
Aféra Dieselgate, to rozhodne nie je len Volkswagen. Nekalá minulosť teraz dobieha v USA aj koncern Daimler. O to horšie, že sa tak stáva v čase, keď je hospodárenie automobilky tvrdo zasiahnuté následkami koronakrízy. Odklad riešenia sporu s naftovými modelmi Mercedes-Benz, ktoré vykazovali na cestách výrazne vyššie emisie oxidov dusíka (NOx) v porovnaní s laboratórnymi testami, je však už nemožný. Mercedes-Benz oznámil, že je blízko dohody s americkými úradmi. Stáť ho to bude minimálne 2,2 miliardy dolárov.
Približne 1,5 miliardy zaplatí Agentúre pre životné prostredie (EPA) a kalifornskému úradu na ochranu ovzdušia (CARB). Ďalších 700 miliónov poputuje na účet amerických vlastníkov dotknutých naftových vozidiel, ktorí podali na Daimler hromadné alebo individuálne žaloby. Celkovo doviezol Mercedes-Benz do USA približne 250 000 áut, ktoré kamuflovali skutočné emisie NOx. Tam sa však straty nekončia. Automobilka vytvorila dostatočnú finančnú rezervu, ktorá by mala pokryť ďalšie pridružené výdavky. Dosiahnuť môžu až 600 miliónov dolárov.
Odhaduje sa, že to ovplyvní bilanciu Mercedesu-Benzu v nasledujúcich troch rokoch. V porovnaní s koncernom VW je na tom však stále relatívne dobre. Ten stála aféra Dieselgate za Atlantikom už približne 25 miliárd dolárov vrátane nákladov na výkup naftových vozidiel od zákazníkov. Celkovo predal Volkswagen v USA až 600 000 áut s klamlivým emisným softvérom. Ďalšie straty vyplývali z toho, že na rozdiel od Daimleru, ktorý v kauze spolupracoval s americkými orgánmi, VW prekračovanie emisií spočiatku ututlával. Až neskôr vinu priznal.
Daimler to však ešte stále nemá vyhraté ani v Európe. Už vo februári totiž vo výročnej správe varoval, že Nemecký úrad pre motorové vozidlá (KBA) pravdepodobne rozhodne o ďalších modeloch Mercedesu-Benzu vybavených blokovacím zariadením. I tak má „náskok“ pred automobilkami, ktoré ešte len čelia podozreniam z manipulácie s emisiami. Koncern FCA (Fiat Chrysler Automobilies) napríklad až teraz rozbieha rokovania s americkými úradmi a podobne Ford vlani pripustil, že jeho proces certifikácie naftových áut mohol byť chybný.