Izera: Poliaci stvorili vlastnú automobilku. Emócie zahmlili rozum!

Poľsko má obrovskú tradíciu automobilovej výroby, no žiadnu vlastnú automobilovú značku. Zmeniť to majú elektromobily Izera. Na trh vraj prídu v roku 2023. Skôr to však vyzerá na zlyhanie pudu sebazáchovy.

04.08.2020 10:00
debata (16)
Nová poľská automobilka Izera už predstavila... Foto: Izera
Izera Nová poľská automobilka Izera už predstavila dva prototypy elektromobilov. Ide o hatchback a SUV s dojazdom približne 400 km. Ich dizaj sa rodil v Taliansku.

Elektromobily sú konštrukčne jednoduchšie ako konvenčné autá. To zároveň zjednodušuje ich vývoj, ale aj produkciu, keďže na ich montáž je potrebný neporovnateľne menší počet komponentov. A to je šanca pre nových hráčov v automobilovom priemysle. Zámer vyrábať elektromobily ohlásili v posledných rokoch desiatky firiem. Poľská Izera je však trochu iným príbehom. Má byť totiž splneným snom Poliakov o poľskej automobilovej značke. Napriek tomu, že s výrobou áut má táto krajina dlhoročné skúsenosti, žiadnu vlastnú nemá. Aj preto sa pri zrode Izery angažoval štát.

Za vznikom automobilky stoja totiž štyri štátom vlastnené energetické spoločnosti PGE (Polska Grupa Energetyczna), Energa, Enea a Tauron Polska Energia. Tie už v roku 2016 vytvorili konzorcium ElectroMobility Poland. A aby bolo jasné, že to Poliaci myslia vážne, spolu s názvom automobilky, inšpirovaným Jizerskými horami, odhalili minulý týždeň aj dva prototypy. Ide o elektrický hatchback a SUV. Ich dizajn je prácou renomovaného talianskeho štúdia Torino Design, ale aj poľského dizajnéra Tadeuša Jeleca, ktorý pracoval pre Jaguar. O elektrický pohonný systém sa zas postaral nemecký EDAG.

Interiér pôsobí veľmi moderne, ale veľa šancí... Foto: Izera
Izera Interiér pôsobí veľmi moderne, ale veľa šancí na úspech to znamenať nemusí.

Automobilka chce pre svoje autá ponúkať dva pakety batérií s kapacitou 40 alebo 60 kWh. Dojazd s väčším z nich má byť približne 400 km. Hanbiť by sa nemali novinky ani za akceleráciu z 0 na 100 km/h za osem sekúnd. Samozrejme, týmito parametrami neohurujú, ale Izery vraj nemajú byť pre „horný desaťtisíc“, takže výrobca mal na pamäti cenovú dostupnosť. Izera tiež sľubuje bohatú výbavu a vysokú úroveň bezpečnosti vďaka asistenčným systémom. Výroba by sa mala rozbehnúť v roku 2023 s kapacitou až 100 000 vozidiel ročne. To je naozaj ambiciózne.

Tvorcovia projektu veria, že autá uspejú. „Som presvedčený, že jedinečné dizajnové a technologické riešenia, ktoré splňujú globálne štandardy, nájdu v očiach zákazníkov uznanie,“ povedal počas virtuálnej prezentácie Piotr Zaremba, prezident ElectroMobility Poland. Držíme Poliakom palce, no veľké šance na úspech im nedávame, hoci môžu počítať s domácim 40-miliónovým trhom, jedným z najväčších v Európe. Produkcia elektromobilov je totiž z pohľadu prosperity prechádzkou po veľmi tenkom ľade. Takže plán na státisíce predaných áut znie skôr ako strata pudu sebazáchovy.

V mínuse je samotná Tesla a aj silní automobiloví hráči ako Volkswagen, BMW, Daimler či PSA majú z elektromobility veľké obavy. Stále hľadajú riešenia, ako urobiť elektrický biznis ziskovým. Stratové projekty, ku ktorým sú výrobcovia dotlačení emisnými limitmi, zatiaľ dotujú zákazníci klasických áut. Pochybujeme, že mladá poľská spoločnosť, ktorá sa chystá na masovú výrobu elektromobilov, im bude schopná konkurovať z pohľadu ceny a vyspelosti technológií.

Otvorená ostáva aj otázka, či si chce vôbec niekto kúpiť poľský elektromobil? Pretože ak sa ukáže, že nie, Izera môže skončiť bankrotom. Ako viacero podobných projektov vrátane Dysonu. Informácia o financovaní novej automobilky štátom vlastnenými spoločnosťami navyše vyvoláva obavy, že celý projekt má politický podtón, podobne ako turecká štátna automobilka Togg, s ktorej elektromobilmi sa tak rád ukazuje sám Recep Tayyip Erdogan.

Izera
Izera
+10Izera

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Izera #ElectroMobility Poland
Články podľa značiek