Daimler prehral spor s Nokiou. Tá môže zakázať predaj Mercedesov v Nemecku!

Dlhodobý spor medzi spoločnosťou Daimler, ktorá vyrába vozidlá Mercedes-Benz, a spoločnosťou Nokia, sa skončil víťazstvom fínskej spoločnosti. Tá sa ohradila proti nelegálnemu využívaniu jej mobilných technológií v luxusných nemeckých vozidlách. Spor sledujú pozorne aj ostatné automobilky, pretože môže vytvoriť nový rámec na licencovanie mobilných technológií v ich autách.

20.08.2020 16:00
debata
Nokia má teoretické právo požadovať zastavenie... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - rozhranie MBUX Nokia má teoretické právo požadovať zastavenie predaja Mercedesov-Benz v Nemecku. Tento krok sa ale neočakáva. Fínska spoločnosť bude skôr požadovať odškodné a legálny nákup licencie na používanie jej technológií vo vozidlách Daimleru.

Súd v Mannheime dal za pravdu spoločnosti Nokia, ktorá žalovala Daimler v Nemecku za nelegálne využívanie jej technológií. „Daimler, majiteľ značky Mercedes-Benz, porušil patenty spoločnosti Nokia na mobilné technológie,“ uviedli v utorok sudcovia. Rozsudok ešte nie je právoplatný. „Nedokážeme pochopiť rozsudok súdu v Mannheime a plánujeme sa proti nemu odvolať,“ uviedol Daimler vo svojom e-mailovom vyhlásení.

Sudcovia dospeli k záveru, že Daimler by mal rozhodnutie rešpektovať, pretože sa neriadil pri využívaní mobilných technológií Nokie štandardnými pravidlami pre základné patenty. Verdikt dáva fínskej spoločnosti, známej výrobou mobilných telefónov, dokonca právo zakázať predaj vozidiel Mercedes-Benz na území Nemecka. Neočakáva sa však, že by k tomuto kroku Nokia pristúpila, pretože v takomto prípade by od nej súd požadoval finančnú zábezpeku vo výške sedem miliárd eur.

„Zistenie súdu je potvrdením húževnatej práce našich inžinierov, ktorí by za ňu mali dostať spravodlivú odmenu,“ uviedla vo vyhlásení Jenni Lukander, prezidentka spoločnosti Nokia Technologies. „Dúfame, že spoločnosť Daimler sa teraz bude snažiť získať licenciu regulárnym spôsobom.“ Mercedes-Benz ale tomuto kroku nie je príliš naklonený. Nesúhlasí s tým, aby boli licenčné poplatky, ktoré sú podľa neho vysoké, účtované za každé vyrobené auto. Podľa Daimleru by mali licencie získať výrobcovia mobilných technológií pre vizidlá, teda jeho dodávatelia – ako Continental alebo Bosch.

Nokia však argumentuje, že jej licenčný model už prijali viaceré automobilky, vrátane BMW a Volkswagenu. Prehra prichádza pre Daimler v tom najnevhodnejšom čase. Už vlani musel zaplatiť pokutu 870 miliónov eur za urovnanie emisného sporu v súvislosti s jeho naftovými modelmi v Nemecku a ďalšie minimálne dve miliardy eur ho bude stáť prekračovanie emisných limitov v USA. To všetko má vplyv na jeho hospodárenie, navyše zaťažené astronomickými investíciami do nízkoemisných a autonómnych technológií.

Nehovoriac o stratách, ktoré pre Daimler plynú z koronakrízy. Spor Daimleru a Nokie sleduje pozorne aj konkurencia, keďže môže vytvoriť nový právny rámec pre využívanie mobilných technológií v autách, ktoré sa stávajú ich neoddeliteľnou súčasťou.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nokia #súdny proces #Mercedes-Benz #Diamler
Články podľa značiek