V súčasnosti platí, že automobilky by vo všeobecnosti v rokoch 2020 a 2021 mali dosiahnuť flotilové emisie na úrovni 95 gramov CO2 na jeden kilometer. „Táto úroveň emisií zodpovedá spotrebe približne 4,1 l/100 km benzínu alebo 3,6 l/100 km nafty,“ informuje Európska komisia (EK).
Pre rok 2020 však platí výnimka. Flotilové emisie musí splniť „len“ 95 percent všetkých predaných áut konkrétneho výrobcu. V roku 2021 platia emisné pravidlá bez výnimky. Automobilky však majú problém. Podľa prepočtov spoločnosti PA Consulting v roku 2021 emisné limity nesplnia. Od roku 2019 platí, že výrobcovia musia pri prekročení limitov za každé predané auto zaplatiť pokutu vo výške 95 eur za nadlimitný gram CO2.
Miliardové pokuty
Výsledné pokuty sú a budú astronomické. Tridsiatka najväčších automobiliek môže v roku 2021 zaplatiť na pokutách dohromady 14,65 miliardy eur. Pre niektoré automobilky pôjde o významnú časť ich príjmov. Tie budú navyše výrazne poznačené poklesom predajov. Združenie nemeckých výrobcov automobilov (VDA) vo svojej najnovšej prognóze predpovedá, že v Európe sa v tomto roku predá o 25 percent menej automobilov ako v roku 2019.
Podľa štúdie je na tom s emisiami najlepšie Toyota. No ani tá limit nesplní. Japonská automobilka má pre rok 2021 nastavený emisný limit 94,9 gramu CO2 na kilometer. Podľa prepočtov však dosiahne 95,1 gramu/km. To bude znamenať pokutu vo výške 18 miliónov eur. Toyota sa tak bude musieť vzdať 0,1 percenta svojho prevádzkového zisku.
Druhý skončí najbližšie k splneniu limitov francúzsky koncern PSA, do ktorého patria značky Peugeot, Citroën a Opel. Odhady hovoria o tom, že koncern sa do splnenia emisných limitov nezmestí o 4 gramy CO2 na jeden kilometer. To bude znamenať pokutu vo výške 938 miliónov, ktorá predstavuje 21,3 percenta z prevádzkového zisku.
Kórejský koncern Hyundai-Kia príde o 797 miliónov. Nemecký Volkswagen (VW) zaplatí 4,5 miliardy eur. V oboch prípadoch tak firmy na pokutách odovzdajú takmer tretinu svojho prevádzkového zisku.
Podliezť emisné limity sa nepodarí ani prémiovým automobilkám, ktorých zákazníci sú ochotnejší zaplatiť za auto viac peňazí a výrobca tak môže predať aj viac modelov s novšími a drahšími technológiami. BMW má pre rok 2021 nastavený limit na úrovni 102,5 gramu CO2 na kilometer. Podľa odhadov dosiahne 110,1 gramu/km. Kvôli tomu zaplatí 754 miliónov a príde o 8,8 percenta svojho prevádzkového zisku.
Daimler, ktorý predáva vozidlá značky Mercedes, je na tom horšie. Emisný limit minie o 11 gramov, čím si „vyslúži“ sankciu vo výške 997 miliónov eur. Európskej únii tak v rámci jednej pokuty odovzdá deväť percent svojho prevádzkového zisku.
Jednotliví výrobcovia majú nastavené rozdielne emisné limity. Dôvodom je rôzna hmotnosť automobilov. „Výrobcovia ťažších automobilov majú povolené vyššie emisie ako výrobcovia ľahších automobilov,“ uvádza EK.
Pre elektromobily platia superkredity
Spotrebitelia sa tak môžu pripraviť na zvyšovanie cien automobilov, ktoré nahor poženú pokuty. V hre je aj prípadné zužovanie ponuky. Výrobcovia budú potrebovať predať stále viac elektrických áut, ktoré pri jazde neprodukujú žiadne emisie. Emisné pravidlá nepočítajú s emisiami, ktoré sú vytvárané pri produkcii elektrickej energie poháňajúcej elektromobily.
Modely čaká výrazná hybridizácia, čo vytvorí ďalší priestor pre zvyšovanie cien. Najviac tým utrpia lacnejšie automobily, ktorých komplikovaný hybridný pohon spolu s drahou batériou môže ich cenu zvýšiť o niekoľko tisícok eur. Plug-in hybridy dosahujú oficiálne nízku spotrebu vďaka možnosti jazdiť v elektrickom režime. V reálnej premávke s vybitými akumulátormi majú spotrebu porovnateľnú s bežnými vozidlami.
Naopak, automobilky vďaka predajom elektrických a pluginhybridných áut získajú tzv. superkredity, ktoré ovplyvnia flotilové emisie. Pre rok 2020 platí, že každé predané auto s produkciou emisií nižšou ako 50 gramov CO2 na jeden kilometer sa do štatistík flotilových emisií započítava dvakrát. V budúcom roku sa bude elektrické a pluginhybridné auto započítavať ako 1,67 predaného auta. V roku 2022 superkredit klesne na číslo 1,33. Superkredity boli po prvýkrát uplatnené v roku 2012.
Hrozba vysokých pokút bude mať dosah na trh s ponúkanými vozidlami. Najvýkonnejšie modely so spaľovacími motormi, ktoré produkujú najviac emisií buď z ponuky vypadnú, alebo automobilky budú limitovať dostupný počet kusov.