Fabia 265
2 Škoda Octavia 167
3 Hyundai i30 152
4 VW Golf 150
5 Renault Clio 146
6 Hyundai i20 128
7 Kia Ceed 124
8 Škoda Scala 123
9 Škoda Karoq 103
10 Dacia Duster 102
11 Hyundai Tucson 93
12 Škoda Kamiq 86
13 Toyota Corolla 84
14 Toyota Rav4 82
15 Peugeot 208 67
16 Škoda Superb 61
17 Toyota Yaris 52
18 Mitsubishi ASX 52
19 Dacia Sandero 51
20 Škoda Kodiaq 49

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #štatistika #predaj #ACEA #predaj áut #ZAP SR
Články podľa značiek