Nemecký majiteľ Tesly prehral súd. Počas jazdy nelegálne ovládal stierače!

06.08.2020 12:00

V Nemecku došlo k bizarnému súdnemu sporu, ktorý môže mať pre automobilky ďalekosiahle následky. Jeho výsledkom je totiž verdikt, že používanie dotykových obrazoviek počas jazdy nie je legálne. Podobne ako telefonovanie za volantom s mobilom v ruke.

Nastavovanie stieračov v Tesle 3 počas jazdy...
Nastavovanie stieračov v Tesle 3 počas jazdy je odteraz v Nemecku v podstate zakázané. Nejde to totiž inak, ako cez dotykovú obrazovku. Autor: Tesla

Všetko to začalo vlani v marci, keď nemecký vodič Tesly 3 počas dažďa vyletel z cesty a vrazil do stromu potom, čo sa pokúšal cez dotykovú obrazovku nastaviť cyklovač stieračov. V Tesle 3, ktorá nahrádza väčšinu ovládačov jedinou centrálnou obrazovkou, inú možnosť ani nemal. Stierače sa síce dajú zapnúť a vypnúť páčkou na volante, ale funkcia cyklovača je ukrytá hlboko v menu infotainmentu. V auguste vodičovi súd vymeral pokutu 200 eur a zakázal mu jazdu na jeden mesiac. Dôvod? Podľa verdiktu používal počas jazdy v rozpore so zákonom elektronické zariadenie. V podstate ho súd obvinil, akoby telefonoval s mobilom v ruke.

Majiteľ Tesly sa odvolal, pretože rozsudok sa mu zdal nespravodlivý. Argumentoval, že dotyková obrazovka v Tesle nemôže byť predsa klasifikovaná ako externé elektronické zariadenie, pretože ak sa cez ňu nastavuje cyklovač stieračov, je vlastne ovládacím panelom vozidla. Nepochodil. Vyššia súdna inštancia v Karlsruhe rozhodnutie nižšieho súdu odobrila. Nemecký vodič sa už teda nemôže odvolať. Samozrejme, na prvý pohľad znie verdikt dosť nelogicky, ale horší ako pre vodiča je pre samotnú Teslu a možno aj ďalšie automobilky. Ide totiž o precedens, ktorý urobil z ovládania základných funkcií vozidiel cez displej nelegálnu činnosť.

„Ak názor súdu v Karlsruhe začnú uplatňovať iné súdy, nemožno vylúčiť, že využívanie dodatočných funkcií prostredníctvom dotykovej obrazovky bude v budúcnosti hodnotené ako správny delikt,“ vyjadril sa k sporu šéf právneho oddelenia autoklubu ADAC. Nemuselo by to byť na škodu veci, pretože mnohé štúdie ukazujú, že moderné infotainmenty, do ktorých sa integruje stále väčší počet funkcií, vrátane tých najzákladnejších, vyžadujú na dosiahnutie zámeru viac času, čím odpútavajú pozornosť od riadenia. Podľa niektorých analýz môžu byť pre bezpečnosť cestnej premávky dokonca riskantnejšie ako alkohol za volantom.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Tesla #Stierače #Nemecko #infotainment
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek