Elon Musk minulý týždeň zverejnil vizualizácie novej Gigafactory, ktorá už pomaly začína rásť v mestečku Grünheide. Ako inak, sú pôsobivé. Prvý európsky závod Tesly s rozlohou 420 futbalových ihrísk bude vybavený relaxačnou zónou na streche s bazénom a dokonca tanečným technoparketom Rave Cave. Šéf automobilky sa teší neskutočnej podpore miestnych politikov ale aj súdov, ktoré po podaní žaloby zo strany ekologických aktivistov odobrili klčovanie lesov, kde nový závod vyrastie. Bodaj by nie. Americká investícia má priniesť 12 000 pracovných miest len v samotnej fabrike. To je viac ľudí ako má Grünheide obyvateľov.
Ďalšie tisíce pracovných príležitostí sa nájde v dodávateľskej sieti. O pozornosť Tesly už bojujú viaceré spoločnosti či dokonca univerzity. Jednoducho, Tesla magnetizuje nemecké firmy, o to viac, že bojujú s následkami pandémie. Focus však varuje, že voči závodu je stále podaných 373 námietok. Tie mohli občania podávať do konca marca. Odpoveď na ne však dostanú sťažovatelia ale aj samotná Tesla až v septembri, keďže koronavírus spôsobil niekoľkomesačný odklad verejného zasadania. To ale znamená, že nová fabrika nemá stále finálne povolenie od ministerstva životného prostredia, ktoré projekt schvaľuje, a ktoré je pre stavbu kľúčové.
Nadšenie je však tak veľké, že všetky námietky, napríklad ohľadne nedostatku vody, idú bokom. Hrozí pritom, že problémy s vodou by mohli nastať už pri výrobe 150 000 áut ročne. Lenže Musk hovorí o pol milióne áut a v ďalších fázach o milióne či dokonca dvoch miliónoch elektromobilov ročne. Berlínska Gigafactory by sa tak stala vôbec najväčšou automobilovou prevádzkou na svete. Oponenti tejto megalomanskej stavby sú považovaní za spiatočníkov, pretože na prvom mieste stojí snaha, aby vďaka Tesle dohnalo Brandenbursko bohatšie krajiny ako Bavorsko či Bádensko-Württembersko.
Plášť budovy by mal byť hotový už v októbri a prvé vozidlá by mali opustiť linky na budúci rok. Aspoň podľa plánu. Focus však nevylučuje, že pokiaľ „najväčšia čierna stavba v Európe“ nedostane potrebné schválenia, bude musieť Tesla podľa stavebného zákona rozostavané objekty odstrániť a všetko uviesť do pôvodného stavu. To sa ale s najväčšou pravdepodobnosťou nestane. Za novú fabriku bojujú politici a zuby si na nový „kšeft“ brúsia aj miestne spoločnosti ako Eisenhüttenkombinat Ost, ktorý by mohol dodávať Tesle plechy či Goodyear a Dunlop pneumatiky. V ekonomike zasiahnutej pandémiou bude americká investícia ešte významnejšia.