V posledných týždňoch sa na vedúcich pozíciách koncernu Volkswagen udialo viacero zmien. Žiadna však nie je taká kontroverzná ako tá na čele značky Škoda. Kým totiž personálna rošáda vo Volkswagene bola následkom zlyhaní súvisiacimi s nábehom výroby Golfu ôsmej generácie či softvérových problémov elektrického ID.3, náhly odchod šéfa Škody Bernharda Maiera je dodnes nepochopiteľný. S Maierom, ktorý na čelo českej automobilky zasadol v roku 2015, sa totiž spájajú samé úspechy.
Počas jeho vedenia uviedla Škoda na trh modely Kodiaq, Karoq, Kamiq, Scala, štvrtú generáciu Octavie a vyvinula nový elektromobil Enyaq iV. Dosiahla tiež rekordnú produkciu. Zákazníkom dodala vlani približne 1,24 milióna kusov vozidiel. Z toho rekordných 910 000 bolo vyrobených v českých závodoch. Obrat Škody vzrástol vlani na 19,8 miliardy eur, teda o nemalých 15 %, a prevádzkový zisk na 1,7 miliardy eur. To všetko v ťažkých časoch investícií do elektromobility a digitalizácie.
Škoda bola jednoducho hviezdou koncernu. Maier navyše odišiel za nevyjasnených okolností, len mesiac pred oficiálnym ukončením jeho funkcie a bez oznámenia novej pozície či nástupcu. Teraz ho už poznáme. Škoda informovala, že funkcie predsedu predstavenstva spoločnosti Škoda-Auto sa 3. augusta ujme Thomas Schäfer. Dnes 50-ročný manažér nastúpil do vrcholových pozícií Volkswagenu v roku 2012 a od roku 2015 bol generálnym riaditeľom juhoafrického zastúpenia s pôsobnosťou pre celý subsaharský región. Je tiež prezidentom Africkej asociácie výrobcov vozidiel (AAAM).
Zdá sa však, že nie všetci v Mladej Boleslavi sa naňho tešia. „Je to pre mňa zajac vytiahnutý z klobúka, o ktorom som nikdy nepočul. Pochádza z Južnej Afriky, ktorej sa v rámci značky hovorí väčšia dielňa, menšia ako Kvasiny,“ vyjadril sa ostro pre ČTK Jaroslav Povšík, predseda podnikovej rady. „Hovoril som s ním pred mesiacom a položil som mu otázku číslo jeden, či chce Škodu utlmovať, alebo rozvíjať. A on mi odpovedal, že vždy hrá za tím, kde je kapitánom,“ dodal Povšík. Jeho otázka zároveň naznačuje dôvod nevyjasneného odchodu Maiera.
Podľa viacerých nemeckých médií mal totiž Maier rozpor s vedením koncernu VW, ktoré chcelo Škodu nasmerovať viac na „východ“ a urobiť z nej čosi ako lowcostovú značku. Naopak, Maier bojoval za neustály imidžový a technologický rast Škody, čo sa mu aj darilo. Snažil sa tiež pre Škodu vybojovať nový výrobný závod v Turecku, aby mohla dodávať zákazníkom ešte viac vozidiel, keďže jej súčasné európske kapacity v čase pred koronakrízou už nestačili. Na vrchole koncernovej hierarchie to zjavne narážalo na odpor.
Veď len nedávno sa šéf koncernu VW Herbert Dies pre nemecký Allgemeine Zeitung vyjadril, že "Škoda nie je, čo sa týka objemu predaných áut, dostatočne agresívna v konkurencii s Kórejčanmi a Francúzmi a musí posilniť svoje pozície v segmente cenovo výhodných áut“. To len potvrdzuje, že vedenie koncernu od zmeny orientácie Škody stále neupustilo a že od nového šéfa Thomasa Schäfera sa pravdepodobne očakáva väčšia lojalita s touto stratégiou. V Boleslavi to však rozhodne nebude mať ľahké.
Kto je Thomas Schäfer
Thomas Schäfer, ktorý s účinnosťou od 3. augustu 2020 prevezme funkciu predsedu predstavenstva spoločnosti Škoda-Auto, odštartoval kariéru v automobilovom priemysle ako strojný inžinier v roku 1991 v spoločnosti Daimler AG. Do roku 2002 pracoval v Nemecku, v USA a v Juhoafrickej republike vo vedúcich funkciách v oblasti výroby a riadenia kvality. V rokoch 2002 až 2005 ako člen predstavenstva za oblasť techniky stál pri zrode spoločnosti DaimlerChrysler Malaysia, kde bol poverený výstavbou a prestavbou predajných, výrobných a dodávateľských štruktúr.
V rokoch 2005 až 2012 bol v spoločnosti Daimler AG v Nemecku zodpovedný za dodávku vozidiel, zákaznícke centrum a za celosvetové aktivity na novovznikajúcich trhoch. Do jeho oblasti spadala popri výstavbe nových závodov aj oblasť plánovania a stratégie a medzinárodná logistika všetkých zahraničných závodov. V roku 2011 bolo jednou z jeho hlavných úloh vedenie projektu výstavby závodu značky Mercedes-Benz v spolupráci s BAIC v Číne.
V máji 2012 Schäfer prešiel do koncernu Volkswagen AG. Tam najskôr riadil koncernovú zahraničnú výrobu, ďalej bol poverený vedením xKD-projektov a rokovaním o nových výrobných závodoch. Od roku 2015 zastával funkciu predsedu predstavenstva a výkonného riaditeľa Volkswagen Group South Africa, kde bol zodpovedný za rozvoj koncernových značiek v regióne subsaharskej Afriky.
Počas päťročného pôsobenia sa zaslúžil o rozvoj predajnej siete, zvýšil ziskovosť obchodných zastúpení a doviedol koncernové značky VW, Audi a VW úžitkové vozidlá k rekordnému trhovému podielu vo výške 23,5 percenta. Pod vedením Thomasa Schäfera koncern Volkswagen výrazne rozvinul a posilnil svoju pozíciu v subsaharskej Afrike. Prispelo k tomu aj vybudovanie nových výrobných závodov, etablovanie nových kooperácií s importérmi, ako aj rozvoj koncepcií mobility pre Keňu, Nigériu, Rwandu a Ghanu.