Cena za pandémiu? PSA v Trnave stála 72-tisíc áut!

Koronavírus ovplyvnil výrobu vo všetkých automobilkách na Slovensku. Trnavský závod koncernu PSA počas odstávky nevyrobil 72-tisíc automobilov. Výrobné stroje fabrika zastavila 19. marca. Produkciu vozidiel obnovila na jednu zmenu opätovne až 12. mája. Do pôvodného režimu, teda na štyri zmeny, sa závod vrátil až 6. júna. V súčasnosti automobilka bojuje so znižujúcou sa konkurencieschopnosťou v rámci koncernu, pretože sa jej nedarí znižovať výrobné náklady.

16.07.2020 18:00
debata (4)
Video

"Robíme všetko pre to, aby sme zmiernili dosah tejto krízy, pretože záujem o naše vozidlá segmentu B Citroën C3 a Peugeot 208, je,“ uviedol riaditeľ výroby trnavskej spoločnosti Martin Dzama. Podľa jeho slov už nie je možné spomínaný výpadok v tomto roku dobehnúť.

Fabrika pôsobiaca v Trnave bola odstavená celkovo 55 dní. V rámci koncernu PSA ide o jednu z najkratších odstávok. Továrne v Portugalsku alebo v Španielsku boli zatvorené dlhšie. Slovenský závod nepristúpil k hromadnému prepúšťaniu. Prepustil len sezónnych agentúrnych zamestnancov, ktorých by podľa personálneho riaditeľa Ľubomíra Kollára mal po rozbehnutí výroby opätovne prijať. Zamestnanci počas odstávky spôsobenej pandémiou koronavírusu dostávali príjem vo výške 65 percent priemernej mzdy.

Trnavská automobilka v tomto roku neprekoná svoj minuloročný rekord, keď vyprodukovala vyše 371-tisíc vozidiel. PSA na Slovensku v súčasnosti vyrába dva modely. Peugeot 208 pred niekoľkými mesiacmi prišiel na trh s novou generáciou, ktorá priniesla aj elektrickú verziu e-208. Jej montáž prebieha taktiež v Trnave. Druhým produkovaným modelom je Citroën C3, ktorý v júli získal facelift a vo svojom segmente je piatym najpredávanejším autom v Európe.

„Baterkáreň“ priamo v Trnave

V minulom roku opustilo výrobné linky podniku 7 200 elektrických vozidiel. PSA má ambíciu zvyšovať počet vyprodukovaných elektromobilov. V Trnave otvorila fabrika tzv. "baterkáreň“, v ktorej montuje batériové zväzky najmä pre model Peugeot e-208. Táto prevádzka bola prvou svojho druhu v rámci koncernu PSA a v roku 2019 vyrobila 10 250 zväzkov. Okrem elektrických peugeotov sa použili aj pre elektrifikované modely značky DS, ktorá takisto patrí do koncernu PSA. V tomto roku v PSA vyrobili už 12 308 zväzkov.

Jeden batériový zväzok pozostáva z 18 modulov lítium-iónových batérií. Tie do Trnavy prichádzajú z Číny. Kabeláž vyrába slovenský dodávateľ. Všetkých 18 modulov sa uloží do dvoch oceľových vaní, ktorých súčasťou sú aj chladiace platne.

Trnavská baterkáreň v súčasnosti skompletizuje desať batériových zväzkov za hodinu. Skompletizované batérie s kapacitou 50 kWh sa následne montujú do podvozkov elektrických modelov. V súčasnosti len do Peugeotu e-208. Hmotnosť batérií, ktorých dojazd v autách dosahuje 340 kilometrov, je 350 kilogramov.

Boj o konkurencies­chopnosť

Napriek tomu, že fabrika zvládla pandémiu koronavírusu, vyrába pomerne obľúbené modely a podieľa sa na elektrifikácii, stráca podľa Dzamu v rámci vnútorného konkurenčného boja v porovnaní s inými fabrikami PSA.

"Strácame konkurencieschop­nosť, pretože naše výrobné náklady sú posledné štyri roky stabilné, čo nie je dobrá správa. Iné závody v rámci skupiny v Portugalsku, Španielsku, vo Francúzsku znižujú svoje výrobné náklady. Nám sa to nedarí, všetky naše opatrenia v oblasti produktivity práce, energií, inovácií sú pohltené buď cenou práce, alebo cenou energií,“ povedal na štvrtkovom stretnutí s novinármi Dzama. Za pravdu mu dal aj generálny riaditeľ trnavskej fabriky Stéphane Bonhommeau, ktorý uviedol, že konkurencia vnútri koncernu je vysoká. Najväčším hendikepom slovenského závodu sú podľa neho vysoké stabilné náklady.

V Trnave už niekoľko rokov stúpajú mzdy zamestnancov. V roku 2019 pracovníci dosahovali priemernú mzdu 1 632 eur. Operátori za mesiac zarobili priemerne 1 291 eur. V porovnaní s rokom 2016 mzdy stúpli o 237 eur, teda o 17 percent.

Podľa Dzamu je cena práce v Trnave v súčasnosti vyššia ako v Portugalsku a blíži sa k tej v Španielsku. Personálny riaditeľ Kollár označil za problematické napríklad nadviazanie minimálnej mzdy na víkendové príplatky.

Otázniky nad budúcnosťou

Koncern PSA v súčasnosti síce vyrába v Trnave dva dôležité modely, no fabrika už dlhší čas nezískala žiaden nový model. „Ak nebudeme mať nový produkt, vznikajú obavy o osud fabriky,“ uviedol Dzama.

Peugeot 208 je na začiatku svojho životného cyklu. Do druhej fázy však vstúpil Citroën C3. Získanie nového modelu môže podporiť práve zvýšená konkurencieschop­nosť. Informáciu o tom, že automobilka bude potrebovať nový model, potvrdil aj generálny riaditeľ Bonhommeau. Podľa jeho slov dopyt po modeloch Citroën C3 a Peugeot 208 začne po niekoľkých rokoch klesať. Zavážia aj výrobné náklady, dodal Bonhommeau.

PSA, Trnava, baterkáreň
PSA, Trnava, baterkáreň
+5PSA, Trnava, baterkáreň

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Trnava #PSA #koronavírus #PSA Trnava
Články podľa značiek