Jedným z neuralgických bodov elektromobility je relatívne nízky dojazd elektromobilov. Po vybití akumulátorov vás totiž čaká zdĺhavé nabíjanie. No pokrok tu je. Rozhodla sa to dokázať aj kórejská automobilka Hyundai, ktorá postavila na štart testovacieho okruhu nemeckej spoločnosti Dekra hneď tri exempláre crossoveru Hyundai Kona Electric s cieľom prepísať rekordy v dojazde batériových elektromobilov. Na test vybrala silnejšiu verziu s výkonom 150 kW a akumulátormi s kapacitou 64 kWh.
Podľa európskej normy WLTP má takáto Kona, obutá na pneumatikách Nexen Nfera SU1 s profilom 215/55 R 17, zvládnuť na jedno nabitie 484 km. Lenže Hyundai chcel viac. Oveľa viac. A aj sa mu to podarilo. Po 36-hodinovej jazde, keď sa akumulátory testovacích vozidiel úplne vybili, mali na odometri neuveriteľné čísla – 1 018,7, 1 024,1 a 1 026,0 km. Spotreba predstavovala namiesto normovaných 14,7 kWh/100 km len 6,28, 6,25, respektíve 6,24 kWh/100 km. Ak to zhrnieme, počas testu si Hyundaie polepšili viac ako dvojnásobne v dojazde aj v spotrebe energie.
Celé to potvrdila Dekra, ktorá držala nad regulárnosťou testu dohľad. Asi ale tušíte, že nešlo o bežný prevádzkový režim. Posádky, ktoré tvorili tímy nemeckého Auto Bildu, technici nemeckého zastúpenia Hyundaia a jeho marketingového oddelenia, jazdili po celý čas s vypnutou klimatizáciu, vypnutým infotainmentom a používali výlučne denné svetlá. Klobúk dole, pretože teplota počas rekordu dosahovala aj 29 stupňov Celzia. Druhým kľúčom k extrémnemu výkonu bola pomalá jazda. Priemerná rýchlosť sa pohybovala od 29 do 31 km/h. Takže to vyžadovalo aj riadnu dávku trpezlivosti.
Hyundai tvrdí, že táto rýchlosť sa síce zdá nízka, no zodpovedá priemeru v mestskej premávke. Samozrejme, s tým rozdielom, že kým v meste stále brzdíte a akcelerujete, na okruhu Lausitzring jazdili piloti ustáleným tempom, aby minimalizoval spotrebu energie. Rušno bolo iba počas striedania jazdcov, keď sa živo diskutovalo na témy ako nastavenie tempomatu, aktuálne zobrazovanej spotreby či spôsobu, ako čo najlepšie prejsť cez klopené zákruty 3,2-kilometrového oválu. Zaujímavý bol aj samotný záver. Prvý varovný signál sa na obrazovke objavil až v skoré popoludnie tretieho dňa, keď kapacita batérií poklesla pod osem percent.
Po poklese nabitia pod tri percentá sa vozidlá prepli do bezpečnostného režimu a znížil sa ich maximálny dostupný výkon. To však jazdcov nijako neovplyvnilo a na zvyšné tri percentá absolvovali ešte viac ako 20 kilometrov jazdy. Pri nulovom nabití pokračovali vozidlá v jazde ešte niekoľko stoviek metrov, následne „plachtili“ zotrvačnosťou a potom sa zastavili s jemným trhnutím, pretože z bezpečnostných dôvodov sa aktivovala parkovacia brzda. Hyundai si tiež pochvaľoval presnosť indikátora nabitia a ukazovateľa dojazdu. Príbuzné výsledky troch vozidiel flotily zas poukázali na konštantnú kvalitu výroby.