Ktorým motorom zvoní umieračik? Nie je ich málo

05.08.2020 06:00

Emisné limty nás úž pripravili o množstvo zaujímavých motorov a modelov áut. A ďalšie budú nasledovať. Netýka sa to zďaleka len neprávom odsudzovaných dieselov ale napríklad aj donedávna bežných atmosférických benzínových 4-valcov .

Medzi najnovšie obete emisných škrtov patrí aj...
Medzi najnovšie obete emisných škrtov patrí aj úžasný naftový 6-valec so štvoricou turbodúchadiel v BMW M550d. Autor: BMW

Automobilky musia už tento rok splniť prísne flotilové emisné limity 95 gramov CO2 na kilometer. Každý nadlimitný gram a za každé predané auto bude trestaný pokutou 95 eur. Výrobcom tak hrozia miliardové pokuty. Aby kompenzovali vyššie emisie niektorých modelov, tlačia na predaj čistých elektromobilov a plug-in hybridov, za ktoré si môžu pripísať takzvané superkredity. To ale stále nestačí, najmä ak hrozí, že o elektromobily nebude dostatočný záujem. Ich odbyt síce stúpa, ale stále ide len o pár percent na celkových registráciách.

Z ponuky tak musia vypadnúť agregáty, ktoré kazia vysokou spotrebou alebo vysokými emisiami NOx flotilový priemer. Deje sa to už dlhšie. Takto sme napríklad prišli o dieselovú Fabiu, dieselovú Vitaru a množstvo ďalších modelov. Lenže motorová apokalypsa pokračuje. Tento rok sa napríklad rozlúčime s úžasnými naftovými 8-valcami 4,4 V8 v Range Roveroch, 4,0 TDI s elektrickým kompresorom v Audi a VW, ale aj fantastickým trojlitrovým radovým 6-valcom M50d so štvoricou turbodúchadiel v BMW. Spočítané to majú aj aristokratické 12-valce. To sa však dotkne len zopár solventných klientov, horšie je že emisie škrtajú aj celkom obyčajné benzínové atmosférické motory.

Horšie ale je, že z ponuky takmer úplne zmizli...
Horšie ale je, že z ponuky takmer úplne zmizli atmosférické 4-valce. Aj tento 1,4 MPi v Hyundai i30, alebo Kii Ceed. Autor: Hyundai

Napríklad populárne 4-valec 1,6 VVT v Suzuki Vitara, 1,6 MPi v Dacii Duster alebo 1,4 MPi v Hyundaioch a Kiách. Nahrádzajú ich preplňované 3-valce, ktoré nie sú každému po chuti. Končí tiež extrémne rozšírený diesel 1,6 TDI, používaný naprieč koncernom Volkswagen v prakticky všetkých modeloch nižšej a nižšej strednej triedy – od Octavie až po Golf. Nahradí ho nová výkonová verzia motora 2,0 TDI Evo (85 kW). Mnohé známe motory zas zdražejú, pretože budú vybavené mild-hybridnou technológiou, čo bude mať alebo už má dopad na ceny. Ako príklad uveďme Suzuki.

Spolu so zmenami pod kapotou sa mení aj ponuka prevodoviek či pohonu oboch náprav. Samozrejme, počet kombinácií sa prudko zužuje. Jednoducho biznis s autami sa už neriadi tým čo by si priali zákazníci, ale tým, čo budú musieť automobilky zákazníkom nanútiť, aby sa vyhli bruselským pokutám za prekročenie flotilových emisií. V nasledujúcom zozname nájdete motory, ktorým tento rok odzvonil alebo už zvoní umieračik. Ak máte záujem a budete mať šťastie, možno niektorý z modelov bude ešte k dispozícii vo forme skladových zásob. Iné skončili alebo ostanú na linkách už len pár týždňov.

Ktorým motorom zvoní umieračik

Audi

Motor Modely
1,6 TDI (85 kW) Q2
4,0 V8 TDI SQ7, SQ8

BMW

Motor Modely
3,0 M50d (Quad-turbo) 5, 7, X5, X6, X7

Dacia

Motor Modely
1,6 MPi Duster

Fiat

Motor Modely
1,2 FireFly (51 kW) 500
1,4 MultiJet (70 kW) Tipo
1,4 T-Jet (88 kW) Tipo

Hyundai

Motor Modely
1,4 MPI i30
1,4 T-GDI i30

Jeep

Motor Modely
2,0 D Renegade
1,3 Turbo Renegade
1,4 MutiAir Compass

Kia

Motor Modely
1,4 T-GDI Ceed
1,6 CRDi Ceed
2,2 CRDi Stinger
2,0 T-GDi Stinger

Land Rover

Motor Modely
4,4 V8 Diesel Range Rover, Range Rover Sport

Mazda

Motor Modely
2,0 Skyactiv-D 6, CX-30

Opel

Motor Modely
1,5 Turbo (103, 121 kW) Insignia
1,6 CDTi (100 kW) Insignia
2,0 CDTi (125, 154 kW) Insignia

Peugeot

Motor Modely
2,0 BlueHDi (120 kW) 508
1,6 PureTech (191 kW) 508 GTi

Seat

Motor Modely
1,6 TDI (70 kW) Ibiza, Arona, Ateca, Leon

Suzuki

Motor Modely
1,6 VVT Vitara

Subaru

Motor Modely
2,0 Boxer (110 kW) Levorg, BRZ

Škoda

Motor Modely
1,6 TDI Scala, Kamiq, Karoq, Octavia
2,0 BiTDI (176 kW) Kodiaq RS

Volkswagen

Motor Modely
1,6 TDI Polo, T-Cross, T-Roc, Golf
2,0 BiTDI (176 kW) Passat, Arteon, Tiguan
4,0 TDI (310 kW) Touareg

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#motory #emisie CO2 #emisie áut
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek