Hlavy padajú nielen vo VW. O šéfa prišiel náhle Ford

Jim Hackett odchádza z pozície šéfa Fordu už po troch rokoch. Jeho radikálne zmeny sa nestretli s pochopením investorov. Prvého októbra ho nahradí doterajší prevádzkový riaditeľ Jim Farley.

07.08.2020 12:00
1
Jim Hackett sa vo Forde pokúsil o nemožné. A aj...
Clipboard01 Jim Hackett sa vo Forde pokúsil o nemožné. A aj narazil.

Len tri roky si Jim Hackett udržal opraty šéfa spoločnosti Ford. Nastúpil v roku 2017 a hneď od začiatku sa rozhodol pre radikálnu reštrukturalizáciu. Tušil, že narazí. „Keď som v roku 2017 zasadol do kresla, bolo mojím cieľom pripraviť Ford na víťazstvo v budúcnosti. Lenže pre hrdú spoločnosť s dlhoročnou tradíciou nie je nič ťažšie ako zmena. Aby sa vedela vyrovnať s výzvami sveta, do ktorého vstupuje, a nie toho, ktorý si pamätá,“ povedal Hackett. Zdá sa však, že jeho vízia sa nestretla s pochopením investorov. Od októbra ho nahradí doterajší prevádzkový riaditeľ Jim Farley.

Hackett však pre Ford odviedol obrovský kus práce, i keď nie bez chýb. „Som veľmi vďačný Jimovi Hackettovi za všetko, čo urobil, aby zmodernizoval Ford,“ komentoval Hackettov odchod výkonný predseda spoločnosti Bill Ford. V priebehu piatich rokov plánoval Hackett ušetriť neuveriteľných 14 miliárd dolárov zvýšením unifikácie komponentov, znížením počtu prototypov a zúžením ponuky. Stratégia znamenala koniec málo výnosných modelov a orientáciu na SUV a pikapy s vyššou maržou. V Severnej Amerike Ford preto prestal predávať a vyrábať modely Fiesta, Taurus a C-Max. Tým však otvoril priestor konkurencii, najmä tej japonskej.

Ušetrené prostriedky firma investovala do ikonického Fordu F-150, Rangeru, reinkarnovaného Bronca, ktoré čaká s najväčšou pravdepodobnosťou veľký úspech, a najmä do elektrického crossoveru Mustang Mach-E. Napriek tomu akcie Fordu klesli v priebehu troch rokov približne o 40 %. Hackettovi sa tiež nepodarilo udržať kontrolu nad termínmi uvádzania noviniek, kvalitou výroby a transportom vozidiel. To napríklad znamenalo zvýšené náklady na záručné opravy a zvolávacie akcie. Nového riaditeľa Jima Farleya tak čaká ťažká úloha – dokončiť rozpracovanú transformáciu.

Farley nastúpil do Fordu v roku 2007, ako šéf marketingu a predaja. Predtým pracoval pre Toyotu. V priebehu času zastával mnohé funkcie od šéfa značky Lincoln až po vedúceho vývoja nových produktov. Má napríklad zásluhu na tom, že nový elektrický Mach-E sa stal členom rodiny Mustang. Bill Ford je presvedčený o svetlej budúcnosti Fordu na čele s Farleyom. „Máme presvedčivé plány pre elektrické a autonómne vozidlá, ako aj pre úplné pripojenie vozidiel. A sme čoraz pružnejší, čo bolo vidieť v rýchlej mobilizácii, keď sme na začiatku pandémie začali vyrábať zariadenia na záchranu života.“

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #Jim Hackett #Jim Farley
Články podľa značiek