Na tento rok nebudú výrobcovia áut spomínať v dobrom. Škrt cez rozpočet im urobila celosvetová pandémia, ktorá neobišla ani Európu. V polovici marca sa zatvorili predajne áut a tento stav pretrvával viac ako mesiac. Pritom ani v januári a vo februári, keď o koronakríze nik ani len netušil, nemali automobilky čo oslavovať. V prvom mesiaci sa pre kúpu nového auta rozhodlo o 7,5 a v tom druhom o 7,4 % menej zákazníkov. Takže do hrozivého marca, keď sa európske registrácie zrútili o 55,1 %, vstupovali s podlomenými kolenami. Apríl to len „zaklincoval“ poklesom o neuveriteľných 76,3 %.
No ani potom, čo sa dílerstvá otvorili, ekonomicky zneistené obyvateľstvo nemalo chuť na veľké investície. Kúpa auta jednoducho nebola témou dňa. Takže v máji sa v medziročnom porovnaní znížil predaj o 52 %. Svitať na lepšie časy začalo až v júni, keď predstavoval pokles „len“ 22,3 %. To ale nemohlo zvrátiť celkové štatistiky za prvý polrok 2020. Podľa európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA, ktoré monitoruje trh v 27 krajinách, sa od januára do konca júna predalo v Európe 5 101 669 nových áut, čo bolo o 39,5 % menej ako rok predtým.
Vývoj ovplyvnili veľké trhy a najmä tie, ktoré boli najviac zasiahnuté epidémiou. Takže v Španielsku sa zrútili predaje o 50,9 %, v Taliansku o 46,1 % a vo Veľkej Británii o 48,5 %. Prepad o 44,2 % hlási aj Grécko a Nemecko o 34,5 %. Na Slovensku sa predalo za prvý polrok o 34,7 % menej áut. Je ale zaujímavé, že s poradím najúspešnejších značiek to až na výnimky príliš „nezamávalo“. Lídrom ostal s prehľadom Volkswagen s 576 028 registráciami, hoci je to o 39 % menej ako vlani. Za ním nasleduje Renault a tretí Peugeot. Obe francúzske značky sa ale museli vyrovnať s poklesom o 39,3, respektíve 40 %.
Najviac na koronakrízu doplatil Ford (-46,%) a Opel (-55 %). Ford sa prepadol z tretieho miesta (za vlaňajší rok) až na ôsme a Opel zo siedmeho na desiate. Tieto mainstreamové značky tak otvorili priestor nemeckým prémiovým výrobcom. Mercedes-Benz sa vypracoval až na štvrtú priečku pred BMW, Toyotu a Škodu. Audi zostalo, tak ako vlani, na pozícii s číslom 9. Zdá sa teda, že bohatých klientov kríza až tak nezasiahla. Hovoriť však o úspechu nie je na mieste. Všetky značky totiž zaznamenali prepad. Platí to aj pre druhú desiatku a zvlášť pre automobilky, ktoré sa snažia pritiahnuť menej solventných zákazníkov. Tí totiž pocítili ekonomické následky pandémie najviac.
Takže Dacia, ktorá doteraz neustále stúpala, sa musela zmieriť s poklesom odbytu o 46,7 % a 16. miestom. Obrovské pády hlási aj Fiat (- 44,9 %), Kia (-33,5 %), Hyundai (- 38,5 %) a, samozrejme, Nissan (-41,5 %) či Mazda, ktorá zaznamenala vôbec najhorší výsledok s 52,6 % znížením registrácií. A ako sa bude vyvíjať trh do konca roka? Je takmer isté, že sklz sa dobehnúť nepodarí. I keď sú tu malé záblesky svetla. Tak napríklad v júni sa vo Francúzsku predalo v medziročnom porovnaní o 1,2 % viac áut. ACEA však upozorňuje, že tomu tak bolo len vďaka masívnym stimulom francúzskej vlády na podporu vozidiel s nízkymi emisiami, ktoré odštartovali práve v šiestom mesiaci.
Európsky predaj áut podľa značiek (I. – VI. 2020)
Značka | Počet predaných ks. | vs. 2019 (%) | Podiel na trhu (%) |
---|---|---|---|
1. Volkswagen | 576 028 | –39,0 | 11,3 |
2. Renault | 357 015 | –39,3 | 7,0 |
3. Peugeot | 316 366 | –40,0 | 6,2 |
4. Mercedes-Benz | 299 488 | –32,1 | 5,9 |
5. BMW | 286 023 | –33,4 | 5,6 |
6. Toyota | 279 221 | –28,1 | 5,5 |
7. Škoda | 278 290 | –30,2 | 5,5 |
8. Ford | 273 520 | –46,4 | 5,4 |
9. Audi | 261 482 | –35,7 | 5,1 |
10. Opel | 213 893 | –55,0 | 4,2 |
11. Fiat | 210 017 | –44,9 | 4,1 |
12. Citroën | 204 375 | –42,7 | 4,0 |
13. Kia | 178 392 | –33,5 | 3,5 |
14. Hyundai | 174 634 | –38,5 | 3,4 |
15. Seat | 166 310 | –38,2 | 3,3 |
16. Dacia | 166 183 | –46,7 | 3,3 |
17. Nissan | 126 992 | –41,5 | 2,5 |
18. Mini | 70 624 | –35,0 | 1,4 |
19. Mazda | 59 090 | –52,6 | 1,2 |
20. Mitsubishi | 54 302 | –33,9 | 1,1 |
Spolu | 5 101 669 | –39,5 | 100 |