Gordon Murray: Nový ‘McLaren F1‘ predstavuje zázračný motor

Slávny konštruktér McLarenu F1 je opäť bližšie k svojmu snu. Aj preto odhaľuje ďalšie detaily o hyperšporte T.50. Na turbo zabudnite.

24.07.2020 12:00
debata
Šialený 12-valec s objemom 3,8 litra má byť tým... Foto: Gordon Murray Automotive
Gordon Murray T.50 -prototyp motora Šialený 12-valec s objemom 3,8 litra má byť tým „najtočivejším“ motorom na svete. Zvládne neuveriteľných 12 100 otáčok za minútu.

Gordon Murray je jedným z najväčších automobilových konštruktérov histórie. Svoj podpis nechal na monopostoch Brabhamu či McLarenu, no najviac slávy mu priniesol McLaren F1, svojho času najrýchlejší superšport planéty. A hoci sám McLaren sa rozhodol priviesť na svet jeho ideového nástupcu, podľa Gordona Murraya to nestačí. Vo veku 73 rokov založil vlastnú automobilku Gordon Murray Automotive s jediným cieľom – postaviť opäť ten najlepší superšport sveta. Hovorí o ňom ako o „analógovom superšporte“, keďže pred elektronikou dostanú prednosť dokonalá mechanika a schopnosti jazdca.

Novinka s kódovým označením T.50 sa má predstaviť už na budúci rok a šokuje prakticky každou ďalšou informáciou, ktorú o nej Murray prezradí. Tak sme sa dozvedeli, že T.50 bude vybavené aktívnou aerodynamikou, ktorá bude pomocou zabudovaného ventilátora znižovať odpor vzduchu, alebo zvyšovať prítlak. Na rozdiel od konkurencie bude tiež T.50 jediným superšportom, ktorý ostane verný kombinácii atmosférického motora a manuálnej prevodovky. A práve s týmito komponentmi súvisia najnovšie informácie. Novučičký 12-valec vyvíjaný s Cosworthom bude nielen neuveriteľne výkonný, ale aj extrémne ľahký.

Špecialitou nového superšportu má byť... Foto: Gordon Murray Automotive
Gordon Murray T.50 - 2021 Špecialitou nového superšportu má byť ventilátor umiestnený v zadnej časti. Bude zvyšovať prítlak, alebo znižovať odpor vzduchu.

Na počet valcov prekvapuje relatívne malým objemom 3,8 litra, no to všetko doženie vysokými otáčkami. Testy ukázali, že ich zvláda až 12 100 za minútu. To aj vďaka superľahkým hliníkovým piestom či titánovým ventilom. Výsledkom je 663 koní pri 1 500 otáčkach za minútu, teda 488 kW, čo je približne 174 koní na liter. Krútiacim momentom 467 Nm síce agregát neoslní, ale poteší okamžitými reakciami na stlačenie plynu. Práve preto Murray zavrhol myšlienku preplňovania. Za necelé štyri desatiny sekundy by mal byť motor schopný zmeniť otáčky o 10 000 za minútu.

Dvanásťvalec od Cosworthu bude mať relatíven... Foto: Gordon Murray
Gordon Murray T.50 - motor 2020 Dvanásťvalec od Cosworthu bude mať relatíven malý objem - len 3,8 litra.

Ďalších 37 kW pridá štartér-generátor, ktorý nahrádza klasický alternátor. Motor tiež udivuje kompaktnými rozmermi a nízkou hmotnosťou. Kým atmosférický 12-valec z Lamborghini Aventador váži 234 kg, ten Gordonov len 178 a je iba 41 centimetrov vysoký. Napokon, celé T.50, využívajúce kompozity autorskej technológie iStream, nemá mať na váhe viac ako tonu. Automobilka hovorí o 980 kilogramoch. Zážitok za volantom umocní manuálna prevodovka Xtrac, ktorú dnes len tak ľahko nenájdete. Aj z nej je Gordon Murray nadšený. „Bol som ohromený najnovšími výrobnými metódami Cosworthu a Xtracu. Výsledky sú lepšie, ako sme očakávali,“ komentoval novinku jej autor.

Zákazníci, ktorí si sadnú do centrálne umiestneného sedadla trojmiestneho kokpitu, ktorým T.50 odkazuje na legendárny McLaren F1, však budú musieť byť ešte trpezliví. Prvé dodávky totiž odštartujú až v roku 2022. Vznikne celkom 100 signovaných exemplárov. Za každý z nich si firma vypýta minimálne dva milióny libier, čo je 2 185 720 eur. Ale pozor, všetkých 100 kusov je už vypredaných.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Gordon Murray #McLaren F1 #Gordon Murray T.50
Články podľa značiek