Ferrari sa chytilo do vlastnej pasce. Prišlo o práva na ikonické 250 GTO!

19.08.2020 18:00

Automobilka z Maranella vedie často a rada súdne spory s každým, kto by mohol poškodiť jej firemný imidž. Vždy úspešne. Tentoraz sa ale karta obrátila. Protistrana pritom len využila zbrane samotného Ferrari.

Spoločnosť Ares Design sa môže bez obáv pustiť...
Spoločnosť Ares Design sa môže bez obáv pustiť do stavby novodobej interpretácie ikonického Ferrari 250 GTO. Automobilka z Maranella jej v tom už brániť nemôže. Autor: Ares Design

Spravodlivosť je vrtkavá. Zjavne si to ale doteraz nemysleli právnici Ferrari, pretože súdne spory majú vo zvyku vyhrávať. Motiváciou je úzkostlivé stráženie imidžu jednej z najslávnejších a tiež najprosperujú­cejších značiek sveta. Ferrari je doslova alergické napríklad na nezávislé úpravy jej modelov či zákazkové solitéry, ktoré stavajú pre majetných klientov špičkové karosárne s použitím techniky Ferrari, a, samozrejme, aj s použitím loga vzpínajúceho sa žrebca. Automobilka je presvedčená, že tento znak nesmie niesť žiadny model, ktorý nezodpovedá jej predstavám.

Svoje o tom vie napríklad režisér James Glickenhaus, ktorý si v štúdiu Pininfarina, kedysi dvornej karosárne Ferrari, dal postaviť na základoch Enza špeciál P4/5. Pred súd sa nakoniec Glickenhaus nedostal, ale nemá právo na žiadne ďalšie Ferrari. Automobilka mu ho nepredá. Podobne dopadol hudobný producent Deadmau5, ktorý si dal upraviť Ferrari 458 Italia, alebo nemecký návrhár Philippe Plein, ktorému maranellskí právnici hrozili ťahanicami na súdoch iba za to, že kapotu vlastného Ferrari použil ako pozadie pre prezentáciu novej kolekcie obuvi. Ferrari argumentovalo, že to poškodzuje povesť značky a spôsobuje jej finančné škody.

Limitovaná edícia vznikne na základoch Ferrari...
Limitovaná edícia vznikne na základoch Ferrari F12 alebo 12-valcového 812 Superfast. Cena bude približne jeden milión libier, čo je približne 1 103 000 eur. Autor: Ares Design

Vrchol v sebadôvery a možno aj arogancie však Ferrari dosiahlo v súdnom spore s talianskou charitatívnou organizáciou Purosangue Foundation, ktorá bojuje proti dopingu v športe. Tá totiž nesie rovnaký názov ako pripravované prvé SUV značky. Nadácia sa právom ohradila, že svoje pomenovanie má chránené na patentovom úrade, takže Ferrari by ho nemalo používať. V Maranelle sa však rozhodli zamieriť pred súd a namiesto zmeny názvu pripravovanej novinky, „ukradnúť“ nadácii jej duševné vlastníctvo. A aj sa tak stalo. Taliansky súd uznal, že nadácia nepoužíva názov Purosangue nepretržite už päť rokov, takže naň nemá výlučné právo.

A toto je hlavný hrdina sporu. Ikonické Ferrari...
A toto je hlavný hrdina sporu. Ikonické Ferrari 250 GTO z rokov 1962 až 1964, z ktorého vzinklo len 39 exemplárov. Dnes je najdrahším vetránom planéty. Autor: Ares Design

Jednoducho, Ferrari je zvyknuté iba vyhrávať. Lenže teraz narazila kosa na kameň. A to v súvislosti s Fearri 250 GTO, ktoré je doslova svätým grálom talianskej automobilky. Z tohto kupé vyrobili v Maranelle v rokoch 1962 až 1964 len 39 exemplárov. Nedávno sa jeden z nich predal za neuveriteľných 70 miliónov dolárov, čo katapultovalo GTO na samotný vrchol rebríčka najdrahších veteránov planéty. Preto sa Ferrari doslova postavili vlasy dupkom, keď talianska karosáreň Ares Design vyrukovala v roku 2018 so zámerom postaviť limitovanú edíciu novej interpretácie 250 GTO na platforme Ferrari F12 alebo 812 Superfast.

Firma, ktorej velí dizajnér Danny Bahar, sa už stihla presláviť kreáciami DeTomaso Pantera na základoch Lamborghini, ale aj zlepšeným klasickým Porsche 911 Targa, Chevroletom Corvette Stingray či Land Roverom Defender. Zverejnenie dizajnových návrhov vyvolalo v Maranelle búrku nevôle a Baharu hnali právnici Ferrari rovno pred súd. Mali však smolu. Danny Bahar pracoval totiž v minulosti vo Ferrari ako marketingový manažér, takže vedel využiť zbrane, ktoré automobilka používala v súdnych procesoch. A aj ich využil. Argumentoval, že Ferrari už viac ako päť rokov nevyrobilo Ferrari 250 GTO, a tak už nemá práva na ochrannú známku spojenú so siluetou originálu.

Precedens v súvislosti s organizáciou Purosangue Foundtion mu len a len pomohol. A tak spor nakoniec spoločnosť Ares Design vyhrala. Môže sa pustiť rovno do práce. Vzniknúť má desať exemplárov. Nepôjde však o kópie, ale len o moderné poňatie 250 GTO inšpirované historickou ikonou. Ferrari ostali práva používať siluetu 250 GTO výlučne na zmenšených modeloch. Tentoraz sa teda spravodlivosť priklonila na druhú stranu. Pre Ferrari je to poriadna facka, pretože doteraz vystupovalo proti súperom s neochvejnou aroganciou. Firma Ares Design navyše sídli v Modene, len pár kilometrov od centrály automobilky. Teraz jej bude priamo pod nosom vyrábať novodobé Ferrari 250 GTO.

Ferrari
		812 Superfast 250 GTO Ares Design -
		2018
Ferrari 812
		Superfast 250 GTO Ares Design -
		2018
+3Ferrari 812 Superfast
		250 GTO Ares Design -
		2018

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Ferrari 250 GTO #Ferrari #Ares Design
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek