ACEA: Európske predaje áut padli o 39,5 %. Kupovali najmä bohatí

Pandémia koronavírusu dramaticky poznačila odbyt nových áut v Európe. Prepady hlásia všetky trhy aj značky. Na vrchol sa derie nemecké prémiové trio. Bohatých teda epidémia až tak nezasiahla.

23.07.2020 06:00
8
Predaje áut sa v Európe zrútili za prvých šesť... Foto: ACEA
ACEA - predaj áut Predaje áut sa v Európe zrútili za prvých šesť mesiacov takmer o 40 %. Najhorší bol apríl, keď registrácie klesli o 76,3 %.

Na tento rok nebudú výrobcovia áut spomínať v dobrom. Škrt cez rozpočet im urobila celosvetová pandémia, ktorá neobišla ani Európu. V polovici marca sa zatvorili predajne áut a tento stav pretrvával viac ako mesiac. Pritom ani v januári a vo februári, keď o koronakríze nik ani len netušil, nemali automobilky čo oslavovať. V prvom mesiaci sa pre kúpu nového auta rozhodlo o 7,5 a v tom druhom o 7,4 % menej zákazníkov. Takže do hrozivého marca, keď sa európske registrácie zrútili o 55,1 %, vstupovali s podlomenými kolenami. Apríl to len „zaklincoval“ poklesom o neuveriteľných 76,3 %.

Najpredávanejšou značkou ostáva naďalej... Foto: Volkswagen
VW - nové logo 2019 Najpredávanejšou značkou ostáva naďalej Volkswagen, i keď aj on zaznamenal pokles odbytu o 39 percent.

No ani potom, čo sa dílerstvá otvorili, ekonomicky zneistené obyvateľstvo nemalo chuť na veľké investície. Kúpa auta jednoducho nebola témou dňa. Takže v máji sa v medziročnom porovnaní znížil predaj o 52 %. Svitať na lepšie časy začalo až v júni, keď predstavoval pokles „len“ 22,3 %. To ale nemohlo zvrátiť celkové štatistiky za prvý polrok 2020. Podľa európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA, ktoré monitoruje trh v 27 krajinách, sa od januára do konca júna predalo v Európe 5 101 669 nových áut, čo bolo o 39,5 % menej ako rok predtým.

Prémiové značky Mercedes-Benz a BMW sa... Foto: IIAM
BMW Mercedes - logo Prémiové značky Mercedes-Benz a BMW sa vypracovali až na 4. a 5. priečku. To len naznačuje, že koronakríza sa solventných zákazníkov až tak nedotkla.

Vývoj ovplyvnili veľké trhy a najmä tie, ktoré boli najviac zasiahnuté epidémiou. Takže v Španielsku sa zrútili predaje o 50,9 %, v Taliansku o 46,1 % a vo Veľkej Británii o 48,5 %. Prepad o 44,2 % hlási aj Grécko a Nemecko o 34,5 %. Na Slovensku sa predalo za prvý polrok o 34,7 % menej áut. Je ale zaujímavé, že s poradím najúspešnejších značiek to až na výnimky príliš „nezamávalo“. Lídrom ostal s prehľadom Volkswagen s 576 028 regis­tráciami, hoci je to o 39 % menej ako vlani. Za ním nasleduje Renault a tretí Peugeot. Obe francúzske značky sa ale museli vyrovnať s poklesom o 39,3, respektíve 40 %.

Značky, ktoré si zakladali na cene, „schytali“... Foto: Dacia
Dacia - logo Značky, ktoré si zakladali na cene, „schytali“ následky pandémie najviac. Ako príklad uveďme Daciu, ktorá sa poklesom o 46,7 % prepadla až na 16. miesto. Doteraz pritom neustále stúpala.

Najviac na koronakrízu doplatil Ford (-46,%) a Opel (-55 %). Ford sa prepadol z tretieho miesta (za vlaňajší rok) až na ôsme a Opel zo siedmeho na desiate. Tieto mainstreamové značky tak otvorili priestor nemeckým prémiovým výrobcom. Mercedes-Benz sa vypracoval až na štvrtú priečku pred BMW, Toyotu a Škodu. Audi zostalo, tak ako vlani, na pozícii s číslom 9. Zdá sa teda, že bohatých klientov kríza až tak nezasiahla. Hovoriť však o úspechu nie je na mieste. Všetky značky totiž zaznamenali prepad. Platí to aj pre druhú desiatku a zvlášť pre automobilky, ktoré sa snažia pritiahnuť menej solventných zákazníkov. Tí totiž pocítili ekonomické následky pandémie najviac.

Takže Dacia, ktorá doteraz neustále stúpala, sa musela zmieriť s poklesom odbytu o 46,7 % a 16. miestom. Obrovské pády hlási aj Fiat (- 44,9 %), Kia (-33,5 %), Hyundai (- 38,5 %) a, samozrejme, Nissan (-41,5 %) či Mazda, ktorá zaznamenala vôbec najhorší výsledok s 52,6 % znížením registrácií. A ako sa bude vyvíjať trh do konca roka? Je takmer isté, že sklz sa dobehnúť nepodarí. I keď sú tu malé záblesky svetla. Tak napríklad v júni sa vo Francúzsku predalo v medziročnom porovnaní o 1,2 % viac áut. ACEA však upozorňuje, že tomu tak bolo len vďaka masívnym stimulom francúzskej vlády na podporu vozidiel s nízkymi emisiami, ktoré odštartovali práve v šiestom mesiaci.

Európsky predaj áut podľa značiek (I. – VI. 2020)

Značka Počet predaných ks. vs. 2019 (%) Podiel na trhu (%)
1. Volkswagen 576 028 –39,0 11,3
2. Renault 357 015 –39,3 7,0
3. Peugeot 316 366 –40,0 6,2
4. Mercedes-Benz 299 488 –32,1 5,9
5. BMW 286 023 –33,4 5,6
6. Toyota 279 221 –28,1 5,5
7. Škoda 278 290 –30,2 5,5
8. Ford 273 520 –46,4 5,4
9. Audi 261 482 –35,7 5,1
10. Opel 213 893 –55,0 4,2
11. Fiat 210 017 –44,9 4,1
12. Citroën 204 375 –42,7 4,0
13. Kia 178 392 –33,5 3,5
14. Hyundai 174 634 –38,5 3,4
15. Seat 166 310 –38,2 3,3
16. Dacia 166 183 –46,7 3,3
17. Nissan 126 992 –41,5 2,5
18. Mini 70 624 –35,0 1,4
19. Mazda 59 090 –52,6 1,2
20. Mitsubishi 54 302 –33,9 1,1
Spolu 5 101 669 –39,5 100

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
8 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #ACEA
Články podľa značiek