Všetko to začalo vlani v marci, keď nemecký vodič Tesly 3 počas dažďa vyletel z cesty a vrazil do stromu potom, čo sa pokúšal cez dotykovú obrazovku nastaviť cyklovač stieračov. V Tesle 3, ktorá nahrádza väčšinu ovládačov jedinou centrálnou obrazovkou, inú možnosť ani nemal. Stierače sa síce dajú zapnúť a vypnúť páčkou na volante, ale funkcia cyklovača je ukrytá hlboko v menu infotainmentu. V auguste vodičovi súd vymeral pokutu 200 eur a zakázal mu jazdu na jeden mesiac. Dôvod? Podľa verdiktu používal počas jazdy v rozpore so zákonom elektronické zariadenie. V podstate ho súd obvinil, akoby telefonoval s mobilom v ruke.
Majiteľ Tesly sa odvolal, pretože rozsudok sa mu zdal nespravodlivý. Argumentoval, že dotyková obrazovka v Tesle nemôže byť predsa klasifikovaná ako externé elektronické zariadenie, pretože ak sa cez ňu nastavuje cyklovač stieračov, je vlastne ovládacím panelom vozidla. Nepochodil. Vyššia súdna inštancia v Karlsruhe rozhodnutie nižšieho súdu odobrila. Nemecký vodič sa už teda nemôže odvolať. Samozrejme, na prvý pohľad znie verdikt dosť nelogicky, ale horší ako pre vodiča je pre samotnú Teslu a možno aj ďalšie automobilky. Ide totiž o precedens, ktorý urobil z ovládania základných funkcií vozidiel cez displej nelegálnu činnosť.
„Ak názor súdu v Karlsruhe začnú uplatňovať iné súdy, nemožno vylúčiť, že využívanie dodatočných funkcií prostredníctvom dotykovej obrazovky bude v budúcnosti hodnotené ako správny delikt,“ vyjadril sa k sporu šéf právneho oddelenia autoklubu ADAC. Nemuselo by to byť na škodu veci, pretože mnohé štúdie ukazujú, že moderné infotainmenty, do ktorých sa integruje stále väčší počet funkcií, vrátane tých najzákladnejších, vyžadujú na dosiahnutie zámeru viac času, čím odpútavajú pozornosť od riadenia. Podľa niektorých analýz môžu byť pre bezpečnosť cestnej premávky dokonca riskantnejšie ako alkohol za volantom.