Hyundai Kona: Na jedno nabitie vyše 1000 km! Absolvovať tento rekord by ste ale nechceli

Nie je to tak dávno, čo bol svet fascinovaný nízkou spotrebou naftových áut a ich neuveriteľným dojazdom. Teraz ale „fičí“ celkom iný druh energie. Jej potenciál sa snažil predviesť elektrický crossover Hyundai Kona Electric. Bežná jazda to však rozhodne nebola.

17.08.2020 12:00
debata (22)
Na testovací ovál Lausitzring postavil Hyundai... Foto: Hyundai
Hyundai Kona Electric - rekord 2020 Na testovací ovál Lausitzring postavil Hyundai tri exempláre Kony Electric s batériami s kapacitou 64 kWh. Oficiálny dojazd prekonali v ideálnych podmienkach viac ako dvojnásobne.

Jedným z neuralgických bodov elektromobility je relatívne nízky dojazd elektromobilov. Po vybití akumulátorov vás totiž čaká zdĺhavé nabíjanie. No pokrok tu je. Rozhodla sa to dokázať aj kórejská automobilka Hyundai, ktorá postavila na štart testovacieho okruhu nemeckej spoločnosti Dekra hneď tri exempláre crossoveru Hyundai Kona Electric s cieľom prepísať rekordy v dojazde batériových elektromobilov. Na test vybrala silnejšiu verziu s výkonom 150 kW a akumulátormi s kapacitou 64 kWh.

Podľa európskej normy WLTP má takáto Kona, obutá na pneumatikách Nexen Nfera SU1 s profilom 215/55 R 17, zvládnuť na jedno nabitie 484 km. Lenže Hyundai chcel viac. Oveľa viac. A aj sa mu to podarilo. Po 36-hodinovej jazde, keď sa akumulátory testovacích vozidiel úplne vybili, mali na odometri neuveriteľné čísla – 1 018,7, 1 024,1 a 1 026,0 km. Spotreba predstavovala namiesto normovaných 14,7 kWh/100 km len 6,28, 6,25, respektíve 6,24 kWh/100 km. Ak to zhrnieme, počas testu si Hyundaie polepšili viac ako dvojnásobne v dojazde aj v spotrebe energie.

Počas 35 hodín jazdy sa za volantom striedali... Foto: Hyundai
Hyundai Kona Electric - rekord 2020 Počas 35 hodín jazdy sa za volantom striedali tri tímy. K výmenám jazdcov došlo 36-krát.

Celé to potvrdila Dekra, ktorá držala nad regulárnosťou testu dohľad. Asi ale tušíte, že nešlo o bežný prevádzkový režim. Posádky, ktoré tvorili tímy nemeckého Auto Bildu, technici nemeckého zastúpenia Hyundaia a jeho marketingového oddelenia, jazdili po celý čas s vypnutou klimatizáciu, vypnutým infotainmentom a používali výlučne denné svetlá. Klobúk dole, pretože teplota počas rekordu dosahovala aj 29 stupňov Celzia. Druhým kľúčom k extrémnemu výkonu bola pomalá jazda. Priemerná rýchlosť sa pohybovala od 29 do 31 km/h. Takže to vyžadovalo aj riadnu dávku trpezlivosti.

Hyundai tvrdí, že táto rýchlosť sa síce zdá nízka, no zodpovedá priemeru v mestskej premávke. Samozrejme, s tým rozdielom, že kým v meste stále brzdíte a akcelerujete, na okruhu Lausitzring jazdili piloti ustáleným tempom, aby minimalizoval spotrebu energie. Rušno bolo iba počas striedania jazdcov, keď sa živo diskutovalo na témy ako nastavenie tempomatu, aktuálne zobrazovanej spotreby či spôsobu, ako čo najlepšie prejsť cez klopené zákruty 3,2-kilometrového oválu. Zaujímavý bol aj samotný záver. Prvý varovný signál sa na obrazovke objavil až v skoré popoludnie tretieho dňa, keď kapacita batérií poklesla pod osem percent.

Po poklese nabitia pod tri percentá sa vozidlá prepli do bezpečnostného režimu a znížil sa ich maximálny dostupný výkon. To však jazdcov nijako neovplyvnilo a na zvyšné tri percentá absolvovali ešte viac ako 20 kilometrov jazdy. Pri nulovom nabití pokračovali vozidlá v jazde ešte niekoľko stoviek metrov, následne „plachtili“ zotrvačnosťou a potom sa zastavili s jemným trhnutím, pretože z bezpečnostných dôvodov sa aktivovala parkovacia brzda. Hyundai si tiež pochvaľoval presnosť indikátora nabitia a ukazovateľa dojazdu. Príbuzné výsledky troch vozidiel flotily zas poukázali na konštantnú kvalitu výroby.
Hyundai Kona Electric - rekord 2020
Hyundai Kona Electric - rekord 2020
+7Hyundai Kona Electric - rekord 2020

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Hyundai Kona #Hyundai Kona Electric
Články podľa značiek