Musk sľubuje autá bez vodiča do konca roka. Jeho Tesly však prehliadnu aj kamión

Elon Musk je vizionár. O tom niet najmenších pochybností. Občas však vidí budúcnosť trochu „skreslene“. Najnovším príkladom je vyjadrenie, že Tesle už nestoja v ceste žiadne prekážky pre príchod plne autonómneho riadenia na úrovni SAE5. Teda bez volantu a pedálov.

20.07.2020 18:00
debata (15)
Tesla chce predviesť autopilota na úrovni SAE5... Foto: Tesla
Tesla S - 2016 Tesla chce predviesť autopilota na úrovni SAE5 ešte do konca roka. Odborníci si myslia, že to nie je možné, a najmä bezpečné.

To je naozaj odvážne tvrdenie. No Musk pri príležitosti otvorenia konferencie o umelej inteligencii v Šanghaji (WAIC) naozaj povedal: „Som si istý, že tento rok budeme mať úplnú funkčnosť autonómie na úrovni päť. Nemyslím si, že nám stoja v ceste nejaké veľké prekážky, je tu len množstvo malých problémov.“ Má sa tak stať vďaka systému Full Self Driving, na ktorom automobilka intenzívne pracuje. Ak by sa to Tesle podarilo, preskočila by hneď tri vývojové stupne.

V súčasnosti má jej autopilot úroveň SAE2, čo znamená len čiastočné autonómne funkcie. Naproti tomu úroveň päť už nevyžaduje žiadne zásahy vodiča do jazdy, a preto nie je nutná ani prítomnosť volantu či pedálov. Vozidlu bude stačiť zadať cieľ jazdy. Viacerí odborníci sa však zhodujú, že k takejto úrovni má súčasný stav v oblasti vývoja autonómneho riadenia ešte poriadne ďaleko. Svoje by o tom vedeli povedať spoločnosti Uber, Waymo či Alphabet. No najmä Uber, ktorý má za sebou niekoľko havárií autonómnych áut, jednu s fatálnymi následkami.

Takto nedávno Autopilot Tesly prehliadol kamión... Foto: Inside EVs
Tesla 3 - havária na Taiwane Takto nedávno Autopilot Tesly prehliadol kamión prevrátený na diaľnici.

Od prílišného optimizmu odrádza aj zakladateľ spoločnosti Apple Steve Wozniak, jeden z bývalých nadšencov tejto technológie, ktorý dnes vlastne tvrdí, že to ani nebude možné, a mnohí ďalší. Problémom totiž je, že umelá inteligencia zatiaľ nedokáže správne reagovať na neštandardné situácie. A Elon Musk to napriek sebavedomým vyhláseniam sám dobre vie. Ani súčasný autopilot Tesly totiž nie je bez chýb. Urobiť správne rozhodnutia za vodiča nedokáže dokonca v elementárnych situáciách.

A takto dopadla Tesla X, keď si ju majiteľ... Foto: Tesla Motors Club
Tesla - Autopilot A takto dopadla Tesla X, keď si ju majiteľ privolal funkciou Smart Summon. Na prázdnom parkovisku narazila do jediného stĺpika široko ďaleko.

Len nedávno v médiách kolovalo video, keď kamery a senzory Tesly 3 prehliadli na Taiwane havarovaný kamión na diaľnici, čo sa skončilo nárazom v plnej rýchlosti. To isté sa stalo vlani, keď sedan S s aktivovaným autopilotom narazil do policajného vozidla so zapnutými majákmi na krajnici. A najnovšie dokonca Tesla X nevidela ani len stĺpik na prázdnom parkovisku, keď si ju majiteľ privolal novou autonómnou funkciou Smart Summon. Skončilo sa to len preliačeným plechom po náraze v rýchlosti 6 km/h, ale aj to stačí na to, aby bolo jasné, že do príchodu dokonalého autopilota päť mesiacov stačiť nebude.

Spoločnosť Space X Elona Muska síce už zvládla dopraviť posádku amerických astronautov na medzinárodnú vesmírnu stanicu v module Crew Dragon, ale na zemi sa Muskovi až tak nedarí. S autopilotom má roky problémy. Čiastočne aj preto, že v systéme autonómneho riadenia odmieta využívať lidary, teda laserové radary, ktoré považuje za zbytočné, a tiež preto, že samotným názvom Autopilot zavádza zákazníkov, ktorí majú následne od systému na úrovni SAE2 prehnané očakávania. Aj preto najnovšie v Nemecku súd Tesle zakázal používať toto označenie.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla #autonómne riadenie #Elon Musk #autonómne autá #autopilot
Články podľa značiek